8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Griffendahl

MPB Retina late 2013: Koelingsprobleem?

Inmiddels twee weken geleden begon mijn Macbook Pro Retina af en toe spontaan vast te lopen, dit manifesteert zich op twee verschillende manieren:

1. Mac scherm wordt zwart.
    2. Mac blijft een korte periode aan (fans draaien door, toetsenbord verlichting blijft aan)
    3. Mac gaat uit zichzelf uit.

of:

• Mac scherm bevriest.
    • Mac blijft een korte periode aan (fans draaien door, toetsenbord verlichting blijft aan)
    • Mac gaat uit zichzelf uit.

Wat mij opvalt is dat het probleem niet lijkt te spelen als ik Windows draai vanaf mijn bootcamp partitie.

Wat ik inmiddels geprobeerd heb:

• Ik heb als eerste een nieuwe versie van OS X geinstalleerd en een reset uitgevoerd van SMC en PRAM. Dit was niet de oplossing.
    • Mijn eerste vermoeden was dat het wel stoffig zou zijn van binnen en dat die daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Dus heb ik de Macbook open gemaakt en netjes de heatsink en de fans schoongemaakt. Dit bleek helaas niet voldoende.
    • Mijn volgende stap is dat de ik de heatsink eruit gehaald heb, alle oude koelpasta verwijderd, en nieuwe kwalitatief goede koelpasta heb aangebracht en alles weer in elkaar gezet. Ook dit blijkt niet voldoende te zijn.
    • Ik heb MacOS op een SD kaart geinstalleerd om zo de SSD uit te sluiten, maar ook dit maakt geen verschil.
    • Als ik mijn Macbook op een paar icepacks leg met een handdoek ertussen draait hij stabiel.
    • Onder Windows 10 (Bootcamp) draait hij stabiel.
    • Als ik de fans voluit zet onder MacOS dan lijkt die redelijk stabiel, maar niet 100%.

De specs van mijn Macbook:
    Macbook Pro Retina 15″ (late 2013)
    2.6 GHz Intel i7
    Nvidia GT 750M
    512Gb SSD

Nu zit ik met een aantal vragen. Allereerst lijkt het door bovenstaand een temperatuur probleem, echter op de CPU lijkt de temperatuur volgens software matige metingen niet extreem hoog op te lopen.

Verder als het wel werkt onder Windows, wat is dan het verschil? Ik weet dat onder Windows de IRIS Pro niet gebruikt wordt en de GT 750M continue in bedrijf is. Maar als ik MacOS forceer om op de GT 750M is die nog steeds niet stabiel.

Als er iemand is met suggesties heeft met waar ik nog kan zoeken dan zou ik dit graag horen? Zoek ik met de koeling in de goede richting? Is er iemand die meer weet over de verschillen tussen de aansturing van de hardware tussen Windows en MaxOS?

Ik baal hier enorm van, want deze machine vervangen voor de nieuwe met Touchbar vind ik eigenlijk een investering waar ik haast niks voor terug krijg, het topmodel met Touchbar is maar fractioneel beter, maar zou wel een enorme nieuwe investering betekenen, terwijl ik verder nog onwijs tevreden ben over deze machine.

Moderator
    Night

Is er iets hardwarematig aan de machine veranderd, waardoor er problemen (niet goed aangesloten, kabelbreuk) zouden kunnen optreden met de temperatuursensor(s)?
    Is er in Console.app iets terug te vinden over temperatuur-gerelateerde foutmeldingen?

Bijdrager
    Griffendahl

Er zijn op hardwaregebied geen wijzigingen geweest. In de console kan ik eigenlijk niks terug vinden, maar ben dan ook geen expert. Door mijn werk ben ik vrij bekend met Windows, hoopte dan ook dat ik via de Windows eventlog iets terug kon vinden, maar daar kan ik het niet reproduceren.

Bijdrager
    Jeddes

Even bellen met een repairshop, misschien dat die een zinnige opmerking erover hebben……

Anoniem

Draaien beide fans wel op gelijke snelheid? zo nee, mogelijk 1 van beide defect?

Bijdrager
    Griffendahl

Hij wordt nu onderzocht bij een Apple Premium Service Provider. Hopelijk kunnen ze daar het probleem vast stellen.

Moderator
    Night

Lijkt me ook de beste oplossing. Succes(y)

Bijdrager
    Griffendahl

Volgens de expert zou het vochtschade zijn aan de topcase. Ik moet zeggen dat ik me niet kan bedenken hoe dit gebeurd kan zijn, maar het reparatiebedrag is – voor mij – acceptabel dus hoop ik volgende week weer over een werkende machine te kunnen beschikken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.