5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    rcheduke

multi-room audio via apple-tv + express en iPhone bediening

Ik wil een eenvoudig multiroom-audio-netwerk maken: audio in de living, keuken, bureau, badkamer, slaapkamer… nu is er al in elke ruimte voorzien om met kleine (bose) luidsprekers te werken. het is de bedoeling om deze aan te sturen met een iPhone, en alle muziek op een externe harde schijf op de extreme te hangen. Alle ruimtes krijgen een express, de leefruimte een apple-tv. Nu moeten alle ruimtes nog een aparte versterker hebben, dacht ik, als je die wilt hangen aan niet-actieve luidsprekers. Enig idee of er andere oplossingen zijn dan de bose SA2 of SA3 ? Ik zoek dus een versterker zonder toeters en bellen, zonder knopjes, (enkel aan-uit), zo klein mogelijk, wel krachtig genoeg om twee-kanaals geluid te versterken. heeft iemand trouwens ervaring met autoversterkers om aan binnenluidsprekers te hangen (voeding 230V ?) Is er trouwens ook een oplossing om in elke ruimte een andere muziek te spelen (met 1 iPhone + Airtunes) kan dat niet dacht ik.

Bijdrager
    Gene

Oké, leuk idee maar je hebt te maken met de volgende problemen, zowel technisch als gebruiksmatig:

Probleem 1: Je kan de express niet stand alone op de harde schijf met iTunes bestanden aansluiten. Je zult altijd een computer ertussen moeten zetten, waarop iTunes draait. Die werkt dan als hoofdcentrum. Vandaar uit kan je de muziek streamen naar de express units in elke ruimte. Je hebt dus altijd een computer aanstaan + harde schijf + router.

Probleem 2: Vanuit de express kan je er een eindversterker aanhangen, maar dan heb je geen onafhankelijke volumecontrole, alleen de volume controle in iTunes zelf. Dus het beste is te werken met een normale stereo versterker, dan beschik je over volume controle in elke ruimte.

Probleem 3: het bereik van elke express unit. Ervaring leert dat het niet altijd stabiel werkt, soms valt er een express uit. Zorg op z’n minst voor voldoende bandbreedte, dus n netwerk all the way. Wil je het helemaal goed doen, leg een kabel.

Probleem 4: hoe ga je het gebruiken? Ben je alleen in huis of met huisgenoten? Gaan die ook muziek luisteren en willen die ook de muziek controleren? Je kan niet met 3 gebruikers uit het zelfde vaatje tappen. iTunes kan maar 1 signaal uitsturen, wel naar meerdere punten, maar nog steeds maar 1 signaal.

Probleem 5: auto hifi eindversterkers? Wil je overal 12 volt gaan aanleggen? Kosten wegen dan niet op tegen de voordelen. Kijk liever naar een degelijke normale versterker op je hoofd luisterplek en werk met kleine radio’s op de ruimtes waar je het alleen op de achtergrond gebruikt, zoals een Tivoli radio.

Multi room systemen zijn een leuke feature, maar je moet het wel goed doen wil je er plezier aan beleven. Je kan ook kijken naar de Logitech sqeeze box of Sonos. Die apparaten sluiten misschien beter aan bij je wensen. Schrik niet van de kosten….

Succes!

grtz
    Gène

Bijdrager
    rcheduke

bedankt voor antwoorden
    1. kan je de apple-tv niet gebruiken om de express aan te sturen? (kan ook bediend worden met iPhone)
    2. bij de unit van bose kan je het volume nog wijzigen, maar ik vind dat volumewijziging via de iPhone niet onpraktisch is. het is de bedoeling die versterkers weg te steken, dus om dan steeds volume te moeten aanpassen… volume aanpassen aan unit zelf is natuurlijk wel handig als je meerdere ruimtes aan hebt staan.
    3. heb overal utp-kabel liggen en dan werkt ie wel perfect (eigen ervaring)
    4. blijft inderdaad een probleem, kan me wel tevreden stellen met slechts 1 geluidsbron
    5. je kan er toch gewoon een adaptor bijhangen, kwasi alle computerspullen zijn 5V of 12V… in sommige ruimtes kan ik wel de audio-engine 5 aanhangen, daar is geen versterker voor nodig. Ik ken ook de sonos-systemen, maar vind die afstandsbediening en parallele circuit naast itunes ook maar niks, had liever alle muziek up-to-date op 1 plek. (die sqweezbox heeft toch ook geen ingebouwde versterker? )

Bijdrager
    rcheduke

zag net op website van sonos dat ze een app. voor de iPhone hebben waarmee je dus verschillende zones, verschillende volumes kan aansturen, met muziek opgeslagen op de ‘time capsule’ behalve dat de versterkers niet zo goedkoop zijn, ziet dit systeem er vrij goed uit

Bijdrager
    Ronhar

Je kunt met actieve luidsprekers gaan werken. google maar eens op de adm9.1 luidsprekers van AVI.
    Dit zijn prima luidsprekers en kun je per ruimte / per speakerpaar de geluidssterkte regelen.

gr

Ronald

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.