16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    OMT-fan

MOV bestanden op de NAS

Ik heb een Synology NAS met daarop o.a. een groot aantal MOV filmbestanden.
    Als ik de NAS via mijn netwerk (iMac i7 met Yosemite) benader (met Safari of Firefox) kan ik de MOV bestanden niet afspelen.
    In Firefox heb ik de QT-plugin geinstalleerd maar dat helpt niet.
    Als ik Chrome gebruik als browser werkt wel alles zoals het hoort.

Iemand een oplossing om de bestanden wel met Safari te laten werken?
    De Genius Bar bevestigt dat het ze het niet weten, maar zegt het wel te willen bekijken (dooddoener??).

Bijdrager
    Pier

En als je ze gewoon in quicktime opent via afp of smb? Ik snap nl. niet helemaal waarom je ze in de browser wilt openen.

Bijdrager
    OMT-fan

Als ik de bestanden gewoon via de finder benader gaat het goed.
    Echter de standaard procedure is om de NAS via internet (een browser) te benaderen, bijvoorbeeld als ik hem van buiten het interne netwerk wil benaderen.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je de MOV bestanden omzet naar MP4 heb je waarschijnlijk geen probleem meer. Test maar eens met eentje.
    http://www.w3schools.com/html/html5_video.asp

Bijdrager
    IsSidha

een NAS op zich is niet bepalend of je iets wel of niet kan afspelen
    ook je Safari browser is volledig geschikt om MOV bestanden af te spelen

het is echter de server die je NAS beschikbaar maakt als webpagina die manko gaat.. ook hierin moet aangegeven worden wat en mov’s zijn en hoe ze moeten worden afgespeeld (en aangezien mov’s niet echt meer relevant zijn zal de ondersteuning hiervoor ook snel verminderen) .. derhalve is het gebruik van een browser “de” manier om een NAS te benaderen volledig onbetrouwbaar.. het is juist de bedoeling dat je die intern als een netwerk schijf benaderd.. wil je het toch als een “cloud” systeem gebruiken zet dan OwnCloud er maar eens op en dat probleem is weg maar dan loop je wel tegen hele andere dingen aan.

Bijdrager
    OMT-fan

TheBigZ

Het zijn een stuk of 300 bestanden (ben beheerder van een filmclub).
    Ook op internet wordt veel geklaagd over het ontbreken van MOV ondersteuning in de browser Safari en Firefox.
    Tot mijn verbazing werkt het wel met Chrome.

isSidha.
    Wat voor problemen zijn er dan met OwnCloud , of waar loop ik dan tegenaan?

Bijdrager
    TheBigZ
    OMT-fan op 03 april 2015

Het zijn een stuk of 300 bestanden (ben beheerder van een filmclub).

Je test eerst met eentje (omzetten naar MP4). Als het goed werkt doe je de hele trits mbv een scriptje. Zo’n conversie gaat snel met ffmpeg. Je hoeft alleen de “container” (MOV –> MP4) om te zetten, niet de content.

ffmpeg -i input.mov -vcodec copy -acodec copy output.mp4 

Bijdrager
    OMT-fan

Gevonden!

Ik heb de oplossing gevonden om toch MOV bestanden te bekijken en af te spelen via Safari die op de Synology NAS staan.

De oplossing is:

1 Activeer in Safari (8.0.6) het submenu ontwikkel (Voorkeuren/Geavanceerd/Toon ontwikkel-menu in menubalk)
    2 Selecteer in ontwikkel-menu; Gebruikersagent/Google Chrome – Mac

Safari zal nu de MOV-bestanden behandelen alsof het met Chrome werkt.
    Chrome is n.l. wel in staat om MOV bestanden te openen in de browser.
    Bijkomend voordeel…. Safari kan nu ook alle websites die specifiek voor Chrome ontworpen zijn lezen.

Het is dus niet nodig om Mac-gebruikers een andere webbrowser te laten installeren om de MOV-bestanden te kunnen afspelen via internet en Safari.

Bijdrager
    TheBigZ
    OMT-fan op 14 mei 2015

Het is dus niet nodig om Mac-gebruikers een andere webbrowser te laten installeren om de MOV-bestanden te kunnen afspelen via internet en Safari.

Wat is makkelijker denk je Hans, vertellen dat ze een andere browser moeten gebruiken, of uitleggen hoe ze de gebruikersagent moeten tweaken?

Bijdrager
    OMT-fan

De instelling van de Chrome agent is éénmalig!

Bijdrager
    TheBigZ

Het downloaden van Chrome is ook éénmalig!

Door de gebruikersagent te wijzigen verneuk je in feite de identiteit van Safari. Dat lost misschien dit vage MOV probleem op, maar veroorzaakt straks problemen elders.

Bijdrager
    OMT-fan

Problemen elders?
    Het is een door Safari geboden menukeuze.

Bijdrager
    OMT-fan

MOV bestanden werken nu goed.
    Alleen….. AVI blijft nog een probleem!
    Als ik een AVI bestand vanuit de finder open draait het keurig af met QT, maar een AVI bestand wat ik in Safari wil openen (via NAS extern benaderen) lukt niet.
    Perian geïnstalleerd maar dat geeft geen soelaas.
    Flip4Mac is (alleen?) voor WMA en WMV dacht ik.
    Ook VLC geeft “niet thus”.

Iemand nog een idee?

Bijdrager
    TheBigZ

Had je nu al een keer geprobeerd (hoe lang het duurt) om een bestand om te zetten van MOV/AVI naar MP4?

Als je bestanden MP4 zijn worden ze door alle browsers zonder probleem afgespeeld.
    http://camendesign.com/code/video_for_everybody/test.html
    http://www.w3schools.com/html/html5_video.asp
    https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTML/Supported_media_formats

Bijdrager
    OMT-fan

Ik heb 2 bestanden met Handbrake geprobeerd (ffmpeg heb ik geen ervaring mee) :

7,5 Gb duurt 5 min
    4,7 Gb duurt 3 min.

Ik ga eens berekenen of het haalbaar is om ze allemaal om te zetten.

Bijdrager
    TheBigZ

(300×5)/60 is 25 uur. Eén hele dag een batch door laten stampen en je hebt alles omgezet.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.