18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    klopperken

mp3 files overal. Hoe krijg ik ze bijéén zonder dubbels?

Groot probleem:

Ik heb net een verse HD v 320 gig. Leeg.

Ik heb in itunes 86 gig muziek. Een heleboel afspeellijsten, en momenteel amper dubbels in de bib (ik weet hoe het voelt om 5000 a 8000 dubbels manueel te verwijderen!)

Kortom: ik wil graag al mijn muziek mooi bij elkaar. Als ik echter al mijn opslag naga, kom ik al aan 100 gig. Hoe kan ik best werken zodat al die ‘itunes music’ en andere locaties met mappen die zogezegd ‘alle muziek van itunes’ bevatten, op één locatie komen zonder 15 a 17 gig dubbels te hebben in itunes?

Hoe kan ik mijn afspeellijsten backuppen? De verzamelingen liedjes dus die ik in itunes onder ‘bib’ zie. Ik ben die eens ooit kwijtgespeeld, en dan wist een ipod zich natuurlijk ook als je ‘m update met itunes. Als je die muziek dan enkel op de ipod had staan ben je plots alles kwijt en zo van die rampen…

Mijn slordigheid zou ik na 5 jaar en 3 imac’s graag eens opruimen…

Bestaat er een progje dat duizenden files kan bezien en de dubbels met één klik kan wissen? Of iets dat je kan schrijven met automator of zo? (ik ben leek…)
    Dank!!!

Bijdrager
    KarelWillem

Om te beginnen alles in iTunes kieperen en dan:

Weergave
    Toon dubbele

Alleen moet je dan alsnog zelf beslissen welke van de dubbele je wilt weggooien.

Bijdrager
    Marcski

itunes kan zelf al alle dubbele mp3’s laten zien, bij View -> Show duplicates

en playlists kan je exporteren door er op te ctrl-klikken

Moderator
    unSOUND
    ”klopperken”

Hoe kan ik best werken zodat al die ‘itunes music’ en andere locaties met mappen die zogezegd ‘alle muziek van itunes’ bevatten, op één locatie komen zonder 15 a 17 gig dubbels te hebben in itunes?

iTunes > menu > geavanceerd > verzamel inhoud bibliotheek.

Bijdrager
    klopperken

zo krijg ik natuurlijk een lijst en kan ik ze manueel gaan verwijderen. Net niet wat ik wil: ik heb er zo al 5 a 8000 verwijderd…

Een ander progje dat ‘duplicate files’ kan wegzwieren met één klik… een utopie?

Moderator
    unSOUND
    ”klopperken”

zo krijg ik natuurlijk een lijst en kan ik ze manueel gaan verwijderen.

Gok je dat, of weet je dat ?

Bijdrager
    Xigh
    ”klopperken”

zo krijg ik natuurlijk een lijst en kan ik ze manueel gaan verwijderen. Net niet wat ik wil: ik heb er zo al 5 a 8000 verwijderd…

Een ander progje dat ‘duplicate files’ kan wegzwieren met één klik… een utopie?

Dan krijg je dus ook dat het programma misschien het verkeerde bestand weg gooit. Het wil nog wel eens voorkomen dat je twee versies van een liedje hebt, en hoe weet het programma welke weg moet van die twee? Er is echt wel over nagedacht hoor.

Bijdrager
    klopperken

dat weet ik. Je krijgt een lijst en moet dan gaan kiezen welke je wegwil. Ik heb er zo al duizenden weggegooid. Muisarm wordt plots een begrip…

Het maakt me niet zo uit als ik er enkele verlies die niet weg moesten. Duizenden en duizenden files manueel verwijderen is zo’n vreselijk werkje dat ze zin krijgt om alles gewoon te laten voor wat het is… Enkel kost je dat lots of gigs en speelt ituns dan vaak 2 en meer * na elkaar ’t zelfde liedje :(

Over mijn vraag is ook nagedacht hoor :wink:

Moderator
    unSOUND

Op het moment dat je meerdere mappen toevoegt aan iTunes zou hij de nummers zelf al moeten gaan bekijken, en importeert hij alleen de nummers die nog niet in je bibliotheek staan. Vandaar mijn vraag of je zeker weet dat je dan een paar duizend dubbele nummers krijgt. De enige keer dat je dubbele nummers krijgt die ik ken is wanneer er m3u bestanden bij zitten.

Bijdrager
    klopperken

tenzij de allerlaatste versie van itunes dit plots doet heb ik nog nooit de keuze gehad om geen dubbels binnen te halen. Op cd rips na, maar dat doet hij ook niet altijd meer. Mss is het een instelling die plots anders staat, dat kan, misschien omdat ik altijd naar aac rip? Lijkt me niet logisch, …?

Moderator
    unSOUND
    ”klopperken”

tenzij de allerlaatste versie van itunes dit plots doet heb ik nog nooit de keuze gehad om geen dubbels binnen te halen.

Die keuze krijg je ook niet, dat doet hij standaard. Bovendien begrijp je geloof ik niet wat de functie die ik beschreef doet. De functie “verzamel inhoud bibliotheek” kijkt naar de nummers die wel in iTunes staan, maar buiten de library zijn opgeslagen. Die worden dan naar de iTunes library verplaatst. Er worden bij die functie dus geen nummers toegevoegd, en zo krijg je dus ook geen dubbele nummers.

