14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn888

Multimedia voor in de woonkamer

Ik heb nu een configuratiie in huis met een ethernet disk (met allle media libraries) die aan een wireless router hangt, ik heb een desktop imac om op te werken, en een ibook om mee te spelen op de bank.
    Van beide macs speel ik foto’ s en muziek, muziek via airport naar een oude versterker in de huiskamer.
    – vervelend is dat je de itunes library maar met 1 mac tegelijk kunt benaderen; iphoto lijkt dat probleem niet te hebben
    – ook vervelend is dat, vooral bij foto’s, dat de iphoto erg traag toegang heeft tot de foto’s

Ik wil nu in mijn nieuwe huis een nieuwe TV met eenvoudig hifisetje kopen en denk aan:
    1) grote imac met een TV-dongle, zodat ik kabel-TV, DVD’s en iphoto, muziek (via airport vanaf ethernetdisk) kan kijken, gekoppeld met kabeltje naar mijn oude versterker
    2) analoge televisie met een mac-mini, zodat ik analoge kabel-tv rechtsreeks op de tv inplug, en de mac mini op het aux kanaal van de tv, audio weer via mijn oude versterker
    3) muziek via mijn ibook laten lopen, analoge tv gekoppeld aan nieuw dvd-hifisetje. wanneer ik dan iphoto op tv wil draaien, kan ik de video-out van de ibook gebruiken

Ik wil graag zoveel mogelijk mac in huis, maar ook mezelf behoeden voor ergernis aan traagheid e.d.

Heeft iemand ervaring met deze opties, of een andere tip? wat is de meest robuuste optie voor een huiskamer? qua kosten denk ik zelf dat een 24″ mac wel kostbaar is voor dit doeleind.

Bijdrager
    junjur

een apple TV lijkt me wel een aanrader voor jou. Ik heb hier ook een Apple TV staan en het werkt gewoon heel erg goed, je hoeft niet alles te streamen als je dat niet wilt, ze hebben nu ook grotere harde schijven… het kost je wel 400 euro maar dan heb je ook wel wat. Je kunt er makkelijk al je muziek en foto’s op kwijt (hoop ik :innocent: ) en in combinatie met een nieuwe tv ben je veel goedkoper uit dan met een iMac. Je kunt je Apple TV ook aansluiten op je versterker, dus dan heb je een mooie alles in een oplossing, wat er ook nog mooi uit ziet en weinig plek inneemt.

Bijdrager
    martijn888

ik had appletv niet overwogen, omdat een macmini ongeveer evenveel geld kost. daarmee kun je dan ook nog dvd’s afspelen zodat je geen dvd speler nodig hebt, en heb ik een volwaardige mac aan mijn tv hangen, waarmee ik ook kan emailen of foto’s bewerken vanaf de bank.
    ik snap niet zo goed wat nu echt het voordeel is van die appletv

Bijdrager
    KarelWillem

A:
    – een Mac mini met 120 Gb kost 779 euro
    – een Apple TV met 160 Gb kost 399 euro
    Dat is nauwelijks ongeveer evenveel geld toch?

B:
    – integratie van Apple tv en je Mac is gewoon veel beter
    – aansluitingen e.d. zijn meer voorbereid op multimedia dan die van de Mac mini

Bijdrager
    macpro

C:
    Als je zorgt dat je AppleTV meer krijgt dan alleen de standaard functionaliteit, dan hoef je je om de schijfgrootte niet eens druk te maken. Want je AppleTV haalt dan alles van externe schijven af.
    Je kunt dan dus volstaan met het 40 GB model.

Bijdrager
    Pieterr

Bedenk wel dat je TV geschikt moet zijn voor de AppleTV. Maw je dient een HD Ready televisie te hebben met een HDMI ingang. Als je nog een “ouwe bak” hebt van een paar jaar oud, heb je niks aan de Apple TV:-( Maar je vertelde dat je van plan bent om een nieuwe TV te kopen, dus dat komt dan wel in orde…

Moderator
    unSOUND
    ”Pieterr”

Bedenk wel dat je TV geschikt moet zijn voor de AppleTV. Maw je dient een HD Ready televisie te hebben met een HDMI ingang. Als je nog een “ouwe bak” hebt van een paar jaar oud, heb je niks aan de Apple TV:-(

Er zijn ook HDMI-naar-Scart converters…. :wink:

Bijdrager
    Jarco
    ”KarelWillem”

A:
    – een Apple TV met 160 Gb kost 299 euro

Volgens mij koste de 160GB versie van de apple tv toch 399, maar toch zou ik opteren voor die apple tv, emailen vanaf de bank lijkt me dan het enige voordeel (wat me niet praktisch lijkt aangezien iedereen gewoon meevolgt) , want foto’s bewerken op de bank, dat is volgens mij echt helemaal niet comfortabel. Het enige voordeel dat je volgens mij heb als je een mac mini zou gebruiken is dat je niet vast zit aan de formaten die itunes kan afspelen. Met een mac mini zou je door middel van VLC media player bv. veel meer verschillende video-formaten kunnen afspelen. Zonder alles te moeten converteren. Moest je opteren voor een macmini zou ik me toch een tweedehandse aanschaffen

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Jarco”
    ”KarelWillem”

A:
    – een Apple TV met 160 Gb kost 299 euro

…Volgens mij koste de 160GB versie van de apple tv toch 399, maar toch zou ik opteren voor die apple tv, ….

Ja, je hebt gelijk. Gecorrigeerd.

Sleutelbeheerder
    Night

Bovendien biedt de recente aTV hack de mogelijk méér functionaliteit te halen dan met de originele versie. (kuch)

Bijdrager
    martijn888

het idee van jarco was inderdaad wat ik bedoelde, een tweedehands mini met core solo of duo zal ongeveer evenveel kosten als de appletv.
    belangrijke overweging is ook dat ik met een mini geen dvdspeler hoef te kopen.
    zit er trouwens ook een apple remote bij de mini’s? kun je die anders gewoon los kopen?

heeft iemand ervaring met de beeldkwaliteit van een mini op een LCD-flatscreen? ik wil zeker weten dat een dvd’tje niet in lelijke beeldlijnen wordt opgedeeld ivm d/a a/d conversies ofzo.

Bijdrager
    macpro
    ”Pieterr”

Bedenk wel dat je TV geschikt moet zijn voor de AppleTV. Maw je dient een HD Ready televisie te hebben met een HDMI ingang. Als je nog een “ouwe bak” hebt van een paar jaar oud, heb je niks aan de Apple TV:-( Maar je vertelde dat je van plan bent om een nieuwe TV te kopen, dus dat komt dan wel in orde…

Is niet waar.
    Mijn AppleTV hangt gewoon aan mijn oude beeldbuisbak. Omdat die toevallig wel component over SCART aan kan.
    Maar je kunt ook de Hama Video Converter 2/3 gebruiken om je AppleTV aan te sluiten op een bestaande TV.

Bijdrager
    Pieterr

Hm. 85 Euri uitgeven aan een http://www.hama.de/portal/articleId*113956/action*2563/searchMode*1/bySearch*converter

Ziet dat er nog een beetje uit, Apple TV op 576i resolutie ?

Bijdrager
    macpro

Ja hoor. Is heel goed te doen.
    Alleen de teksten zijn wat moeilijk leesbaar.
    Al die verhalen bij YouTube enzo.
    Maar films zijn uitstekend te bekijken.
    Helemaal niets mis mee.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.