30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Monkey Island

Hey dudes,

Ik ben ook z’on fan van de oldschool lucasarts games: waaronder monkey island,
    weet iemand hoe en waar ik deze kan downloaden?

En hoe ik ze draaiende krijg op een intel-mac? (emulator nodig)?

Bijdrager
    ganondorg

ti’s wel jammer dat die underdogs site uit de lucht is gehaald, ze hadde namelijk een speciaal mac gedeelte met heeeeeel veeel mac spelle, o.a simcity 2000. ik d8 dat ze daar ook wel lucasarts spelle hadde.

Bijdrager
    Aaargh
    ”OscarRoberto”

En hoe ik ze draaiende krijg op een intel-mac? (emulator nodig)?

De lucasarts games die gebaseerd zijn op de SCUMM engine kan je zo draaien onder OS X, er is een open source project die een eigen SCUMM engine gebouwd hebben, je moet dan alleen nog even het originele spel ergens vinden.

Link http://scummvm.sourceforge.net

Bijdrager
    computer space

Als je tot morgen kunt wachten en me pm’t., dan stuur ik m op.

Bijdrager
    svan

Dat wil ik ook wel! Is Monkey Island 4 overigens voor de mac verschenen?

Bijdrager
    Aaargh
    ”svan”

Dat wil ik ook wel! Is Monkey Island 4 overigens voor de mac verschenen?

Ja, draait niet onder ScummVM want dit is een totaal andere (3D) engine

Zie: http://www.aspyr.com/games.php/mac/emi/

Bijdrager
    Maccessory

En is (potverdorie) nog steeds niet gecarbonised en onder Classic loopt het volgens mij voor geen meter. Dus je enige optie is om ‘m native onder Mac OS 9 te spelen, grmbl.

Bijdrager
    Marius1976

Ik kan je er niet 1 2 3 aan helpen maar ik ben ook echt MEGA MEGA fan van monkey. Met name monkey 1 en 2… de rest vind ik persoonlijk wat minder.

Met name monkey 1 vind ik echt nostalgisch leuk. De quotes van de piraten gebruik nog wel eens in het dagelijks leven haha.

Dan zeg ik ineens: you fight like a dairy farmer haha.

Trouwens is het jou ook opgevallen dat in monkey 2 het muziekarrangementje in dat eerste stadje waar je rondloopt steeds naadloos overgaat per kamer/boot waar je opstapt? Als je bijvoorbeeld bij Walli gaat kijken, dan gaat het basismuziekje naadloos over in het bij Walli horende muziekje. Echt cool gedaan.

Overigens heb ik ooit een versie van monkey 2 gehad dat ik kon kiezen bij het opstarten of ik de eenvoudige of de ‘gewone’ versie wilde spelen. Die versie ben ik sowieso kwijt… is het ook een optie die je misschien kan meegeven bij het opstarten… ik vind de gemakkelijke wel wat prettiger spelen (haha ben ook weer niet zo’n die hard fan… dat ik het helemaal wil uitdokteren)

Tot slot… en daar ben ik persoonlijk wel erg trots op… monkey island 1 is de enige adventure die ik ooit heb uitgespeeld zonder enige hulp van iemand. Ik heb hem gespeeld op mijn atari ST. Ik heb nog steeds de originele atari ST versie (met dial a pirate schijf!)

Onder DosBox kan je ook monkey spelen natuurlijk. Alleen ik krijg dosbox niet gerund vanuit terminal. en met de DoxBoxer en andere frontends heb ik ook weinig succes. Ik wil dosbox graag op fullscreen… lukt me niet. (tips misschien?)
    Marius

Bijdrager
    Aaargh
    ”Marius1976″

Onder DosBox kan je ook monkey spelen natuurlijk. Alleen ik krijg dosbox niet gerund vanuit terminal. en met de DoxBoxer en andere frontends heb ik ook weinig succes. Ik wil dosbox graag op fullscreen… lukt me niet. (tips misschien?)
    Marius

Geen DosBox gebruiken maar gewoon draaien met ScummVM ?

Bijdrager
    CMD-Z

Die sword fight opmerkingen zijn echt cool inderdaad,

Dairy farmer, shish kebab ha,

rubber trees, rubber chickens,

het is al een hele tijd geleden, maar games worden niet meer gemaakt zoals toen.

