6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Chester16

MS-DOS(FAT) en Mac OS X Uitgebreid (Opgelost)

Hallo,

Ik heb onlangs een USB-stick aangeschaft van 8 GB. Deze wil ik graag gebruiken voor mijn BackUp’s. Nu doet er zich een vreemd iets voor:
    Wanneer ik de schijf gebruikt zoals ie geleverd is (in MS-DOS) dan kunnen bestanden van 200 mb binnen een minuut op de schijf staan. Echter kan ik geen grotere bestanden kopiëren (>4GB, dan krijg ik foutcode 0). Maar als ik de schijf als Mac OS X Uitgebreid formateer, kan ik wel grotere bestanden naar de schijf koppieren, maar dan gaat dat heel langzaam. Om 200MB te kopiëren duurt meer dan 5 minuten.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen of heeft er iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt:wink:

Bijdrager
    Vinhelper

Op FAT32 (of MS-DOS, zoals je zegt) passen inderdaad geen bestanden groter dan ongeveer 4GB.

Trage USB-sticks i.c.m. Macs is een vaker gehoord probleem hier op het forum. Hoe het sneller kan weet ik niet, moet je vaak bestanden verwisselen?

Bijdrager
    madcat

probeer eens exFat

Bijdrager
    Obi

Een truuk om bestanden > 4GB op een FAT32 Disk te krijgen is door het bestand op te delen
    mbv .rar . Het bestand komt opgedeeld in een folder terecht. En die kan naar de USB stick worden
    gekopieerd.

Wil je bestanden tussen MAC en PC uitwisselen dan is het aan te raden om FAT32 te gebruiken.
    Indien je Mac fomaat kiest met ‘Journaled’ optie aan kan dat de USB stick vertragen.

Bijdrager
    Pieterr
    madcat op 28 januari 2011

probeer eens exFat

Inderdaad. Probeer de USB stick als “exFAT” te formatteren.
    Dan kun je wel grote bestanden (>4GB) erop zetten.

Bijdrager
    Chester16

@iedereen die gereageerd heeft: Bedankt voor het reageren en helpen.

Ik ben alle opties langsgegaan en het blijkt dat wanneer de schijf als Mac OS X (HFS+) of als exFat wordt geformatteerd, dat het wel minder lang duurt dan wanneer de schijf als Mac OS X Uitgebreid wordt geformatteerd. Bedankt!:wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.