7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    TypeWriter

Mountain Lion Server voor WebDAV?

Ik heb een MacMini draaien oa voor FileMaker Server, ontwikkeling. Hierop draait verder 10.8.2.

Nu wil ik graag op die server ook een WebDAV share inrichten: om documenten vanuit de iPad te kunnen syncen bijvoorbeeld (iWork, GoodReader).

Op internet staat wel hoe je met de terminal een WebDav share zou kunnen inrichten, maar ik vind het erg gecompliceerd en ik vraag me af of er niet een handiger methode is.

Heb al gekeken naar VirtualHostX maar dat heeft alleen met websharing en PHP te maken.
    Een andere mogelijkheid is ML Server installeren. Om de prijs hoef je het niet te laten, maar is het niet een beetje overkill?

En kan ik daarna nog redelijk gemakkelijk terug?

Bijdrager
    johnkeates

Nee, ML Server installeren is niet overkill. Het is makkelijk, en doet precies wat je wil. De GUI is helemaal niet verkeerd, en als je alleen datgene aanzet waar je gebruik van wil maken zal je nergens last van hebben.

WebDAV zelf is niet zo heel moeilijk, elke server waar apache op kan draaien kan ook WebDAV doen. Het probleem is dat er gewoon geen ‘one size fits all’ situatie voor bestaat, en dat merk je door dat je gewoon zelf met de hand de configuratie zal moeten maken. Als je niet weet hoe, dan lijkt het inderdaad vooral op ‘in terminal dingen doen die onduidelijk zijn’, en dan is het ook niet het beste om mee te beginnen om dat je het dan niet zal kunnen controleren of onderhouden.

De Server app heeft daar een goede middenweg: je kan niet echt veel instellen m.b.t. WebDAV opties, maar je kan wel net genoeg instellen om te zorgen dat het werkt met Mac OS X, iOS en de bijbehorende services, en dat is precies wat je nodig hebt.

Ik zou wel even vooraf bedenken wat je precies wil doen: wil je er alleen intern bij kunnen, of ook van buiten? En ga je als je dan toch een server draait meteen meer diensten gebruiken? Of alleen WebDAV. Want als je bijv. WebDAV gebruikt, kan je net zo makkelijk OpenDirectory gaan gebruiken voor accountbeheer zodat je daar alle mensen die toegang moeten hebben ook meteen in kan regelen, in plaats van lokale accounts.

Het is van belang dat je in de 1e instellingen ronde alles meteen de eerste keer goed instelt. Het is niet moeilijk, en de meeste standaardwaardes zullen gewoon precies goed voor je zijn, maar ga vooral eerst even naar de documentatie kijken, waar gewoon uitgelegd staat wat je zou kunnen of moeten doen.

Apple’s setup guide: http://www.apple.com/support/osxserver/setupadministration/
    Apple’s verdere documentatie: http://www.apple.com/support/osxserver/
    Krypted’s info: http://krypted.com/mac-os-x-server/a-guide-to-using-mac-os-x-server-10-8/

Bijdrager
    TypeWriter

Dank, ik ga het bestuderen.

Toch vind ik het raar, dat Apple (of iemand anders) dit gat niet beter opvult. Mijn oorspronkelijke bedoeling is heel simpel eigenlijk: ik wil vanuit mijn iPad een iWork document kunnen syncen met mijn Mac (of mijn mini-server, ook een Mac).
    Dat kan eigenlijk alleen via iCloud, wat niet mijn favoriete oplossing is.
    iWork biedt geen ondersteuning voor DropBox (waarom eigenlijk niet?) maar wel voor WebDAV.

Maar om een heel simpele WebDAV share op te zetten moet je weer een hele server van stal halen!
    Terwijl ik met een vinkje in het Sharing Control Panel tevreden zou zijn.

