22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Joske007

Monitor vr kritisch oog en fotobewerking!

Ik ben op zoek naar een 27” monitor of iets groter met een resolutie van 2560 x 1440/1600 voor mijn Mac Mini met displayport. Budget is maximaal €600

Mezelf kennende liggen de eisen op schermkeuze en afscheid nemende van een Dell u2711 redelijk hoog en daar bedoel ik vooral mee, dat ik me kan ergeren aan zaken zoals, backlight bleeding, kleur-uniformiteit, zwartwaarden, enz… De monitor zelf, wordt hier steeds met een Spyder gekalibreerd.

Daar ik zelden nog foto’s laat afdrukken, mag de monitor van het type sRGB maar indien de prijs niet veel hoger komt te liggen is Adobe RGB ook een mogelijkheid. Logischer wijze zou ik dan en net als voorheen terug bij Dell terecht komen bij de monitor Dell u2713HM (sRGB).

Helaas lees ik de laatste tijd dat de serviceafhandeling van Dell echt niet meer wat ze geweest is en zoek ik naar een alternatief om uit die enkele overblijvende monitors met gebruikers ervaringen hier om mijn keuze te maken.

Blijkbaar zijn er zoveel IPS-varianten, dat ik het bos door de bomen niet meer zie en de richting in de keuze verloren geraak :(

Bijdrager
    computer space

Dell U2713H, dus niet de HM, is de adobergb variant. Ongeveer jouw budget ook. Blijf er wel af met de spyder. Die dingen zijn zo goed uit de doos, oa door ingebouwde 3d lut, dat kun je alleen maar verprutsen. Als je een adobergb scherm met spyder gaat aansturen door de uitvoercurves van de videokaart te tunen kun je lang niet zo veel als het scherm zelf kan. HP en Fujitsu hebben ook betaalbare schermen met dat paneel, en de Samsung PLS schermen zijn ook erg goed. Wil je adobergb en 3d lut moet je wel bij nec, dell, of eizo zijn. Kijk prad.de voor zeer kritische en uitgebreide reviews.

Misschien ook wat: Eizo Flexscan EV2736W Zwart. 616€
    http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-eizo-ev2736wfs-bk-teil9.html#Fazit

Zo te zien nog steeds net zo goed srgb uit de doos als mijn oude 2431sw. Nooit gecalibreerd en al 6 jaar perfect beeld.

Bijdrager
    Glime

Je kan hem wel kalibreren, maar dan dien je je display wel zodanig in te stellen dat hij neutraal uitstuurt en de felheid op de helft

Bijdrager
    Joske007

@computer space
    @glime
    Zijn er buiten de dure Eiizo’s en Dell’s slechte naservice nog andere goede schermen die ik zeker op mijn keuzelijst moet plaatsen?

Bijdrager
    computer space

Eizo voor 600 is niet duur, dat is peanuts.

Bijdrager
    Joske007

De keuze zal hoogstwaarschijnlijk gaan naar de ViewSonic VP2770-LED.

Bijdrager
    Joske007

Na wat snuffelen op het net:)

Het Eizo EcoView EV2736W scherm valt af omdat het nog gebruik maakt van CCFL-verlichting ipv Led en dat zie je terug in een hoog verbruik wat ruim twee keer zoveel als de Dell U2713HM is.

Voor mij blijven deze 2 onderstaande schermen nog over omdat ze enerzijds geen gebruik maken van het IPS panel (glowing en cristal)) en flikker (low Led PWM dimming) vrij zijn.
    Benq BL2710PT en ViewSonic VP2770

Bijdrager
    TheBigZ

Vreemde keuze voor de BenQ, de topictitel indachtig.
    http://www.prad.de/new/monitore/test/2014/test-benq-bl2710pt-teil10.html#Fazit

Der BenQ BL2710PT erzielt in praktisch jeder Rubrik eine gute oder sehr gute Bewertung. Leider trifft dies nicht auf die Beurteilung für farbverbindliches Arbeiten nach einer Kalibrierung zu, denn hier kann der Monitor in keiner Weise überzeugen. Der Monitor besitzt eine Nichtlinearität, die nach einer Kalibrierung zu starken Abweichungen der Farbwerte führt, obwohl der sRGB-Farbraum zu 99 % abgedeckt wird. Für den professionellen Einsatz im Bildbearbeitungsbereich ist der Monitor daher komplett ungeeignet. Dies ist umso bedauerlicher, weil der Monitor als maßgeschneidertes Display speziell für professionelle Anwender im CAD/CAM oder Bildbearbeitungsumfeld angepriesen wird.

Bijdrager
    TheBigZ
    Joske007 op 10 november 2014

…omdat ze enerzijds geen gebruik maken van het IPS panel (glowing en cristal))…

Je wilt geen IPS paneel, maar noemt de ViewSonic met een PLS paneel, een paneltechnologie die vrijwel gelijk is aan IPS?
    http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

All in all, PLS is very comparable in practice to IPS. It should be noted that some display manufacturers market their screens as using an IPS panel, whereas underneath the hood the panel is actually a Samsung PLS matrix. Testament to how close these technologies are really considered although somewhat mis-leading. Samsung have seemingly moved away from their focus on PVA panels and are concentrating on PLS (and TN Film still) now instead.

