6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    vriesela

Monteursdienst voor de Mac komt zelden in actie

Vandaag in de Volkskrant:

Monteursdienst voor de Mac komt zelden in actie

Software die virussen en andere ongemakken van een computer houdt, is te vergelijken met een lidmaatschap van de ANWB. Dat neem je alleen vanwege de Wegenwacht. Je zult zien dat je honderd jaar zonder panne rijdt, maar als je auto dienst weigert, is het handig als zo’n kek geel karretje te hulp schiet.
    Software die virussen van een Mac-computer weert, valt meer in de categorie Internationale Reis-en Kredietbrief (IRK). We bivakkeren zelden met onze eigen auto in het buitenland, maar als de gezins- Lada op Lesbos de geest geeft, is het fijn als een Griek in overall hem weer oplapt.

Veel bezitters van iMacs en MacBooks gaan zonder een IRK de digitale snelweg op. Hun argument is dat hun pc mans genoeg is om het schorremorrie dat op internet rondhangt buiten de deur te houden.
    Dat is ook het argument dat klonk toen iemand in december op de website van de fabrikant een document ontwaarde waarin Apple zijn klanten adviseerde om toch maar een virusbestrijder te gebruiken. Nergens voor nodig, reageerde de Macfabrikant, dat advies was oud en achterhaald. De waarheid ligt iets genuanceerder. Er zijn wel degelijk programmaatjes in omloop die proberen Macs te ontwrichten.
    Maar ze zijn zelden slim gemaakt en ze zijn met weinigen – PC Tools heeft er pas 98 gelokaliseerd, tegen het miljoen dat Windows-pc’s belaagt.

Toch brengt het Amerikaanse bedrijf sinds vorig jaar iAnti- Virus (www.iantivirus.com) op de markt, een virusbestrijder voor de Mac. Voorkomen is beter dan genezen, is het credo.
    PC Tools heeft zich er kennelijk bij neergelegd dat het gros van de Maceigenaren niet voor bescherming wil betalen. Particulieren kunnen de software gratis installeren; wie iAnti- Virus wil gebruiken in een bedrijfsnetwerk of ondersteuning wil, betaalt 29,95 euro voor een licentie. Een niet ondenkbaar scenario is dat PC Tools over een tijdje wel geld zal vragen (het bedrijf is overgenomen door Symantec, de grootste op de computerbeveiligingsmarkt). iAntiVirus is een ongecompliceerd programma dat doet wat je van een virusbestrijder verwacht. Het kan tot diep in de poriën van een Mac zoeken naar virussen, of een snelle scan verrichten op losse bestanden en mappen. Het besnuffelt e-mails voor ze gelezen worden, en webpagina’s.
    In het dagelijks gebruik is iAntiVirus een prettig onzichtbare portier. De software beïnvloedt amper de prestaties van de Mac en kan zijn werkzaamheden in de achtergrond verrichten.
    Het stopt dan verdachte bestanden in quarantaine.
    Wat iAntiVirus niet doet, is optreden tegen virussen, Trojaanse paarden en ander gespuis dat de Mac passeert op weg naar de Windows-pc van een gezinslid of een collega.
    Het onderschept bijvoorbeeld geen macrovirussen zoals die voor Windows Office worden verspreid. Dat maakt deze virusbestrijder licht en wendbaar op de Mac, maar betekent ook dat die andere computers wél over een goede bescherming moeten beschikken.
    Maar Windows-pc’s konden toch al niet zonder de Wegenwacht.

Bijdrager
    tjetta

Leuk artikel, maar ik mis een discussiewaardig onderwerp. Mijn mening:

Ik vraag me echt af in hoeverre dit nodig is. Als je een bestand van internet hebt gedownload, krijg je voor het openen duidelijk een melding waar je het hebt gedownload en wanneer, en of je het écht wilt openen. Als je het programma vervolgens toestemming wilt geven om gevoelige systeembestanden te openen, bewerken of anderzijds te beïnvloeden dien je een beheerderswachtwoord in te vullen.

Ligt het nou aan mij of kun je alleen maar kwaadaardige software installeren als je enorm naïef bent of te stom bent om geen aandacht aan bovengenoemde meldingen te geven? Of is dat juist de doelgroep waar de maker van het programma op doelt?

Bijdrager
    tjetta

Per ongeluk quote ipv edit… OMT: is het te lastig om een confirm(‘weet je zeker dat je jezelf wilt quoten’) in te bouwen als je een post van jezelf wilt quoten?:)

Bijdrager
    So Klear

Zover ik weet bestaat er nog steeds geen virus voor Mac OS X. Dan heb ik het dus over een programma dat zich ongemerkt op je Mac installeert en illegale handelingen verricht ZONDER dat de gebruik daar zelf invloed op heeft gehad. De Trojans die zijn verschenen hebben alleen nut bij gebruikers die niet goed opletten wanneer ze illegale software downloaden.

Bijdrager
    vriesela

Het verhaal is van de hand van Peter van Ammelrooy. Hij is redacteur van de Volkskrant voor ICT, nieuwe media en games. Eerder was hij onder andere redacteur van de site Webwereld. Het is bekend dat hij verslaafd is aan Windows en doorgaans niet vriendelijk is waar het Apple betreft…

Bijdrager
    calvin

§Vriesela, en wat is er mac onvriendelijk aan dit stuk? Geeft feitelijk weer dat het nu nog niet nodig is om antivirus te gebruiken…..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.