5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    minne

MPlayer OS X met iMac 17″

Ik heb een probleempje met MPlayer OS X op mn 17″ breedbeeldschermpje. Het probleem zit hem juist in dat breedbeeld. Als ik een filmpje op volledig scherm zet, dan wordt de film in de breedte uitgerekt. Het lijkt alsof ie voor de “1024×768 uitgerekt” resolutie kiest. Nu kun je met C wel resoluties wisselen, maar dit heeft geen effect. Alleen bij één resolutie krijg je links en rechts ook zwarte balken (“1024×768” waarschijnlijk?). Ik heb al een beetje met de filminstellingen zitten spelen enzo, maar ik blijf houden dat mn film iets uitgerekt wordt. In Quicktime heb ik overigens dit probleem niet, maar die pakt weer geen AC3-geluid enzo…

Hebben meer mensen dit probleem, of weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Bijdrager
    frankdjong

Kun je dat niet in de preferences instellen? {aspect ratio}?

Bijdrager
    minne

Nee, dat is juist zo raar, dat helpt allemaal niks. Ik ben inmiddels maar overgestapt op VLC, die doet het tenminste meteen uitstekend;)

Bijdrager
    crazy ivan

Wat een oorzaak van het probleem zou kunnen zijn dat (frank haalde het al even aan) de acpect ratio (4:3 / 16:9) niet vast gezet is binnen het bestand/filmpje. (zou dus niet met het prog-je temaken kunnen hebben) Bij quicktime kun je er bv voorkiezen om het uit te zetten. Dan kun je dus je vester slepen in iedere vorm die je maar wilt en op die manier ziet je filmpje er dus uitgerekt uit. Probeer jet venster eens met shift of command of ctrl (of combi) ingedrukt te vergroten danwel te verkleinen…

Heb het zelf nog niet geprobeerd… Give it a go!

Bijdrager
    minne

Nee, dat is het probleem niet. Het formaat van het filmpje wordt goed herkend, en ik kan dit ook in ieder gewenst formaat slepen. Als je een ander formaat hebt gesleept, en dan naar full-screen schakelt, schakelt hij echter weer naar de normale grootte terug.

Het probleem is dat MPlayer een breedbeeldresolutie als 1440×900 niet zo goed snapt. Hij schakelt namelijk over naar een andere resolutie als je naar full-screen schakelt. Je kunt ook instellen welke breedte hij moet kiezen. Wat er dus gebeurd is dat ie naar “1024×786 uitgerekt” schakelt; je kunt ook zien dat dit gebeurt aan de flikkering van het scherm. Veel menu’s van spellen doen dit overigens ook. Het filmpje wordt vervolgens vanuit de speler gezien best goed weergegeven, alleen omdat een uitgerekte resolutie wordt gebruikt, is het beeld van de film ook uitgerekt. Het wisselen tussen resoluties en aspect ratio’s enzo levert geen resultaat, gewoon omdat ie die breedbeeldresolutie niet kent. Quicktime heeft dit probleem niet, omdat die gewoon de huidig ingestelde resolutie gebruikt.

Overigens gebruik ik nu VLC, en die heeft dit probleem niet. Daarnaast ondersteint die volgens mij nog meer formaten dan MPlayer OS X, dus het is zeker een aanrader…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.