Ter vergelijking: ik kan bijvoorbeeld heel simpel een iwork document van de iPad overbrengen naar GoodReader op de iPhone. GoodReader openen, sharing aan zetten, op de iPad het IP-adres van de iPhone intikken, klaar.
    Maar naar de Mac wordt het ineens een moeilijk verhaal. Hoezo digital hub?

Bijdrager
    johnkeates

Je wijst zelf het punt al aan: Apple biedt hun automagische oplossing iCloud aan, en jij wil dat niet. Het alternatief van Apple is WebDAV, en dat vind je weer te moeilijk:)

Het is niet zozeer Apple die het jou zuur maakt, maar je neemt geen genoegen met het aanbod.

Dat het niet met Dropbox werkt, is om dat Apple een bedrijf is, en Dropbox een bedrijf is, en ze niet samen elkaars spullen gebruiken. Dropbox is ‘alien’ voor iOS en OS X, en dus is het 100% aan Dropbox om ondersteuning te bieden. Het GoodReader verhaal is hetzelfde, dat is om het zo te zeggen een amateur-hack, iets buiten het ecosysteem om, dat geen echt duidelijke universele taak kan vervullen, maar door jou gebruikt wordt voor een uitwisseling buiten het verwachte patroon om.

Apple heeft er voor gekozen om twee dingen te ondersteunen:

– Individuele gebruikers, die verwachten dat alles automagisch overal is
    – Enterprise gebruikers, waarvan verwacht wordt dat er een IT afdeling is om alles te regelen

Jij zit daar tussen in, want je wil de oplossing van Apple niet gebruiken, maar heb zelf ook niet de resources in huis om het zelf op te lossen:)

Een notitie blijft wel over bij het hele verhaal: Waarom ondersteunt Dropbox niet gewoon WebDAV? Het is een ideale HTTP-extensie voor wat Dropbox doet: storage en versioning!

Maar helaas, Dropbox zegt: “WebDAV, email attachments, and FTP access is not on the current feature roadmap, and likely won’t be for the foreseeable future.”

Je hebt wel http://dropdav.com. Ze adverteren iWork op iOS ondersteuning. Maar het kost wel geld, en dat is maar goed ook, want zo’n dienst kan gewoon niet gratis bestaan. Mensen verwachten dat alles zomaar bestaat, gaat, en gratis is, maar er zitten altijd programmeurs, sysops en beheerders die dagelijks overal achteraan zitten om te zorgen dat dat daadwerkelijk zo is. En dat kost geld. Veel geld. Naast de hardware en stroomkosten en traffic kosten natuurlijk, die zijn er ook nog…

Dus, een betaalde dienst van iemand anders, de gratis dienst van Apple, of zelf een dienst opzetten, dat zijn je opties.

Als je zelf eenmalig Server opzet, heb je wel de beste oplossing:

– Meer kennis dan dat je eerst had
    – Server in eigen beheer

Bijdrager
    TypeWriter

Dat het niet met Dropbox werkt, is om dat Apple een bedrijf is, en Dropbox een bedrijf is, en ze niet samen elkaars spullen gebruiken. Dropbox is ‘alien’ voor iOS en OS X, en dus is het 100% aan Dropbox om ondersteuning te bieden.

Maar waarom biedt Apple wel vergaande integratie met Facebook en Twitter?

Ze zien dropbox natuurlijk als een concurrent van hun eigen service.

Blijft allemaal een beetje merkwaardig.

Bijdrager
    johnkeates

Dat moet je aan Apple vragen. Het probleem met dropbox lijkt me dat het een beetje de veel op filesystem access lijkt, en dat is iets wat op iOS verboden is.

Bijdrager
    TypeWriter

Overigens werk ik ook wel met iCloud (onder Mountain Lion), maar ik ben daar niet kapot van. Om te beginnen komt iCloud in elke Save.. dialog bovenaan te staan als default keuze.
    Dat vind ik irritant. Ik werk primair op mijn eigen harddisk en dit komt elke keer weer terug. Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik dit uit kan zetten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.