En om maar niet te beginnen over de muziek,

De scumm bar, largo’s theme, natuurlijk de titel track.

Ok Im starting to sound like a nerd.

Oscar out.

Bijdrager
    Maccessory
    ”Marius1976″

Overigens heb ik ooit een versie van monkey 2 gehad dat ik kon kiezen bij het opstarten of ik de eenvoudige of de ‘gewone’ versie wilde spelen.

Dat hadden ze toch allemaal?

”Marius1976″

Marius

Runnen via:

[code:1:3a550f49bb]$ /Applications/DosBox.app/Contents/MacOS/DosBox[/code:1:3a550f49bb]

Of:

[code:1:3a550f49bb]$ open /Applications/DosBox.app[/code:1:3a550f49bb]

Full-screen gaat volgens mij via [command] + [enter] of [option] + [enter]. En anders even –fullscreen meegeven als command-line parameter.

Bijdrager
    Marius1976

Hey mensen in deze Topic!

Bedankt voor alle reacties zeg! Ik heb die ScummVM geprobeerd: mega cool. Het werkt inderdaad!!!
    Werken de andere versies van monkey island daar nou ook mee? Ik bedoel… ik heb 1 en 2 geprobeerd , maar doen 3 en 4 het ook… zo ja, dan ga ik daar effe naar op zoek.

En w.b. die dosbox: ja dat werkt nu ook. Ik ben nu echt HE LE MAAL blij. Je zou denken: waarom wil een mac gebruiker een DosBox… nou ik heb toch wel wat ‘fond memories’ aan een aantal oude PC games. zoals prince of persia I en Ski or Die (en dan vooral het onderdeel snowboard half pipe) … die FULLscreen tip werkte indeed (alt + enter)… en nou ziet het er weer cool uit.

Nu ben ik nog blijer dan ik al was met m’n apple!

Met groeten
    Marius

Bijdrager
    Aaargh
    ”Marius1976″

Hey mensen in deze Topic!

Bedankt voor alle reacties zeg! Ik heb die ScummVM geprobeerd: mega cool. Het werkt inderdaad!!!
    Werken de andere versies van monkey island daar nou ook mee? Ik bedoel… ik heb 1 en 2 geprobeerd , maar doen 3 en 4 het ook… zo ja, dan ga ik daar effe naar op zoek.

3 wel, 4 niet, da’s een totaal andere (3D) engine (Geen SCUMM maar Lua).

Bijdrager
    Jakobbb

Ik ben ook een grote fan van de Sword fighting insults van 1 en 2. Het spel heeft een toffe atmosfeer en blijft nog altijd mijn favoriet in de klassiekers.
    PS
    Monkey Island 3 en 4 moet je niet emuleren.

Bijdrager
    Marius1976

Wat bedoel jij precies met emuleren dan? Ik heb monkey 3 nu perfect draaiend onder de ScummVM.

Ik heb op ebay de originele Monkey 3 gekocht, dus ik heb nu monkey 1, 2 en 3 origineel.

Monkey 1 en 2 blijven wel mijn favoriet hoor.

Gisteren ben ik weer begonnen met monkey 1. Dit keer speel ik het spel niet om zo snel mogelijk het eind te halen, maar om alle teksten te lezen. Ik laat Guybrush echt alles zeggen. De reacties zijn zo onwijs grappig.

Ik vind die lui in dat stadje (die later in monkey 2 op dat schip zitten) ook zo cool… vooral als je die rat pest.

Weet iemand trouwens of het ook mogelijk is om in monkey 2 die rat te pesten. Het is mij niet gelukt. Wel kan ik mij iets herinneren dat je die rat kon/moest vangen met kaas en die doos die daar staat. Of iets van dien aard.

Groet,
    Marius

Bijdrager
    Maccessory
    ”Marius1976″

Ik vind die lui in dat stadje (die later in monkey 2 op dat schip zitten) ook zo cool… vooral als je die rat pest.

Ah, die mislukte circusartiesten… “The rat scared the elephant away”… “Har har har har…” *SMACK*!

”Marius1976″

Wel kan ik mij iets herinneren dat je die rat kon/moest vangen met kaas en die doos die daar staat.

