20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Raffie

Mov naar USB

Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies weer nodig….. ik kom er niet uit.

Heb in FCPX een film gemaakt met beeld en foto’s van 24gb, wilde ik 1 op 1 op een 32GB USB stick zetten, helaas werkt niet. Ik had een default op mijn mac gemaakt vanuit FCPX en daarna kopiëren en plakken, werkt niet.

Ok dan het filmpje direct uploaden naar de USB, werkt ook niet.
    Dan even googelen…. Ahhh ik moet de USB formatteren van MS dos naar Mac… prima gedaan.
    Yes… werkt, hehe filmpje staat op de stick.

Stick in de TV… helaas wordt niet herkent…

Tja en toen wist ik het niet meer en heb jullie hulp nodig.

Ik gebruik die USB sticks om op beurzen (volgende week) mijn films af te draaien, heb 3 grote 42″ TVs hangen en daar draaien 3 dagen lang mijn filmpjes op, werkt prima. Maar ik heb nu wat nieuwe beelden en filmpjes, maar helaas deze keer lukt het niet. Voor diegene die zich afvragen, mijn god wat doe je dan voor werk ? Ik heb een reisbureau voor sportvissers en laat filmpjes zien vd verschillende landen.

Wie kan helpen, wie heeft advies ?

groetjes
    Raffie

Bijdrager
    KarelWillem

Oke. TV’s herkennen meestal alleen FAT32 (en dan past je fimpje niet) en/of exFAT (en dan past je filmpje wel).

Dat laatste kun je gewoon formatteren en gebruiken op je Mac.

Moderator
    Night

Aan de andere kant herkennen TV’s in veel gevallen geen ExFat geformatteerde drive…
    Bekijk eerst de specs even van jouw TV(‘s) of de jouwe dit wel kan.

Als je TV alleen FAT32 aankan, is de enige mogelijkheid om je film in stukjes te hakken van nét iets minder dan 4GB en deze dan gewoon achter elkaar af te spelen.

Bijdrager
    Raffie

Hai,

ExFat zal ik eens proberen, kan nooit kwaad.

Gekke is dat ik de filmpjes die ik heb ook op de andere sticks heb staan, heb 3 sticks met filmpjes en deze zijn allemaal DOS, wellicht kleinere bestanden ?

Zou er een andere kleine oplossing zijn ?
    Tuurlijk kan ik een laptop, mediaspeler of andere grote apparaten aan de TV’s hangt, maar zo’n stick is wel zo makkelijk in een TV die op 2.5m hoogte hangt.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn tegenwoordig kun je met alles filmen, dan wil je het toch ook kunnen bewerken en op een TV laten afspelen ?

Raffie

Moderator
    Night

Inderdaad: die filmpjes zullen dan kleiner zijn dan 4GB (de maximale bestandsgrootte van FAT32).

Bijdrager
    nnsa

Zijn de (TV)schermen niet toevallig ‘smart’, zodat het scherm op een (wireless)netwerk kan worden aangesloten en het filmpje er naar toe kan worden gestreamed ?

Zo’n Smart TV heeft vaak een DLNA speler aan boord.

Een ander alternatief (spelen op safe) is een AppleTV (4 gen) aan het scherm hangen. Daar zijn genoeg apps voor om de content naartoe te streamen.

Dit zijn redelijk universele oplossingen.

Van een harddisk op de TV aansluiten moet je altijd maar afwachten of hij afspeelt. Maar daar was je al achter.

Bijdrager
    Raffie

Hai,

1 of 2 zijn er Smart TV maar op een beurs waar een paar duizend man Wifi gebruiken ben ik bang dat de verbinding zwak of gestoord wordt.

Is er geen optie om het filmpje in een ander bestand te maken ?

Ik heb even gekeken naar de andere filmpjes en die zijn allemaal onder de 4GB, maar ook richting de 20 min. in lengte. Dus “ergens” heb ik meer data gebruikt in de film. Wellicht Aiff muziek of te veel foto’s. Of is de kwaliteit vd camera omhoog, heb deze keer ook drone beelden gebruikt. Ik bedoel zelfde lengte in film, maar 5x zwaarder in data.

Ik zag ook dat een aantal filmpjes een MPeg4 bestand waren.

