27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesse

Mooiste WO II Films

Hi!

Ik weet niet of er al een topic over bestaat. Ik heb gezocht maar kon niets specifieks hierover vinden.
    Ik ben altijd al erg gefascineerd geweest door de tweede wereldoorlog. Een van de manieren om daar
    meer over te weten te komen is voor mij het kijken van films. Nu heb ik er al heel wat gezien maar ik
    zou er nog veel meer willen zien alleen weet ik niet wat nou echt een goede film is die ik nog niet heb gezien.
    (Dat komt natuurlijk omdat ik het niet weet.) Nou leek het mij interessant om een top 3 samen te stellen van
    WO II Films. De top 3 moet haast wel bestaan uit alleen maar goede films. Zo hoop ik nog eens een paar
    interessante titels tegen te komen. Hier mijn huidige top 3:

1. The Pianist
    2. Schindler’s List
    3. The Boy In The Striped Pyjamas

Bijdrager
    Vassilli

Valt me weer tegen dat: The Longest Day er niet bijstaat…

mijn top 3:

1.The Longest Day
    2.Saving Private Ryan
    3.The Pianist

Bijdrager
    trabant

Kick je op de jodenvervolging of heeft nog niemand je verteld dat er in die oorlog ook niet-joodse slachtoffers zijn gevallen? Twintig miljoen Russen bijvoorbeeld… Of grasduin hier naar een verhaal dat bijna niemand weet…
    Enfin: top 3. Ik noem gewoon een paar rolprenten die me te binnen schieten.

Die Br├╝cke (1959, van Bernard Wicki)
    Groepje zwaar geindoctrineerde padvindersjongens krijgt aan het eind van de oorlog een geweer in de handen gedrukt om een totaal onbelangrijke brug te verdedigen. De kinderen sterven allemaal een zinloze dood.

Hunde wollt ihr ewig leben
    Ook 1959, over de ‘materialschlacht’ die Stalingrad eigenlijk was. Cynisch en uitzichtloos.

Des Teufels General (1955 met Curd J├╝rgens) Luftwaffe-generaal verzwijgt constructiefout aan een vliegtuig in de hoop dat de oorlog daardoor korter duurt. Het kost ook hem zijn leven.

Allemaal literatuurverfilmingen, allemaal Duits, allemaal zwartwit.
    Oorlogsfilms die gemaakt zijn door de verliezer zijn eigenlijk veel interessanter. De verliezer mag immers niet heroisch zijn en kan zodoende vrij eerlijk weergeven wat voor een ellende oorlog eigenlijk is. Maar toen ik 14 was vond ik dat geschiet ook allemaal prachtig.

In 1977 heeft A Bridge too far veel indruk gemaakt, de stukken met de brug bij Arnhem zijn in Deventer opgenomen, maar bij het verstrijken der jaren is het toch teveel een gewone big-budget actiefilm gebleken.
    De serie Band of Brothers daarentegen geeft wel een geslaagde inkijk in het soldatenbestaan. Vooral de episodes waarin er eentje in Normandi├ź doordraait en zonder reden onschuldige krijgsgevangenen doodschiet of de afleveringen waarin ze in de Ardennen hun ballen eraf zitten te vriezen relativeren de soldatenhero├»ek. Toch frappant dat Amerika voor zo’n inzicht 55 jaar nodig had.

Inactief
    Anoniem

Er zijn honderden films over WOII, bijvoorbeeld van NL bodem:

Soldaat van Oranje
    De Aanslag
    Zwartboek

Bijdrager
    arnout

Ik heb er zoveel gezien en moet Trabant gelijk geven dat inderdaad de Duitse films vaak interessanter zijn.
    Die Br├╝cke is een aanrader.

Nog een hele sterke, cynische film, niet Duits – wel vanuit Duits perspectief: Cross of Iron.

Verder vind ik La vite e bella wel erg goed, maar dit is zeker niet voor iedereen.
    Je zit allereerst de film lang opgescheept met Roberto Benigni en dat is voor sommigen al een zware last :), maar het grootste bezwaar wat je tegen de film kunt hebben is dat spel en humor geintroduceerd en gesitueerd wordt in de setting van een concentratiekamp, niet alleen voor sommigen smaakloos, maar ook ongeloofwaardig.
    Ik vind de film geslaagd en Roberto Benigni in deze film geestig en ontroerend.

Bijdrager
    lbarends

the longest day
    enemy at the gates
    saving private ryan

Bijdrager
    The_Robin

Miracle At St. Anna

Geweldige film over een groep Amerikaanse soldaten van het geheel gekleurde 9ste Buffalo Soldier regiment. De film speelt zich grotendeels af in Toscane, Italie. Absoluut een aanrader!

Bijdrager
    I-Joris

Het is misschien niet echt een film maar de 10-delige serie Band of Brothers is absoluut een aanrader .

Bijdrager
    Afroman

Der Untergang bijvoorbeeld!

Bijdrager
    iDarwin

The Grey Zone Bijvoorbeeld!

Bijdrager
    jspr

Das Boot
    Stalingrad
    Zwartboek
    Letters from Iwo Jima
    Flag of our fathers
    The eagle has landed
    Pearl Harbour

Ik heb meerdere favorieten, en veel er van worden boven al vermeld. Favorieten in de zin van intrigerend, aangrijpend en interessant vanwege mijn interesse in geschiedenis.

Bijdrager
    Lothian

Gaan jullie nu lukraak films opnoemen?

Idd jspr, Das Boot, recent nog gekeken, blijft erg sterk.

