One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » MPB 2015 13 + 15 inch en externe monitor vragen

MPB 2015 13 + 15 inch en externe monitor vragen

Profielfoto van JR866

JR866 op 21 april 2017 #

Hallo iedereen.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen wat ik nu ga doen. Of een 13 inch model hetzij 2015 of 2016 of een 15 inch 2015.

Ik heb echter een vraag over het aansturen van een extern beeldschem.

Op de website van Apple staat dit

13 + 15 inch 2015

ondersteuning en
weergave­voorzieningen

Intel Iris Graphics 6100
Twee displays en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display en tot 3840 x 2160 pixels op maximaal twee externe displays, beide met miljoenen kleuren

Intel Iris Pro Graphics
Twee displays en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display en tot 3840 x 2160 pixels op maximaal twee externe displays, beide met miljoenen kleuren.

Nu mijn vraag

Hoewel de 15 inch een stuk krachtiger is met zijn quadcore processor, 16 GB ram en zijn pro graphics.kan hij niet meer aan qua aansturen van een scherm. Is er dan zo weinig verschil tussen de inter Ires 6100 en de pro?

Dan is er nog de vraag:

Ik wil er in de toekomst een monitor op aansluiten van max 2560 x 1440 resolutie. Maakt het dan überhaupt wat uit of ik voor het 13 inch of 15 inch model ga?

Profielfoto van pannekoek

pannekoek op 21 april 2017 #

Die mini displaypoort die op de Mac zit (Ook wel Thunderbolt genoemd, omdat een MiniDispalyPoort op de Mac ook voor andere toepassingen geschikt is, maar dat is een ander verhaal) zijn gelimiteerd tot 4k, en daarvan zijn er maximaal 2 + het normale beeldscherm tegelijk verbonden met de GPU. Daar zit de beperking, waardoor het effectief lijkt alsof er geen verschil is.

Als antwoord op je vraag; Als je 1 monitor aansluit met een lagere resolutie dan 4k, maar het geen verschil welke je kiest.

Daarbij is het goed om nu na te denken wat je met de Mac gaat doen, en waar je behoefte aan hebt qua GPU.

De performance van de embedded Intel GPU’s is niet geweldig, en er is natuurlijk wel verschil tussen de 6100 en de PRO, maar bij het aansturen van een beeldscherm zijn beiden voldoende. De GPU’s zijn onderdeel van de processor, omdat het 15″ model een andere CPU heeft, zit er ook een “betere” GPU ingebakken.

Kanttekening is dat de GPU van Intel dynamisch tot 1,5GB geheugen van je systeem snoept, omdat dat niet is ingebakken in de processor.

Voor o.a. GPU acceleratie in FCPX of Adobe Premiere (maar er zijn veel meer voorbeelden) bied een Mac met een Discrete GPU van Nvidia of AMD meer acceleratie dan de embedded IRIS GPU’s. De Iris GPU’s zijn dan wel weer efficiënter voor het energieverbruik.

Of je meer hebt aan een 13″, 15″ of mac met discrete GPU is afhankelijk van of je GPU, RAM of CPU power nodig hebt voor je software.

Succes!

Profielfoto van JR866

JR866 op 21 april 2017 #

@pannkoek.

Naast internetten en zo nu en dan word/excel zal ik vooral lightroom (6) gaan gebruiken met 20-25 mb per foto.

Dus wat is dan raadzaam? Bedoel als ik dan ook nog eens de RAM van 8 gb naar 16 gb (en 2015 moden val 128 gb naar 256 gb upgraden dan zit er pakweg €200 verschil tussen 13 en 15 inch model of zou 16 gb ram overkill zijn en is 8 gb zat? (icm extern beeldscherm)

Profielfoto van pannekoek

pannekoek op 21 april 2017 #

Het zal moeilijk zijn om je uit deze spagaat te halen met echt doorslaggevend advies. Een slechte keuze is er niet. Je zult je aan beiden geen buil vallen, bij de 13″ bespaar je 200 euro voor bijv. een nette monitor, bij de 15″ heb meteen de luxe van 16Gb en een grotere SSD.

Persoonlijk geef ik grif €200,- extra uit aan 16Gb en een grotere SSD. Maar ik gebruik m’n computers anders. Ik werk met enorme video bestanden en dan is geheugen nooit overkill.

De nadelen van het 13″ model:
8Gb (-1,5Gb voor video geheugen) zal zeker werken voor wat je doet, maar vind ik persoonlijk wat krap, andere forumleden zullen dat tegenspreken. Excel kan geheugen intensief zijn, maar jij weet beter hoe dat zit met de bestanden die je gebruikt. 128Gb is anno 2017 wel wat summier qua HDD space. Nu voor 8GB kiezen betekend ook dat je in het 2015 model niet achteraf extra geheugen kunt bijplaatsen voor zover ik weet.

Lightroom 6 is wat ik zo snel zie wat kieskeurig als het gaat om GPU acceleratie, maar even Googelen geeft je vast gebruikers ervaringen. De performance gain van de GPU als die wordt ondersteund kan ik niet uit eigen bevindingen delen, omdat ik zelf Lightroom 6 nooit echt heb gebruikt, en daarnaast ook altijd voor computers met een discrete GPU kies. Maar ook daar zijn vast gebruikers te vinden die online ervaringen delen.

Wederom succes met het maken van de keuze!

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 21 april 2017 #

let wel op dat de MacBooks (2015/16&17) behoorlijk snel (en duidelijk hoorbaar) beginnen te blazen bij wat video/beeldscherm gebruik.

dit neemt meestal niet af, maar uiteraard eerder toe bij gebruik externe beeldscherm…

dus als je in stilte wilt werken, dan geen MacBookPro…

Profielfoto van EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 21 april 2017 #

ik wil er in de toekomst een monitor op aansluiten van max 2560 x 1440 resolutie.

mmmh, waarom zou je dat willen, je sluit dan een monitor aan met een lagere resolutie dan je MBP?

De MBP 15 inch 2015 is 2880 x 1800
De MBP 13 inch 2015 is 2560 x 1600

Als je eenmaal de retina schermen van de MBP gewend bent is dat echt een stap terug.

lijkt me dat je daar weinig mee opschiet. Beter koop je gelijk een
4k of, als je wat meer geld te besteden hebt, een 5K monitor.

Profielfoto van JR866

JR866 op 21 april 2017 #

Tot zoverre iedereen bedankt voor de reacties:-)

@ EagerBobNerd > kan 4 K nog met een 13 inch of gaat die het moeilijker krijgen en is dan de 15 inch dan toch de betere keuze?

Profielfoto van EagerB0bNerd

EagerB0bNerd op 21 april 2017 #

Ik heb geen idee,
ik heb zelf de 15 inch medio 2015 en dan de versie met AMD Radeon R9 M370X videokaart, in combinatie met een Dell P2715Q monitor. Dat gaat uiteraard probleemloos aangezien de MBP er ook twee zou kunnen aansturen. Dacht eigenlijk dat dat ook geldt voor de 13 inch maar zou het wel even doublechecken. Als de 13 inch ook twee 4K monitoren kan aansturen (plus het ingebouwde scherm) zal hij met één extern 4K scherm zeker geen moeite hebben.

Over dit topic

Gestart op 21 april 2017 door JR866

Laatste reactie door EagerB0bNerd

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?