Klopt, ging dat niet met die brokjes die je uit het voerbakje van de huiskrokodil van het hotel kunt jatten? En dan heb je nog een stokje en een stukje touw nodig om die doos open te houden…

Als een voorbeeld van de absurde humor, er schiet me opeens te binnen dat ik als twaalfjarig jochie werkelijk tijden vast heb gezeten, voordat ik snapte wat een rubber-chicken-with-a-pulley-in-the-middle was en waarvoor je die moest gebruiken…

Of dat je de shopkeeper moest achtervolgen om door ’t bos te komen. Ik ging altijd op m’n eigen houtje ’t bos in. Probeer dáár dan maar weer eens uit te komen…

Bijdrager
    Marius1976

Absoluut hoogtepunt van het spel blijft natuurlijk de laatste zin… dat je nooit meer dan 25 dollar voor een computergame moet betalen. wehehe.

Nee er is voor mij geen absoluut hoogtepunt. Ik vind Stan toch ook wel erg leuk. Maar ik vind stan in Monkey2 ook cool… vooral ook de ‘zieke humor’ van 2e hands grafkisten… hoe komt iemand erop. Geniaal.

Dit ‘draadje’ heeft mij echt weer helemaal into the monkey island gebracht. en Helemaal nu het dus ook zo smooth loopt zonder emulatie onder Os X.

Echt cool.
    Ik ga monkey2 ook weer spelen. Kijken hoe ver ik kom. Als ik hulp nodig heb, geef ik wel een gil.
    Ik blijf er namelijk wel bij dat zulke games het leukst zijn om uit te puzzelen, en niet om met een beschrijving ernaast het hele spel in 1 keer uit te spelen…. dan mis je toch een hoop…

Groet,
    Marius

p.s. nu ik er over nadenk … ik vind “how to get a head in navigation’ … toch ook wel errug geestig… haha die inboorlingen die dan denken: hey hier staat hoe we een nieuwe ‘head’ kunnen bemachtigen ‘in navigation’ hahahaha. kostelijk. En Guybrush die dan in die catacombe bij het schip gaat SMEKEN om die ketting om te mogen… hahaha please please please please… with sugar on top. wehehe

Bijdrager
    Maccessory

Ik vond ’t begin van deel twee ook meesterlijk. Je begint met je zakken vol met pieces of eight, bankbiljetten, etc. Ik dacht echt: “Wauw, hier kan ik wat mee!”.

Totdat je een voet op de brug zet en opeens achter je hoort: “Where do you think you’re going, fancy-pants?”. Uh-oh…

Of Otis, die ademverfrisser nodig heeft… Of Fester Shinetop… shine-top… ha ha ha… Of die Idol of Many Hands scène in Governor Marley’s huis, als Fester achter je aan zit… Use wax lips on… Use staple remover on… Of de “sleutel” voor de Giant Monkey Head… die Guybrush gewoon even uit z’n broek haalt…

Het mooiste misschien wel vond ik die grap in het bos met die hidden catacombs: “Please insert disk #22″…

Bijdrager
    Nisei

Ik heb de Amiga versies en speel ze op een Amiga emulator.
    Dat komt voor mij het dichtst bij hoe ik ze indertijd ook speelde:)

Bijdrager
    roy

Ik weet niet in hoeverre dit al abandonware is maar op verschillende torrent sites circuleren torrents met de scummVM en bijna alle LucasArts games die op die engine draaien. Kijk daar eens naar….

Bijdrager
    CMD-Z

Tja, dat wist ik al, toch bedankt.

Maar hoe kom ik aan monkey island? Zo oud dat het niet meer te koop is volgens mij.

Bijdrager
    roy

ergens downloaden…

Bijdrager
    Nisei

“Ergens” kun je een Lucas Arts Adventures Mega Pack van 6GB downloaden…

[size=9:299302d58d]Lucas Arts Adventures – Mega Pack! 1.0

————————————————–
    WHAT THIS PACKAGE INCLUDES
    ————————————————–

*** Day of the Tentacle (with speech)
    – Covers
    – The Game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Game Soundtrack

*** Day of the Tentacle (without speech)
    – Covers
    – The Game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Game Soundtrack

*** Full Throttle
    – Covers
    – CD-image of game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Original Mini Soundtrack

*** Grim Fandango
    – Covers
    – CD-image of game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Original Soundtrack
    – Additional Soundtrack

