30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    Marto85

Mountain Lion kosteloos downloaden uit appstore nieuwe Mac met ML

Hallo,

Ik heb eergisteren een nieuwe Mac gekocht. Ik wil ML downloaden uit de App Store zodat ik ML gewoon op een bootable stick kan zetten voor als ik de boel opnieuw moet installeren als ik een andere hdd/ssd in me Mac stop.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de ML installatie voor mijn Mac kosteloos downloaden. Ik krijg nm. alleen de keus om de 17,99 ervoor te betalen, ook als ik option ingedrukt houd en op koop klik.

Bijdrager
    puccini

Volgens mij moet ML erop staan! (het is toch een nieuw aangeschafte MAC)

Bijdrager
    iDEOwen

Je hebt geen stick nodig. Je Mac ondersteunt internet Recovery, waardoor je een installatie gewoon kan uitvoeren via je internet verbinding.

Bijdrager
    Haike

Maar als je geen internet verbinding kan maken is zo’n stick wel heel handig.

Bijdrager
    Marto85

Het is een nieuw aangeschafte Mac.

@Owentje
    , Ik weet dat je via internet recovery ML opnieuw kunt installeren, maar ik wil niet afhankelijk zijn van internet om OS X terug te kunnen zetten. Maar de voornaamste reden blijft dat ik eigenaar van mijn eigen gekochte product wil zijn (en dat ben ik niet als ik het OS niet in eigen bezit heb)

Bijdrager
    jopie213

Volgens mij kan dat niet. Je kunt alleen een stick maken van een gedownloade versie. En aangezien ML al voorgeïnstalleerd was, kun je deze niet zomaar downloaden. Zoals gezegd werkt internetrecovery prima en mocht je er een andere schijf in willen zetten zijn er ook andere oplossingen voor (carbon copy cloner etc).

Inactief
    Anoniem

Je hebt/koopt een licentie om OSX te mogen gebruiken. Je bent geen eigenaar.

Bijdrager
    Haike

Dan moet die licentie ook zichtbaar zijn in de appstore.

Bijdrager
    iDEOwen

Je wordt geen eigenaar, maar je krijgt een licentie voor het gebruik van OS X. Ik snap dat je niet afhankelijk zou willen zijn van het internet, maar laten we eerlijk zijn… Bijna iedereen heeft internet thuis en op de zaak, de kans is dan ook klein (dus niet uitgesloten) dat je een installatie gaat uitvoeren op een plek waar je geen internet hebt. En wil je echt die zekerheid, dan staat het je vrij om voor het ‘gemak en comfort’ 17,99 uit te geven.

Bijdrager
    Haike

Waarom moet hij dubbel betalen voor dezelfde licentie?

Bijdrager
    hatolex

Hij betaald niet dubbel voor dezelfde licentie, hij wil NOG een exemplaar, dat is iets anders.

Bijdrager
    computer space

Dan maak je toch zelf een bootable stick? Neem er een die groot genoeg is (16-32GB), installeer er OSX op + recovery partitie en voila.

Bijdrager
    Haike

Hij wil niet nog een exemplaar want die bestaan namelijk niet. Hij wil vanaf zijn bestaande licentie gebruik kunnen maken om die op een stick te zetten.
    Vroeger toen je nog een OS op een DVD kon kopen, toen kon je spreken over meerdere exemplaren, maar dat is allang niet meer zo. Je mag op alle machine’s die onder jouw beheer zijn, vanuit de appstore daar een OS op zetten met de eenmalig aangekochte licentie.

Als je dus een MBP koopt, is die welzeker jouw rechtmatige eigendom en in die koop, koop je de licentie erbij Dus die heb je al.

Bijdrager
    Marto85

@jopie213 Het is dus niet mogelijk om ML te kopen in app store in die installatie te gebuiken op deze Mac? Dan wacht ik tot Maverick te koop is en maak daar dan een bootable stick van.

@Owentje
    , je betaald inderdaad voor de licentie. Maar als koper mag je er vanuit gaan dat je met de licentie altijd het OS moet kunnen installeren op de computer waar het mee geleverd is. Op deze manier word die zekerheid weg gehaald (b.v. defecte hdd buiten garantie, internet storing, Apple geeft geen internet recovery ondersteuning meer na bepaalde tijd, etc) en moet je het OS nog een keer kopen om het te kunnen blijven gebruiken. De software zoals Apple deze verkoopt moet met de geleverde Mac voor onbepaalde tijd door de gebruiker gebruikt kunnen worden (daar betaal ik voor), de broncode blijft echter het bezit van Apple.

Bijdrager
    jopie213

Ja dat kan zeker, maar dan moet je dus wel betalen voor de aanschaf van ML. Wat dat betreft kun je net zo goed wachten op Maverick, zou goed kunnen dat die even duur is. Hoe je zo’n stick kunt maken staat hier trouwens.