Bijdrager
    Raffie

Waar zou ik kunnen zien welke foto’s, muziek of welke scene er “zwaar” zijn ?
    Kan ik ergens de data zien zodat ik deze film kan inkorten of de zware data eruit halen ?

Bijdrager
    TheBigZ
    Night op 23 november 2017

Als je TV alleen FAT32 aankan, is de enige mogelijkheid om je film in stukjes te hakken van nét iets minder dan 4GB en deze dan gewoon achter elkaar af te spelen.

+1. Lijkt mij ook de snelste en simpelste oplossing.

Bijdrager
    Raffie

ehhhh ik voel me een beetje dom nu…. hahaha is ook een oplossing natuurlijk.
    Toch zou ik eens willen kijken wat er nu “zwaar” is in mijn film ?
    De foto’s, muziek, drone, onderwaterbeelden of een bepaalde overgang ?

Bijdrager
    Raffie

Heb ik nu even naar gekeken, waar ik de film kan/moet knippen, maar ik heb 24 min. film en 24gb, dus zou je zeggen elke 4 min. een deel maken ? Maar een normaal stukje beeld kan toch nog 4GB zijn ?

Bijdrager
    KarelWillem
    Raffie op 24 november 2017

…Ik heb even gekeken naar de andere filmpjes en die zijn allemaal onder de 4GB, maar ook richting de 20 min. in lengte….

Uiteraard speelt de resolutie van de film ook mee in de grootte van het bestand.

Een Full-HD of UHD neemt véél meer ruimte in beslag dan een 720p filmpje bijvoorbeeld.
    Dus misschien is het een idee om je te beperken (tot 720p?).

Wat ook nogal eens helpt, is je film uploaden naar Youtube (kan ‘verborgen’), en die weer te downloaden (zijn diverse sites online voor).
    Als je een snelle Internetverbinding hebt, kan dat meestal een stuk sneller zijn dan zelf opnieuw converteren.

Ik heb hier zat Full-HD voorbeelden die dik onder de 4GB blijven met ruim 20 minuten.

Bijdrager
    nnsa

Als het dan toch op een USB stick moet dan moet het oorspronkelijke bestand met een goede Video Converter te verkleinen zijn, zie voorbeeld (met MOVAVI Video Converter 8.0). Op 720P moet de duur van 20 minuten ruim onder de 4 Gb blijven. Ik denk dat zelfs 1080P kan.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Inderdaad wat Karel Willem en nnsa zeggen: converteren naar kleinere bestanden (met online tools / youtube of met software).
    720 of 1080 is ruim voldoende en 5000x kleiner qua bestand.
    Het is niet alleen de resolutie, maar ook de codec, bijv H264. Die pakt het veel kleiner in.
    Je moet even checken welke resolutie / bestandsformaat / Codec de TV aankan:
    Bijv: 1080 mp4 in H264

Moderator
    Night

Zaken die inderdaad van belang zijn voor de grootte van de uiteindelijke film:

Resolutie (hoe hoger de resolutie, hoe groter de film; 1080i, fullHD, UHD, 4K…)

Codec (overzicht)

Bitrate (hoe hoger de bitrate, hoe minder je hinderlijke effecten ziet bij snelle bewegingen en/of overgangen. heb je geen actiefilm gemaakt, kan je de bitrate proefondervindelijk omlaag bijstellen)

Meer leesvoer: https://www.weethet.nl/dutch/video_bitrates.php

Bijdrager
    Raffie

Wauw, weer een hoop te lezen en proberen, ga er mee aan de slag en laat het even weten !
    Bedankt voor de moeite alvast.

Bijdrager
    Raffie

Hallo NNSA,

Ik heb je programma gekocht voor 55eu en heb het bestand verkleint naar 3.7gb.
    Morgen eens proberen of het lukt, ben heel erg benieuwd en of ik verlies heb van beeld.

Bijdrager
    nnsa

@Raffie Ik hoor graag je ervaringen.

Bijdrager
    Raffie

Hallo allemaal,

De tip van NNSA werkt !
    Het filmpje draait prima op een 32″ TV, volgende op de grote 42″ broer proberen, maat tot zover lijkt het te werken !

Bedankt !!!

Bijdrager
    nnsa

(y)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.