8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    wmstudio

mount externe harddisk bij boot

Ik heb er al eens naar gezocht maar kon het niet direct vinden. Ik vraag me af hoe je onder OS X een externe harddisk mount bij “boot”, dus niet mount bij inloggen maar echt bij boot. Onder linux doe je dat met /etc/fstab, maar ik las dat het gebruik van fstab onder OS X ontraden wordt. Wat is dan de gebruikelijke weg om dit voor elkaar te krijgen?

Bijdrager
    madcat

de makkelijkste manier is het bij ->system preferences -> Accounts -> “jou naam” -> login items.
    Daar kan je een gemounte drive naartoe slepen en deze zal dan iedere keer gemount worden bij het inloggen. Mits deze beschikbaar is, anders krijg je namelijk een foutmelding dat hij niet gemount kon worden.

Moderator
    unSOUND
    ”madcat”

deze zal dan iedere keer gemount worden bij het inloggen.

Waren de batterijen van je bril leeg ?;)

”wmstudio”

dus niet bij inloggen maar echt bij boot.

Bijdrager
    Ludo

De ALT-toets ingedrukt houden bij het opstarten, dan kun je kiezen vanaf welke aangesloten HD je wilt starten. (moet er wel een bootable OS op aanwezig zijn natuurlijk) Bij macs zonder intel werkt dit alleen met firewire schijven. Intel macs kunnen ook booten van een usb-externe schijf.

Bijdrager
    wmstudio
    ”Ludo”

De ALT-toets ingedrukt houden bij het opstarten, dan kun je kiezen vanaf welke aangesloten HD je wilt starten. (moet er wel een bootable OS op aanwezig zijn natuurlijk) Bij macs zonder intel werkt dit alleen met firewire schijven. Intel macs kunnen ook booten van een usb-externe schijf.

Wie zegt dat ik zou willen booten van een externe harddisk?

Bijdrager
    Ludo

Ok je wilt de HD alleen mounten, dus niet booten ervan.
    Vraagje: waarom moet dit tijdens het booten?

Bijdrager
    wmstudio
    ”Ludo”

Ok je wilt de HD alleen mounten, dus niet booten ervan.
    Vraagje: waarom moet dit tijdens het booten?

Omdat ik services wil kunnen draaien die op een externe/additionele disk staan zonder in te hoeven loggen, zoals je b.v. ook niet op Linux/Unix servers hoeft in te loggen om toch van services gebruik te kunnen maken.

Bijdrager
    wmstudio

Verdere zoeken levert een wat dubbelzinnig beeld op. Op sommige sites staat dat /etc/fstab ontraden wordt onder Tiger en op andere sites lees je dat /etc/fstab voor externe harddisks, nfs etc wordt gebruikt. Zal het t.z.t dus maar gewoon moeten testen…..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.