Bijdrager
    Marto85

@computer space, Wat Haike ook zegt, ik wil van mijn bestaande licentie gebruik kunnen maken om een bootable stick te maken met ML. Wat u zegt dat kan ook, maar Kost aardig wat ruimte en een image kan je normaal backuppen. Ik koop ML dan maar alsnog voor 17,99 of wacht op Maverick, maar ik blijf het schandalig vinden van Apple dat ze niet de klant bij aankoop van een nieuwe Mac een blijvend exemplaar van het OS mee willen geven of de mogelijkheid om het OS te downloaden als installatie image zodat je het kan backuppen en er een installatie stick/DVD van kan maken.

In elk geval allen bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Marto85

Bedankt jopie213. Ja met Lion had ik al eerder zo’n stick gemaakt, maar bedankt:)

Bijdrager
    bartvdv

Je kan toch een bootable USB stick maken. Op het internet zijn handleidingen genoeg te vinden.

Bijdrager
    computer space

Ik bedoel dat je de mac gewoon start in recovery, en dat je de USB stick als “interne schijf” behandeld. Dan komen er 2 partities op: een normale install en een recovery partitie. Moet je nu wel een internet-download doen, maar daarna hoeft dat niet meer. Je moet dus niet willen dat het een bootable install-disk wordt.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Beste Marto85,

Het zit als volgt. Vroeger…. toen je een Mac kocht, kreeg je een CD/DVD met het OS dat bij je Mac geleverd werd erbij. Echter dit was geen standaard licentie. Deze CD/DVD werkt álleen op je eigen Mac. Als je de CD in een andere Mac stopte, werkte de CD niet en kon je niks installeren. Als je dat wél wilde, moest je ook een aparte CD/DVD kopen met een standaard OS licentie. Deze werkte dan op álle Macs.

Jij hebt dus nu een Mac gekocht met een OS erbij en je wilt dan gratis een standaard licentie hebben die je op elke willekeurige Mac kan installeren. Dat vindt Apple dus niet goed.

Apple had er inderdaad voor kunnen kiezen om bij de Mac een USB-stick te leveren (CD/DVD gaat al niet meer bij sommige modellen) met het ‘Mac’-OS. Maar aangezien dat weer extra geld kost en we in de moderne tijd internet tijd leven, kiest Apple dus voor een internet recovery optie.

@Haike

Nee, je koopt geen OS licentie erbij, je krijgt een specifiek OS voor één serienummer Mac erbij. Daarom komt ‘ie ook niet in de Mac App Store.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Is de Mac geïnstalleerd met jouw AppleID? Zo ja, gewoon op aanschaffen klikken. De app store zal melden dat je het product reeds eerder hebt aangeschaft en dat deze download kosteloos is. Overtuig jezelf ervan dat je je AppleID hebt ingevoerd tijdens de installatie anders werkt het namelijk niet.

Bijdrager
    flyinghigh

hij betaald, je betaald zie ik voorbijkomen. Nederlands is een lastige taal maar kom op zeg!! Ik wil geen taalpurist zijn, maar dit is de basis van de Nederlandse taal.

Het is hier geen voltooid deelwoord, zoals in: hij heeft betaald.

Maar gewoon persoonsvorm tegenwoordige tijd, dus betaalT

Je schrijft toch ook niet hij loopd, of hij komd, of hij koopd, maar hij loopt, hij komt en hij koopt.

Ik begrijp dat de essentie van het forum is om elkaar te helpen, maar een reactie nog eens scannen op taal- en tikfouten mag best!

Bijdrager
    klonic

Je kan hem vie kuiken.co (piratebay) gewoon downloaden. Normaal wordt OSX opgeslagen tussen je apps als je het download uit de app store bij het uitvoeren van een upgrade (dus niet bij een recovery). Deze wordt zichtbaar als je je laptop direct na het downloaden herstart. Maar dat werkt dus alleen bij een upgrade. Anyway, dat bestand staat gewoon op de piratebay. Gezien het feit da tje die licentie hebt mag je dat bestand (waarschijnlijk) dus gewoon (legaal) van de piratebay downloaden.

Zodra Mavericks uitkomt kan je het dus kopen en downloaden via de App Store, daarna gaat je mac automatisch updaten en het is dus zaak dat te stoppen, aan het eind van de installatie wordt het bestand namelijk weer weggegooid. Overigens kan je het waarschijnlijk ook daarna weer van je HDD halen met recovery software. Het stoppen van dat updaten kan door je mac gewoon uit te zetten na het downloaden, zet je hem daarna weer aan dan staat het bestand gewoon tussen je apps.

