4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    boo-lee

Mount problemen externe harde schijf met exFAT partities.

Sinds kort ben ik overgestapt van een Windows systeem naar een MacBook Pro.

Ik heb een externe USB harde schijf met één NTFS en twee exFAT partities.

Nu zit ik met een heel vervelend probleem: van zodra ik de schijf niet expliciet “eject” en ik de terechte foutmelding krijg van MacOS dat ik de schijf niet netjes heb afgesloten, worden beide exFAT partities de volgende keer niet meer gemount.

Nu weet ik dat je een schijf normaal netjes moet “unmounten/ejecten”, maar een usb-kabel geraakt al makkelijk eens uitgetrokken (zeker bij een laptop) en bovendien gebeurt hetzelfde als ik de laptop toe doe (en de Mac dus in sleep modus ga).

De oplossing is telkens dezelfde:
    – Ik open Disk Utitlity
    – Per exFAT volume klik ik op “Verify Disk” en daarna op “Repair Disk”. Dat duurt telkens ettelijke minuten waarna ik de foutmelding krijg “Disk Utility stopped repairing <partitienaam>. Back up as many of your files as possible …”
    – Op het moment dat de foutmelding verschijnt zie ik het icoontje van het exFAT volume in kwestie al terug op mijn scherm en is de partitie terug gemount.

Weet er iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen? Ik moet deze procedure élke keer herhalen en dat is knap vervelend. Op mijn Windows laptop heb ik dat probleem nooit. Verder wel blij dat ik overgeschakeld ben.:-)

en ik de terechte foutmelding krijg van MacOS dat ik de schijf

Bijdrager
    Beech

Is de HDD geformatteerd op een Windows pc ? En hoe groot is de clustergrootte ? Als het meer is dan 1024 dan heeft een Mac daar vaak problemen mee. Het beste is de HDD opnieuw te formatteren.

Bijdrager
    boo-lee

Kan je zien hoe groot de clustergrootte is eenmaal de schijf geformatteerd is?

Bijdrager
    Beech

Voor Windows kun je dat hier vinden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.