Bijdrager
    klopperken

da’s dus niet het probleem: het probleem is dat er in die mappen, die overal verspreidt staan (nou ja, het zijn er 4 in totaal) verschillende versies zijn van mijn bib. De een is geupdate en actief, de andere drie hebben bv op een andere mac gestaan en zijn daar geupdate geweest op die mac en overgezet na verkoop van de 2e mac.

Vermits ik telkens spreek over mappen van minstens 6 gig (tot 35 gig) buiten mijn huidige actieve, loop ik héél veel kans om weldra 10 a 20.000 dubbels te hebben in mijn huidige bib als ik zo’n 3 ‘oude’ mappen in itunes sleep…

Bijdrager
    vogel

Dus gebruik je die verzamelfunctie, waar unSOUND het over heeft. Alles wordt dan in iTunes binnengehaald en in de iTunes music map gezet, zodat je al die overige mappen vanuit de finder in de prullenmand kan kieperen (nog even wachten met leegmaken!). Vervolgens gebruik je in iTunes de functie “toon dubbele”, of hoe dat ook mag heten.
    Toch?

Moderator
    Poezenbeest

Aanvulling op dat automatisch dubbellen laten verwijderen is dat dit gewoon niet lekker werkt….

Zo ziet iTunes twee bestanden ‘Laat het vanavond gebeuren’ van De Dijk aan voor hetzelfde nummer. De een staat echter op ‘Voor de Tover’ en de andere op ’20 jaar Live’ en de laatste duurt ook een minuut langer. Het gaat dus om twee totaal verschillende uitvoeringen.

Als het programma dit automatisch zoou aanpakken, ben ik dus een van de twee kwijt… Nou kan je vast strengere instellingen hanteren, maar wat doe je dan met het nummer ‘Brown Eyed Girl’, dat twee keer op de cde Bang Masters (Van Morrison) voorkomt… als je gaat selecteren op tijd, dan kom je nog bedrogen uit, want twee downloads verschillen vaak in tijdsduur, ookal gaat het om hetzelfde nummer….

Bijdrager
    vogel

Je moet natuurlijk wel altijd goed kijken, voordat je iets wegmikt, maar het zou leuk zijn als iTunes aangeeft dat het om bvb nummers van twee verschillende albums gaat.

Bijdrager
    it-is-aai
    ”unSOUND”
    ”klopperken”

tenzij de allerlaatste versie van itunes dit plots doet heb ik nog nooit de keuze gehad om geen dubbels binnen te halen.

Die keuze krijg je ook niet, dat doet hij standaard. Bovendien begrijp je geloof ik niet wat de functie die ik beschreef doet. De functie “verzamel inhoud bibliotheek” kijkt naar de nummers die wel in iTunes staan, maar buiten de library zijn opgeslagen. Die worden dan naar de iTunes library verplaatst. Er worden bij die functie dus geen nummers toegevoegd, en zo krijg je dus ook geen dubbele nummers.

Unsound, dank hiervoor! Ik wilde zeker weten dat’ie alleen de muziek die al in iTunes staat, naar de muziekmap zou verplaatsen. Dat blijkt dus het geval te zijn. Probleempje opgelost.

Bijdrager
    klopperken

pff ik vraag al 2 jaar hoe ik dit moet oplossen, in diverse itunes fora.
    ik zal maar weer alles in itunes slepen en tot vervelens toe duizenden dubbels manueel verwijderen… Hopelijk is het de laatste keer geweest! Wat een nachtmerrie alweer…

Bijdrager
    klopperken

k heb een steeds groter wordend probleem.

Ik heb ongeveer 86 gig muziek. Die stond op een externe HD in verschillende mappen. Ongeveer 80 Gig stond in itunes en werkte perfect.

Ik heb een andere externe HD gekocht en wou de muziek allemaal netjes samen in één map, op één externe HD.

Ik heb echter in die verschillende mappen soms dezelfde nummers, dus ik wist dat het samenvoegen me vele dubbele tracks ging opleveren, maar dat was nou eenmaal zo.

Spijtig genoeg dacht ik dat ik in de itunes music map gewoon alle andere muziek mocht slepen uit die diverse mappen. Dat komt dus niet goed, de map wordt groter, maar itunes zelf krijgt zo die muziek niet in zijn bib.
    Dus heb ik al die mappen geopend en al die bestanden geselecteerd in in itunes laten vallen.

Het resultaat: ipv 80 gig 220 gig in ituens (itunes kreunt en gaat trààg) waarvan zo’n 40 % bestaat uit tracks met een ! – uitroepteken voor, tracks die hij dus niet kan spelen.

Ik heb mijn playlists geexporteerd zodat ik die al niet kan verliezen.

Na een test blijkt dat geexporteerde playlists terug importeren niet compleet blijven als je tracks wist uit je bib.

Gevolg is dat ik dus niet zomaar alles even kan leegmaken, vervolgens terug importeren en playlists kan importeren: de kans is heel groot dat er dan vele tracks niet meer in de playlists staan, omdat er bv een deel wég zijn.

Hoe kan ik deze vreselijke chaos oplossen?

Het gekke is dat itunes zegt dat het 220 gig muziek heeft in zijn bib. Dit kan helemaal niet: de schijf waarop ik itunes zijn muziek laat nemen is slechts 200 gig en die bevat slechts 140 gig.
    Maw, itunes telt alle tracks samen (ook die niet gevonden tracks)

Wie red mijn bib?

Ik ben u eindeloos dankbaar…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.