[Update]
    O, ik merk nu dat het wel gewoon kan. Ik moet wel even zeggen dat ik Mountain Lion gewoon gekocht heb, het is dus niet meegeleverd met mijn Macbook Pro. dit is hoe ik het kon downloaden:
    -1 Open de App store
    -2 Log in
    -3 Zoek mountain Lion

-4 Klik op downloaden
    -5 De store zal constateren dat je 10.8.x al hebt en zal aangeven dat je hem kan updaten via het update venster (wellicht zegt hij dat niet, maar dat was bij mij het geval). Dan wordt er gevraagd of je door wilt gaan met downloaden en krijg je de opties ‘Ga door’ en ‘Annuleren’, jij wilt dan doorgaan.
    -6 App wordt gedownload tussen je Apps

Of dit uiteindelijk werkt weet ik niet zoals ik eerder zei gaat dat downloaden verrekte langzaam. Zoals je in de plaatjes ziet kan ik 10.8 gewoon downloaden ondanks dat ik hem al heb.

Bijdrager
    belfortmac

@klonic

Duurt wel een uurtje en een half.

Bijdrager
    klonic

Ik heb de download geannuleerd, ik recover van timemachine;)

Bijdrager
    Marto85

@MelvinCornelissen, bedankt ik ga het proberen.

@ computer space, wat jij zegt kan ook, maar om diverse redenen wil ik een normale opstart stick/schijf/hdd of whatever. Ja en met de recovery mode van de externe schijf krijg je ook de opties om te formatteren, terminal, etc en is de installatie hetzelfde, maar goed ik wil mijn software ook makkelijk kunnen back-uppen (op de professionele manier en niet de Windows manier van ik klooi wat aan) maar je hebt gelijk dat deze manier ook goed werkt hoor:-)

@mr Macintosh, Al lijkt het niet zo, ik werk al sinds 2006 met Apple en heb sinds 2008 al 5 Apple computers (nieuw) gehad en diverse andere apparatuur. Me iMac werkt nog heerlijk met SL en me oude Mac Mini die ik als server heb draaien daar heb ik in die tijd ook een upgrade DVD van SL voor gekocht (en een schone installatie gedaan want dat kon met die DVD ook) heb diezelfde DVD ook voor me oude Macbook Pro gebruikt. Nogmaals, ik vind het heel normaal dat je 1 licentie krijgt bij 1 Mac, maar ik ben bang dat Apple in de toekomst misbruik gaat maken van deze manier van OS X meeleveren. Ze kunnen b.v. na een aantal jaar de installatie van Lion en ML uit de app store halen, oudere Mac’s van 2 tot 3 jaar oud niet meer ondersteunen met nieuwe versie’s van OS X of OS XI en de internet recovery stop zetten. Dan zit je met je Mac die niet te downgraden zijn. Het gaat mij erom, ik betaal voor een computer die niet zonder OS kan functioneren, dan wil ik ook het OS bij me computer krijgen. En ja ik kan een back-up maken zoals eerder genoemd, maar Apple was toch altijd van de eenvoud? Niet dat het moeilijk is om even een externe hdd aan te sluiten en de boel daarop installeren met recovery partitie hoor, maar het gaat mij erom dat dit weer een stapje verder is naar dat de bedrijven alle macht hebben. Maar goed nu genoeg want het word nu wat of-topic.

@flyinghigh
    , Dat ik iets beter mijn post kan nalezen voor ik op verzend druk oké daar heb je gelijk in, maar goed, gaat u nou zo’n stukje schrijven om 1 taalfout. U zal ook wel eens een fout maken met iets, toch? U wil niet weten hoeveel tekst ik van mensen heb gelezen met veel meer taalfouten en veel ”dommer”. Juist door de spelling controle verleert men de taal een beetje, en daar betrap ik mijzelf ook heel vaak op. (overigens was Nederlands vroeger mijn beste vak)

Geblokkeerd
    Anoniem

<taalfundamentalist>MIJN iMac, niet ‘me’ iMac</taalfundamentalist>.

Sorry hoor, maar ik kon het gewoon niet aanzien.

Bijdrager
    iMad

Wat een gezeur over een OS die €. 18,00 kost.
    Tevens kan je die ook nog eens installeren op 5 Mac computers.

Bijdrager
    macpro

Het is heel eenvoudig.

Hang een externe schijf aan de Mac.
    Start op in internet recovery mode.
    Start de installatie van OS X op de externe schijf.
    De download van OS X zal nu starten en op die schijf gezet worden.
    Zodra de Mac herstart om de installatie daadwerkelijk uit te voeren koppel je de externe schijf los.
    Daarna start je de Mac normaal op en koppel je de externe schijf weer aan.
    Daar vind je dan vervolgens de installatie software van OS X.

Bijdrager
    Marto85

iMad. Ik heb het topic geopend om te vragen of je het wel of niet gratis kan downloaden bij aanschaf nieuwe Mac. Niet dus, dus ik heb me antwoord gehad. Je denkt toch niet dat ik wakker lig van € 18,00 euro?, Als Maverick uit komt dan koop ik Maverick en is het probleem voor mij opgelost.

ilja.nieuwland, gelukkig doe ik hier geen examen Nederlands.

Bedankt voor jullie hulp, ik heb me antwoord. Topic kan eventueel gesloten worden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.