16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    JordanK

Monitoren aansluiten op iMac

Help!!

Ik heb een 21,5″ iMac i5 12,1 A1311 uit 2012 model MC309 met 4 USB, 1 thunderbolt, 1 FireWire aansluitingen.

Nu wil ik hier 2 extra monitoren op aansluiten zodat ik kan thuiswerken

Kan dat?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is officieel een ‘Late 2011’ iMac, met één mini DisplayPort aansluiting (geen Thunderbolt). Volgens mij kun je daar maar 1 extern display van max 2560×1600 op aansluiten. Is dat niet genoeg voor thuiswerken 😬?

Bijdrager
    TheBigZ

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.5-21-inch-aluminum-mid-2011-thunderbolt-specs.html

Apple reports that this model simultaneously supports the native resolution of the built-in display and up-to a 30-inch external display (2560×1600).

Connectivity includes four USB 2.0 ports, a Firewire “800” port, built-in AirPort Extreme, Gigabit Ethernet, and an SDXC card slot as well as a single “Thunderbolt” port that is backwards compatible with Mini DisplayPort and, likewise, supports an external display up to 30″ (2560×1600).

Ongeveer wat Antwoordapparaat zegt, dus. Eén extern display.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Inderdaad, toch een Thunderbolt poort. De ‘Mactracker’ app zegt DisplayPort maar dat klopt niet, vanaf 2011 kwam er Thunderbolt. Maakt voor het antwoord niet uit 😉.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je er een Samsung S32D850T op aansluit kun je flink thuiswerken.:-)

Bijdrager
    JordanK

Ah, dank je. 2 monitoren is inderdaad voldoende. Maar ik dacht als ik op die thunderbolt/minidisplayport en die FireWire aansluiting een monitor kan aansluiten waarom dan ook niet 3 monitoren.

Ik heb pas eindelijk na jaren door hoe iMovie werkt en dan zijn 3 monitoren wel handig met al die andere programmaatjes en lijstjes die openstaan.

Maar het kan dus niet begrijp ik

En als ik die Engelse tekst lees is het dan wel of geen thunderbolt aansluiting? Achter op de iMac staat wel zo’n bliksemschicht tekentje naast deze poort

Bijdrager
    JordanK

Over die 2e vraag zie ik net je antwoord al 😀

Bijdrager
    JordanK

Nu je me toch van goede raad voorziet…..

Ik wil perse een Apple display (ook al zijn er betere) omdat ik dat mooier vind staan dan een afwijkende monitor qua design. Nu zijn deze gewoon te koop al worden ze al 4 jaar niet meer gemaakt. De keuze is een Cinema of Thunderbolt dispay

a. Welke raadt je me aan? Welke kabel heb ik dan nodig?

b. Ik heb ook een tik met betrekking tot het formaat ik heb een 21,5″ maar de maat is 53×38 cm. Weet jij welke ik dan moet nemen want een 21,5″ display kan zomaar een andere maat hebben?

Bijdrager
    TheBigZ

Het 27″ Thunderbolt Display is dan een optie.

https://everymac.com/monitors/apple/thunderbolt/specs/apple-thunderbolt-display-27-inch-specs.html

Of het LED Cinema Display, kan ook.

https://everymac.com/monitors/apple/studio_cinema/specs/apple-led-cinema-display-27-inch-specs.html

Hou er rekening mee dat dit allemaal GLOSSY schermen zijn. Daar moet je van houden…

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Mm, een Thunderbolt display (volgens de officiële benaming) is er alleen als 27”. Die valt dan af (qua formaat). Daarvoor heb je het ‘LED Cinema Display’ van 24”, ook die is iets groter dan jouw iMac. De nog oudere Cinema displays zijn er in 30, 23 en 20 inch. Ook afwijkende maten dus maar vooral een ander design (aluminium frame). Dat past dus zeker niet bij je iMac.

Moeilijke keus dus, maar het 24” LED Cinema Display komt dan het meest in de buurt.

EDIT: TheBigZ was me voor 👍🏻, zie zijn link voor de maten, 1 inch = 2,54 cm.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou niet alleen maar naar Apple monitoren kijken.

Er zijn andere merken die kwa design ook prima naast je iMac staan.

Bijvoorbeeld zoiets: Iiyama ProLite XUB2792QSU-W1 Wit

Bijdrager
    KarelWillem

Je zult niet snel iets vinden dat er persé mooi naast staat.

Ten eerste zul je dan 21.5″ moeten vinden.

En die heeft Apple dus niet, zoals hierboven al gemeld wordt.

Dus je zult op zoek moeten naar een ander merk dat min of meer op dezelfde hoogte staat als je iMac.

HP EliteDisplay E223 (21.5″, Full HD) lijkt bijvoorbeeld wel mooi.
    Die is ook een aardig stuk in hoogte verstelbaar namelijk.

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 8 uren geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    McWouter

Als je er een thunderbolt dock aan hangt kun je daar twee monitoren aan hangen: een via HDMI, een via een thunderbolt verloop naar HDMI. Heb zelf twee van die docks op de kop kunnen tikken en dat werkt goed (al gebruik ik er nu maar 1).

of je Mac voldoende rekenkracht heeft voor drie schermen is weer een andere vraag.

Bijdrager
    TheBigZ

McWouter op 18 november 2020 om 07:32

Als je er een thunderbolt dock aan hangt kun je daar twee monitoren aan hangen: een via HDMI, een via een thunderbolt verloop naar HDMI.

Apple zegt iets anders. Heb jij dezelfde iMac als de TS?

Apple reports that this model simultaneously supports the native resolution of the built-in display and up-to a 30-inch external display (2560×1600).

Bijdrager
    JordanK

<p class=”cite”>McWouter op 18 november 2020 om 07:32</p>
    Als je er een thunderbolt dock aan hangt kun je daar twee monitoren aan hangen: een via HDMI, een via een thunderbolt verloop naar HDMI. Heb zelf twee van die docks op de kop kunnen tikken en dat werkt goed (al gebruik ik er nu maar 1).

of je Mac voldoende rekenkracht heeft voor drie schermen is weer een andere vraag.

Hoe kom ik achter de rekenkracht?

Bijdrager
    KR1275

Voor thuiswerken zou ik minimaal kiezen voor de gangbare kantoormonitormaten: 24 inch met 1920×1200 dpi resolutie. Dat werkt fijn, je kunt er veel vensters tegelijk op kwijt. Die 1200 in de hoogte ipv 1080 werkt prettig, vind ik. 27 inch 2560×1440 maakt letters klein, daar moet je wel even op letten.

En design…. bestaan er mooie monitoren dan? Ik vind ze allemaal lelijk. Vooral als ze uit staan. Als je werkt, zie je het niet. Dan moet je nog opletten dat hij stevig is (niet wiebelt als je typt), in hoogte verstelbaar is en de juiste aansluitingen heeft. En IPS of VA panel uiteraard.

Ik zou die 27 inch Apple schermen niet meer kopen. Dat is minimaal 5 jaar oude techniek. Een goedkopere nieuwe Dell levert veel beter beeld inmiddels. Ik heb een Eizo 2736 met hetzelfde paneel als een Apple. Vergeleken met het nieuwe spul is het toch wel minder. Kleuren zijn wat grauwer en nuances duidelijk minder. En voor thuiswerk lijkt me een glossy scherm al helemaal niet geschikt.

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 11 uren geleden door KR1275.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.