8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    pvdheijden

MS Access op BootCamp/VM

Ik werd door een vriendin van mij gevraagd om advies:

Zij is verloskundige en wanneer zij (of haar collega’s) op bezoek zijn bij patienten hebben ze een laptop mee met daarop speciale software met de patientgegevens.

In de praktijk blijkt dat veel met die laptop gesmeten wordt en dat hij in allerlei ‘nood’-situaties gebruikt wordt om details op te zoeken.

De software applicatie die ze gebruiken is een MS Access database die op verschillende computers draait. Wanneer de dienstdoende verloskundige op de praktijk is synchroniseren ze de laptop met de server. Helaas zitten ze vast aan Windows omdat het een MS Access applicatie is (kunnen/willen ze niet vanaf stappen). Verder draaien ze hooguit Word erbij.

De laptop die ze nu hebben is aan vervanging toe. Ze willen een kleine, stevige laptop met een grote accu, dus ik dacht meteen aan een MacBook. Voor het Windows gedeelte zijn twee opties:

1) BootCamp > heeft iemand ervaring met de standby functie van Windows? Hoe snel start het OS weer op?
    2) Virtualisatie > die Access applicatie is een geheugenvreter. Hoe belastend is die virtualisatie? Heeft iemand ervaring met het draaien van Access op een virtuele machine?

Andere vraag: is er ook een manier om standaard direct Windows op te starten?

Dank!

Bijdrager
    Nikita

Er zijn ook database programma’s voor de Mac: Zie hier bijvoorbeeld.

Verder doet de stand-by modus van Windows meer denken aan stand-bye, aangezien het vaak genoeg net zo lang duurt om dat kreng uit slaap te krijgen als het kost om ‘m opnieuw op te starten, als ‘ie al wakker wordt…

Via Boot Camp kan je trouwens ook instellen dat Windows automatisch wordt opgestart.

Maar eerlijk gezegd, ik zou geen Mac aanraden als ze fulltime Windows moeten draaien op dat ding… :sealed:

Bijdrager
    Marcski

idd, het kan wel, je kan direct in het bootmenu komen door Alt ingedrukt te houden, maar ik zou in jouw geval een Thinkpad aanraden, en dan een X-series of T-series

Thinkpads zijn naar mijn mening de meest degelijke laptops (op die rubberen bombproof gevallan na, maar die zijn niet handzaam), en de X-series zijn erg klein en licht, een T-series eigenlijk degelijker, maar die zijn weer iest groter en zwaarder door een interne cd-drive.

Bijdrager
    Mono1

Andere vraag: is er ook een manier om standaard direct Windows op te starten?

In de systeemvoorkeuren, bij opstartschijf, kan je Windows kiezen. Als je niets doet, start ie altijd daarmee op. Opstarten met “alt’ ingedrukt laat je kiezen uit je schijven. De opstarttijd van Windows is bij mij zeer verschillend; de ene keer 45 seconden, de andere keer meer dan 3 minuten. Zie er geen patroon in.
    Edit: Als je daarna naar het Os wil duurt het weer even voor Windows is afgesloten, ook wisselend van tijd. Het Os doet het binnen de minuut.

Bijdrager
    fredmatrack

Ik draai Access zelf onder Codeweavers Crossover. Je start gewoon onder OS X op en daarin start je Access op zonder meer. Wel beperkt tot versie Office 97.

Bijdrager
    PietjePuk

Als ik het zo hoor en nuchter bekijk koop je gewoon best een windows-pc voor het geen er mee gedaan zal worden.

Bijdrager
    jspr
    ”PietjePuk”

Als ik het zo hoor en nuchter bekijk koop je gewoon best een windows-pc voor het geen er mee gedaan zal worden.

gewoon een Dell ofzo.

Bijdrager
    Marcski
    ”pvdheijden”

In de praktijk blijkt dat veel met die laptop gesmeten wordt en dat hij in allerlei ‘nood’-situaties gebruikt wordt om details op te zoeken.

dan lijkt me een Dell niet verstandig, ik heb door mijn werk veel ervaring met de zakelijke lijn van Dell, en die zijn daar echt niet geschikt voor….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.