18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    jconen

Mp3 bestanden en iTunes library op externe harde schijf

Kan ik mijn complete muziekcollectie die te groot wordt op een externe harddisk zetten en als deze aan de iBook hangt gewoon muziek afspelen op de manier zoals ik nu gewend ben? Nu staan alle mp3 nog op mijn iBook, maar deze is langzaam vol.
    Als ik er cd toevoeg of download, komen deze mp3’s dan automatisch ook op deze extrne harddisk te staan?
    Bedankt.

Moderator
    unSOUND

Je kunt gewoon de hele map “iTunes” op de externe schijf zetten. Daarna vervang je de originele map voor een alias van de map op de externe, en je bent klaar.

Al je nieuwe muziek komt bij deze methode ook op de externe schijf.

Bijdrager
    Brent146

Als je externe harde schijf waar je jouw muziek hebt opgezet aan je iBook hebt gekoppeld, en je vervolgens het mp3-bestand aanklikt zal het beginnen afspelen in je iTunes. Dus ja.

Moderator
    unSOUND
    ”Brent146″

Als je externe harde schijf waar je jouw muziek hebt opgezet aan je iBook hebt gekoppeld, en je vervolgens het mp3-bestand aanklikt zal het beginnen afspelen in je iTunes. Dus ja.

Dat is heel wat anders. iTunes zal het nummer dan eerst naar de library op de interne schijf kopieeren, om het vervolgens daarvandaan te spelen….

Bijdrager
    Guido4ever

Als je het vinkje voor “Kopieer bestanden naar iTunes Music bij toevoegen aan bibliotheek” uit hebt, kopieert hij de muziek (in het geval waar Brent146 het over heeft) niet. Je kunt dan gewoon muziek van je interne schijf en van je externe schijf tegelijk in iTunes hebben.

Bijdrager
    Brent146
    ”unSOUND”
    ”Brent146″

Dat is heel wat anders. iTunes zal het nummer dan eerst naar de library op de interne schijf kopieeren, om het vervolgens daarvandaan te spelen….

Ah ja, dan staat hij weer op de HDD van je computer.

Moderator
    unSOUND
    ”Guido4ever”

Als je het vinkje voor “Kopieer bestanden naar iTunes Music bij toevoegen aan bibliotheek” uit hebt, kopieert hij de muziek (in het geval waar Brent146 het over heeft) niet. Je kunt dan gewoon muziek van je interne schijf en van je externe schijf tegelijk in iTunes hebben.

Met het probleem dat elke keer dat je iTunes start zonder de externe schijf, de hele library verkloot wordt. Doe je het op de manier die ik reeds uitlegde in mijn eerste post, krijg je enkel een melding dat de library niet aanwezig is, en kun je de schijf alsnog aansluiten, en blijft de library intact.

Bijdrager
    Joepmini

Dacht dat ik het goed had begrepen, maar toch niet helemaal.

Heb nu op de HD een map iTunes (incl submappen), hiervan een alias gemaakt en deze in de standaardmap geplaatst (muziek). Originle iTunes map verwijderd. Maar toch maakt iTunes een nieuwe map aan op de standaardlokatie incl Album Artwork.
    In voorkeuren staat “Werk map iTunes Music bij ” en Kopieer bestanden bij toevogen bibliotheek” aangevinkt. Lijkt erop dat er toch een dubbele map/library gemaakt is.

Dus wat gaat niet goed ?

Moderator
    unSOUND

De alias in je muziekmap moet dezelfde naam hebben als de originele map die hij vervangt. Dus als je de map “iTunes” weg hebt gehaald, moet je de alias hernoemen naar “iTunes” zodat er op het eerste gezicht niks is veranderd. Welke bestanden / mappen staan er nu in je map “muziek” ?

Daar komt nog bij dat de externe schijf moet zijn ingesteld om eigendomsrechten te negeren, anders kan het zijn dat de rechten verkeerd staan, en iTunes geen toestemming heeft om op de externe schijf te komen, waarna hij een nieuwe library aan maakt…

Bijdrager
    Joepmini

Gelukt ! Mapnaam wijzigen in iTunes did the trick.

Nu nog één vraag :
    Mijn PC heeft een library met alle info, zoals beoordeling en aantal malen afgespeeld.
    Deze library.xml heb ik geompoteerd maar desondanks mis ik deze info.
    Hoe krijg ik dat voor elkaar ?