*** Indiana Jones and the last Crusade
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Cheats
    – Walkthrough
    – Grail Diary
    – The FMTowns soundtrack

*** Indiana Jones and the Fate of Atlantis (with speech)
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Cheats
    – Walkthrough
    – Stone alignment guide
    – Fate of Atlantis OST (2CD)

*** Indiana Jones and the Fate of Atlantis
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Cheats
    – Walkthrough
    – Stone alignment guide
    – Fate of Atlantis OST (2CD)

*** Labyrinth
    – Walkthrough
    – Covers
    – Commodore 64 rom of the game
    – Strange music file from the game

*** Loom
    – Covers
    – Game
    – Manual
    – Book of patterns
    – Quick Reference Card
    – Walkthrough
    – FM Towns soundtrack (v.1 and 2)
    – Game Soundtrack

*** Loom Enchanced
    – Covers
    – CD image of the game
    – Manual
    – Book of patterns
    – Quick Reference Card
    – Walkthrough
    – Loom – The audio drama

*** Maniac Mansion
    – Covers
    – The game
    – The Maniac Mansion version
    * covers
    * midi music from the game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Midis from the game

*** Maniac Mansion Enchanced
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Midis from the game

*** Monkey Island – Secret of Monkey Island (CD Version)
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Cheats
    – The Soundtrack

*** Monkey Island – Secret of Monkey Island
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Cheats
    – Original Soundtrack
    – The Amiga Soundtrack

*** Monkey Island – LeChuck’s Revenge
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Cheats
    – The soundtrack
    – The soundtrack Amiga
    – The soundtrack Mac

*** Monkey Island – The Curse of Monkey Island
    – Covers
    – CD image of the game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Walkthrough MegaMonkey
    – Cheats
    – The Soundtrack

*** Monkey Island – Escape from Monkey Island
    – Covers
    – CD images of the game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Official hintbook
    – Cheats
    – Original Soundtrack

*** Sam and Max Hit the Road (with speech)
    – Covers
    – The Game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Game Soundtrack
    – Bonus soundtrack

*** Sam and Max Hit the Road (without speech)
    – Covers
    – The Game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Game Soundtrack

*** The Dig
    – Covers
    – CD image of the game
    – Manual
    – Walkthrough
    – Secrets
    – The seceleton (picture)
    – The Original Game Soundtrack
    – The additional Soundtrack

*** Zak McKracken – and the Alien Mindbenders
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Visa codes
    – Walkthrough
    – Soundtrack

*** Zak McKracken – and the Alien Mindbenders Enchanced
    – Covers
    – The game
    – Manual
    – Visa codes
    – Walkthrough
    – Soundtrack
    – Mp3 of original theme song

*** Tools
    – ScummVM
    – Commodore64 emulator
    – Nintendo emulator[/size:299302d58d]

Bijdrager
    roy

En die loopt nu binnen….

Bijdrager
    Nisei

Oh, de Roland MT-32 roms zitten er overigens niet bij.
    Mocht je bij games die dit ondersteunen (o.a. Monkey Island 1 en 2) mooi geluid willen hebben dan moet je het maar even melden. Ik heb ze wel.

Bijdrager
    roy

Ik weet het nog zo goed. Na schooltijd,denk groep 5 of 6, racen naar huis (op de fiets) met de doos 5 1/4 floppies met wel 360kb ruimte achterop. Alleen maar om Monkey Island 1 te spelen. In hercules monochroom

@Nisei
    , ik stuur je een pb als ik het hele pakket binnen heb:)

Bijdrager
    Nisei

Issie nog niet binnen? Die t0rrent liep toch wel lekker bij mij.

Bijdrager
    roy

Is iets van 6 gig die van mij, alle lucasarts games…

Bijdrager
    CMD-Z

En doen ze het? Scumm V right? Ook voor intel macs?

Bijdrager
    Nisei

ScummVM is er voor heel veel platforms. Het leuke daaraan is dat het niet uitmaakt welke versie je van de game download (mac, pc, amiga, fmtowns) het werkt gewoon.
    Let wel dat er in deze collectie ook niet-scumm games zitten. Die zul je dus niet onder MacOSX kunen spelen. Ik heb overigens nog veel meer Scumm games (niet Lucas Arts) die ook perfect met ScummVM te spelen zijn.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.