Bijdrager
    jspr
    ”Lothian”

Idd jspr, Das Boot, recent nog gekeken, blijft erg sterk.

Das Boot is echt een hele goede film. Lang, maar zeker de zit waard.

Ik heb Nordwand (speelt zich ook af in de jaren voor de oorlog) trouwens ook gezien. Prachtfilm!

Bijdrager
    Daysleeper
    ”trabant”

Die Br├╝cke (1959, van Bernard Wicki)

Jaaaaa met een miniatuur-Fritz Wepper! :D

Ik heb zo geen top 3. Wel vind ik aanraders:

– Dresden, specifiek over de (naar mijn mening uiterst onnodige) bombardementen van 13 februari en 14 februari 1945. Origineel is Dresden als miniserie van 3 delen op tv geweest, nu is hij op dvd verkrijgbaar.
    – Speer Und Er (in het Nederlands: Speer & Hitler). Tobias Moretti die we kennen als eerste baas van Commissaris Rex zet een verbluffende Hitler neer.
    – Der Untergang. Bruno Ganz is geweldig, vooral in de sc├Ęne die ongeveer 4 miljoen keer is gespoofed op Youtube.

Bijdrager
    Jesse

@ trabant

Om daar nog even op terug te komen…
    Ik kick helemaal niet op iets specifieks uit de oorlog. En ja ik weet wel meer dan alleen de jodenvervolging.
    Series als In Europa vind ik ook erg interessant. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de tweede wereldoorlog
    en ik vind film een heel mooi medium om een kijkje te nemen in die tijd. Niet alleen films, maar ook het bezoeken van
    monumenten uit de oorlog. Maar hier gaat het nu toevallig over films. En ik moet zeggen dat ik nu al best veel interessante titels voorbij zie komen van films die ik nog niet heb gezien!

Bijdrager
    fr3z

Mag er ook een serie op 1 staan ? :D
    Dan zou ’t worden:

– Band of Brothers
    – Saving Private Ryan
    – The Longest Day

Bijdrager
    Jesse

ik zie band of brothers altijd al voorbij komen. dat is toch een serie van 10 uur? maar dus wel de moeite waard

Bijdrager
    fr3z

Ja tis een mini serie van 10 afl., maar echt de moeite waard vooral als je de 720p versie hebt met goed geluid!
    Er wordt gewerkt aan een deel 2 :D .

Bijdrager
    Timma

‘Band of Brothers’ is erg goed.

En een heel erg interessante film over de joden onderdrukking vond ik ‘Uprising’.
    Soms een beetje clich├ę maar het waar gebeurde verhaal over de dappere mensen in de getto van Warschau is wel ontroerend. Daar wordt tevens ook mooi in beeld gebracht hoe de Duitse propaganda films werden gemaakt.

Oh en ik zag ook iemand Zwartboek noemen maar dat is toch wel echt een misser die film, ik vond em echt slecht. Op het geile lichaam van Clarice van Houten na natuurlijk, damn :P

Lid
    Noc

+1 voor Band of Brothers

Bijdrager
    jspr

+10 voor BoB.

Ik heb de DVD voor mijn pa gekocht en de extra’s (lees: interviews met de personen waarop het verhaal gebaseerd is) zijn zeker de moeite waard, en geven de serie net even iets extra.

Bijdrager
    Vassilli

Die heb ik ook zo’n enorme Band Of Brothers box:D
    Geweldig!

Bijdrager
    Cloudsurfer

Saving Private Ryan en Schindler’s List.

Bijdrager
    Luidspreker

1. Band of Brothers
    2. Stalingrad
    3. Das Boot

Vond Napola ook erg tof, die heb ik vorige week gekeken.

Bijdrager
    trabant
    ”Timma!”

Op het geile lichaam van Clarice van Houten na natuurlijk, damn :P

Je hebt je in de L verslikt… :evil:

Geen WO2-film, maar nog steeds een van de beste (anti)oorlogsfilm aller tijden: All quiet on the Western Front uit 1930 van Lewis Milestone, naar het boek ’Im Westen nichts Neues’ van Erich Maria Remarque (1929).
    Gemaakt in het interbellum en nog niet zo heel lang geleden eindelijk weer tot de volle originele lengte gerestaureerd, want elk land knipte zijn eigen sneuvelende soldaten eruit. De film heeft een zekere onschuld want binnen tien jaar brak de pleuris weer uit en en de blond/bruine rakkers verboden al heel snel zowel boek als film.
    Synopsis: een klas gymnasiasten meldt zich vol idealen om voor Kaiser und Vaterland te vechten, maar al in de kazerne brokkelen de idealen af. De hoofdrolspeler keert vervroegd terug van verlof, want thuis begrijpt niemand hem. De film eindigt op een zonnige dag, waarop er geen nieuws was van het front.
    Overigens niet te verwarren met de TV-versie uit 1979.

Niet direct een oorlogsfilm, maar ‘hoe het zo gekomen is’: Der Untertan, DEFA 1951 Werner Peters. Naar het boek van Heinrich Mann. Wat er gebeurt wanneer een ‘Untertanenmentalit├Ąt’ uit de klauwen loopt. Overigens iets wat op het moment ook in Nederland gebeurt, weliswaar zonder ‘Burschenschaft’, maar wel met geblondeerde schreeuwerds.

Bijdrager
    sven-

Niemand noemt Defiance? Vond ik ook wel een aardige film eigenlijk.

Bijdrager
    Vassilli

Gisteren gezien.
    Vondt ‘em erg goed inderdaad

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.