6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Teuneu

Mountain Lion slokt schijfruimte op

Dag dames en heren,

Mijn MacBook pro mid 2010 is na installeren van Mountain Lion zeer vreemd gedrag aan het vertonen. Direct na installatie kreeg ik diverse meldingen dat ik onvoldoende schijfruimte had om mijn standaard programma’s als mail en omnifocus te draaien. Dit terwijl ik een goede 15 gb vrij had op mijn harde schijf. Nadat er echt niet meer mee was te werken heb ik de computer uitgezet dmv de aan/uit-knop enkele seconden in te houden. Na herstart was de laptop weer zoals de oude en eigenlijk sneller en stabieler dan met Lion zelf. Nadat ik enkele vakantiefoto’s in aperture had geïmporteerd en de computer dicht heb geklapt met de sd-kaart er nog in, ben ik later verder gaan werken. Nadat mail de grootste moeite had om stabiel te blijven en de computer daarna dezelfde traagheid vertoonde als net na de installatie ben ik mijn stats gaan bekijken. Bijzonder veel ventilatorgeluid (geen zware taken verder) en mijn harde schijf ruimte nam af met een gb per 5 min ongeveer. Ik krijg het idee dat er ergens een bug in het systeem zit en deze fictief schijf ruimte opeet na een bepaalde handelingen. De computer killen zoals eerder beschreven verhielp het probleem wederom, maar op deze manier is er bijna niet te werken met de computer. Heeft iemand dit zelfde probleem? Het kan uiteraard zijn dat mijn systeem corrupt raakt, maar ik vond het vrij bizar gedrag. Ik ben al hier en daar wat bestanden en foto’s veilig aan het stellen…
    Bedankt!

Groet, toni

Bijdrager
    MacAnarie

Backup maken (maar ik ga er vanuit dat je die al hebt) en clean install overwegen? Blijkbaar is er tijdens het installeren iets niet goed gegaan. Echter, 15GB ruimte is ook niet bijzonder veel. Andere HD overwegen?

Bijdrager
    Hansi2124

Als je een back up maakt met SuperDuper! kan je daarmee ook opstarten. Kijk eens of je dan hetzelfde probleem ervaart. Nee? Dan is waarschijnlijk je interne hd kapot aan het gaan.
    Het zou ook iets te maken kunnen hebben met Time Machine, mocht je dat gebruiken.
    15GB is inderdaad niet veel ruimte meer.

Inactief
    Anoniem

Heb je ML over Lion heen geïnstalleerd? Zo ja, doen dan is een clean install. Ik weet, wel meer werk maar bij mij heeft ’t ook wat slordigheidjes weggewerkt.

Bijdrager
    Teuneu

Dank voor de reacties iedereen! Ik zat zelf al een clean install te overwegen. Back up niet actueel omdat ik recent een crashende externe harde schijf heb gehad (ja, het gaat lekker). ML over Lion geïnstalleerd inderdaad. Dat wordt dus een clean install. Ik heb toevallig een nieuwe harde schijf liggen, dus die bouw ik misschien meteen in…

Bijdrager
    fred44nl

heb je al gekeken in /Volumes ??
    daar staat ongetwijfeld MobileBackups bij.
    dat komt van TimeMachine.
    die kan nml. ook backups maken als de backup schijf niet beschikbaar is.
    gelukkig kun je dit ook uitschakelen:)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.