Bijdrager
    Mac-Freak

Toch nog eens een bijkomend vraagje, gaat alles even rap als daarvoor ?

Probeer eens een bestand te versturen dmv (bv) adium. Zal wel niet zo aangenaam zijn, denk ik. :?

Bijdrager
    Rieke

Beste unsound

Ik heb in het verleden al een aantal keer mijn itunes afspeellijst verpest, door het gewoon naar de externe schijf te slepen…. Dus ik wil niet het risico lopen om 30gb aan muziek weer opnieuw te organiseren.
    Dus ik vraag nog maar eens verduidelijking:
    Nu heb ik mijn afspeellijst op mijn computer staan en de muziek op de externe schijf. Dit is gedoe en ik lees dat het makkelijker moet kunnen. Maar ik begrijp niet wat je met een ‘alias’ bedoelt.
    Ik heb een map ‘itunes’ in mijn map ‘my music’ en een map ‘itunes’ in de map ‘my programs’ staan. De muziek bestanden komen in my music terecht… Daar staat ook de libary in.

Ik hoop dat jij begrijpt wat ik niet snap …

Grz
    rieke

Moderator
    unSOUND

Een alias is een Mac versie van een snelkoppeling… Of die truc dus op Windows ook werkt weet ik niet zeker, ik vermoed van niet.

Als je je hele iTunes inhoud op je externe schijf wilt hebben is het simpel.

• maak een map op je externe schijf, bijvoorbeeld “iTunes”
    • start iTunes, en ga naar de voorkeuren, tabblad “geavanceerd”
    • ga naar “Locatie map iTunes music” en verander dat in de map “iTunes” op je externe schijf.
    • sluit iTunes af, en start het opnieuw op
    • ga in de menubalk naar “geavanceerd”, en kies daar voor “Verzamel inhoud bibliotheek”

Dan zal iTunes alle mp3’s gaan kopiëren naar de externe schijf. Je moet de map “iTunes” wel op je interne harde schijf laten staan, maar de map “iTunes music” die daar in staat mag je dan weg gooien. Wacht desnoods even met het legen van je prullenmand, en herstart eerst je machine. Kijk dan of alles in iTunes nog goed werkt. Werkt alles goed, dan kun je je prullenmand leeg gooien.

Bijdrager
    Koalabeer

Na een half jaar Mac gebruik en actief op dit forum vind ik bovenstaande tip de allerbeste die ik hier gelezen heb. Op Windows is dit zo vaak fout gegaan wanneer de externe harde schijf uitstond.
    Sticky wat mij betreft, voor de beginners op Mac wellicht met wat screenshots en vermelding dat een alias net zoiets is als een snelkoppeling in Windows.

Bijdrager
    lethelethe

Inderdaad een uitstekende tip! :)

Maar is het ook mogelijk om het volgende te doen:

Mijn situatie:
    M’n iBook begint ook vol te raken en ik wil mijn muziek op de externe harde schijf plaatsen. Mijn externe schijf staat thuis terwijl ik met mijn iBook vaak op weg ben of op mijn werk zit. Op mijn werk wil ik ook naar muziek luisteren, liefs via mijn iBook, maar dan heb ik niet alle nummers nodig. Muziek downloaden doe ik daarenboven meestal evenmin thuis…

Kan ik nu:

ALLE muziek op mijn externe schijf zetten; terwijl op mijn interne schijf een GEDEELTE staat (een soort light-versie? Kan ik het deel op mijn interne schijf dan ook veranderen (bv. andere albums van mijn ext. schijf op mijn int. schijf zetten)? Kan ik muziek die ik gedownload heb op mijn int. schijf makkelijk terug op mijn ext. schijf zetten wanneer ik terug thuis ben? En kan de oplossing liggen in iTunes opstarten met de ALT-knop ingeduwd?

Het lijkt wel een vraagstuk!

:? :)

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat je het jezelf dan heel moeilijk gaat maken… het kan wel, maar wel met het nodige kunst- en vliegwerk…

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Ik probeer dit maar ik kan bij geavanceerd Verzamel inhoud Bibliotheek niet vinden! heel vervelend nu kom ik niet verder.. En ik heb snel ruimte nodig op mn interne Hardeschijf! iemand help alstublieft!

Bijdrager
    VijayWeemhoff

O ik zie nu ook dat dit allemaal uit 2007 komt.. Is er een manier om het zelfde te doen alleen met de vernieuwde iTunes? Heel graag snelle reactie!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.