7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Muziek app is een slak

Dacht ik toch dat Catalina bij mij zonder problemen draaide; nou, mooi niet. Sinds de laatste update (10.15 plus minor update), is de Muziek app erger dan Slik de Slak. De app houdt meer dan 20GB geheugen in beslag en vraagt meer dan 100% processortijd. Gevolg: ik kan verder zo goed als niets meer op mijn Mac zoland de muziekapp draait. Steeds weer een spinning beach ball en zelfs mijn muis beweegt als een slak.

Voor de duidelijkheid: mijn muziekbieb staat op een externe schijf, maar dat was tot gisteren geen enkel probleem. Vanaf nu dus wel, maar hopelijk niet al te lang meer…

Iemand anders ook een dergelijke ervaring?

Bijdrager
    e.abrahamse

Ja, ik deel je zorg over let oplopende geheugen gebruik van de Muziek.app. Het geheugengebruik heeft volgens mij te maken met het herstellen van de afbeeldingen. Ik merk na een paar dagen dat CPU beslag en geheugendruk niet meer zo explosief stijgen. Dat is overigens na de laatste minor update.

Ook ik heb mijn muziekbestanden op een externe NAS staan. Het inlezen van Album Art is ook in de Music.app een probleem, maar dat was het ook al onder iTunes. Daar gebruikte ik het ‘Embed Album Art’ van Doug Applescripts. Hierover wordt door Doug via email gemeld dat hij aan een zelfde script voor ‘Music app on Catalina’ werkt. Houd hiervoor deze pagina https://dougscripts.com/itunes/scripts/ss.php?sp=reembedartwork in de gaten.

Ik heb mijn meest afgespeelde CD’s (ca. 400 stuks) in een aparte map geplaatst en binnen Audirvana ingelezen. Verrassend beter geluid en hopelijk beter in staat albuminformatie beschikbaar te houden. Ben nu de voordelen van Audirvana als beheersprogramma aan het onderzoeken. Mocht dit blijken betrouwbaar te werken, gaan mijn andere muziekbestanden ook via Audirvana afgespeeld worden. Zoals het er nu naar uitziet kunnen beide oplossingen prima naast elkaar functioneren. Hou jullie op de hoogte.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door e.abrahamse.
    Bijdrager
    fred44nl

er is ondertussen een update 10.15.1 voor Catalina

misschien helpt dat een beetje

Bijdrager
    Shmoo

I wanna slak you up…. 🎶

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”>fred44nl op 16 oktober 2019 om 19:08</p>
    er is ondertussen een update 10.15.1 voor Catalina

misschien helpt dat een beetje

Oh ja? Waar staat die dan? Gisteren was er een update, maar die was dermate klein dat hij geen nieuw versienummer heeft gekregen. En mijn problemen zijn er niet door opgelost.

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”>Shmoo op 16 oktober 2019 om 19:29</p>
    I wanna slak you up…. 🎶

Ach man, slak toch een eind up …

Inactief
    Anoniem

Ha, ik denk dat ik inmiddels een work around heb gevonden. Puur door de beproefde methode van ‘trial and error’ toe te passen.

Het viel mij op dat de Music app zijn bibliotheek anders noemt dan iTunes dat deed. Hij heet nu “Media” en bevindt zich default in een map “Music”, die op zijn beurt weer in de map “Muziek” staat in je eigen profielmap. De bibliotheek op mijn externe schijf heet nog steeds “iTunes Media”.

Als je in de voorkeuren van de Music app onder de tab ‘Bestanden’ kijkt, kun je daar de locatie van de map ‘Music Media’ wijzigen. Als je op ‘Wijzig’ klikt en vervolgens de map ‘iTunes Media aanwijst op je externe schijf, lijkt alles daarna goed te komen.

Raar is het natuurlijk wel: de bieb heet anders dan je zou verwachten en in de voorkeuren wordt ook steeds gesproken over ‘Music Media’ ipv iTunes Media. Kennelijk kan het installatieprogramma niet omgaan met een extern gestalde bieb en wijzigt daar de naam en/of indeling niet van.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.