Bijdrager
    Joske007
    TheBigZ op 10 november 2014

Vreemde keuze voor de BenQ, de topictitel indachtig.
    http://www.prad.de/new/monitore/test/2014/test-benq-bl2710pt-teil10.html#Fazit

Der BenQ BL2710PT erzielt in praktisch jeder Rubrik eine gute oder sehr gute Bewertung. Leider trifft dies nicht auf die Beurteilung für farbverbindliches Arbeiten nach einer Kalibrierung zu, denn hier kann der Monitor in keiner Weise überzeugen. Der Monitor besitzt eine Nichtlinearität, die nach einer Kalibrierung zu starken Abweichungen der Farbwerte führt, obwohl der sRGB-Farbraum zu 99 % abgedeckt wird. Für den professionellen Einsatz im Bildbearbeitungsbereich ist der Monitor daher komplett ungeeignet. Dies ist umso bedauerlicher, weil der Monitor als maßgeschneidertes Display speziell für professionelle Anwender im CAD/CAM oder Bildbearbeitungsumfeld angepriesen wird.

De reviews zijn nogal tegenstrijdig en wisselend tussen beide monitoren?
    Viewsonic VP2770 or BenQ BL2710PT

http://www.overclock.net/t/1470310/viewsonic-vp2770-or-benq-bl2710pt

VP2770
    Quote:
    +Fantastic Price-to-Performance ratio (700$+)
    +Amazing Build Quality
    +Plenty of Inputs: 4x USB, HDMI, DL-DVI, DP and VGA
    +Birds Feet base will not get in the way of PC perifpherals
    +No LED PWM Dimming
    +Best color presets from a 1440p monitor; barely surpasses the Asus PB278Q
    +Best black levels from a 1440p monitor; tied with the Asus PB278Q
    +Easily the fastest 2560x1440 monitor I have reviewed (least amount of ghosting)
    +Improved Semi-glossy coating vs. Samsung S27A850D
    +Great calibrated color accuracy, best black levels (tied with Asus PB278Q)
    +Low Input lag: 7ms signal delay measured by PRAD with an oscilloscope
    +Overall most responsive (input lag+ghosting) 2560x1440 monitor I have reviewed
    -sRGB Color Space mismatch and lowest Absolute coverage
    -Mild Red Tint before and after calibration
    -Calibrated Color accuracy not on par with Samsung S27A850D
    -Overdrive set to Standard mode out of the box even though Advanced is better
    ? Dell U2713HM goes on sale for 550$: ViewSonic needs to be more competitive with their pricing

BL2710PT
    Quote:
    +Height Adjustable Stand
    +Sturdy build quality
    +Plenty of Inputs
    +Includes every cable (DP, HDMI, DL-DVI, USB)
    +Grain free semi-glossy (matte) coating
    +Semi-Glossy coating handles reflections well
    +1:1 Pixel Mapping
    +Very Good Color Presets after minor tweaking
    +Near perfect default RGB Levels
    +Very accurate sRGB color space coverage=near perfect color saturation with no under-saturation
    +Deep blacks for a non-VA panel when using User Mode+User Color Temperature Settings
    +Very little color streaking and smearing and no overshoot ghosting when using the AMA High setting
    +Least amount of 1440p ghosting along with the Viewsonic VP2770
    +102% Absolute sRGB Color Space when Calibrated in the Standard Mode
    +Excellent brightness and black level screen uniformity
    +Good color temperature uniformity
    +No back-light bleeding
    -17-19ms delay vs. my Samsung 700NF CRT
    -User Mode 81.6% Absolute sRGB Color Space Coverage
    -User mode is unsuitable for color accuracy related use
    -Standard mode has locked color (RGB) controls
    -Standard mode has lower contrast (800:1)
    -Gradient banding before & after calibration=normal for 6-8 bit monitors without 10 bit+ LUT's
    -Contrast ratio drops to 170:1 when 1080p is selected over Displayport
    -Color presets should be better
    -7 of the 9 Color Presets are pointless

And finally...
    Quote:
    [b]The Viewsonic VP2770 has slightly better color presets, a better stand and is more aesthetically pleasing while the BenQ supports judder free playback over HDMI @24hz, is cheaper and has better sRGB color space coverage and color accuracy when using the Standard mode and Gamma 2. Those who do not intend on connecting an external blu-ray player via HDMI may want to consider the Viewsonic VP2770 since it offers very similar performance and is more aesthetically pleasing (imo).[/b]

Bijdrager
    Joske007
    Joske007 op 10 november 2014

…omdat ze enerzijds geen gebruik maken van het IPS panel (glowing en cristal))…

Je wilt geen IPS paneel, maar noemt de ViewSonic met een PLS paneel, een paneltechnologie die vrijwel gelijk is aan IPS?
    http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

De AHVA techniek maakt gebruik van een iets lagere haze / gladder (lichtere) mat scherm oppervlak.
    Gebruikers die net zoals ik wat gevoeliger zijn voor de korrel/kristal, prefereren dit scherm boven het WQHD AH-IPS oppervlak.

Bijdrager
    TheBigZ

De ViewSonic heeft een PLS panel, geen AHVA.
    LTM270DL02 27″ WS Samsung PLS

De BenQ heeft wel een AHVA paneel.
    M270DAN01.0 27″ WS AU Optotronics AHVA

Zie http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm

Bijdrager
    Joske007

De BenQ heeft wel een AHVA paneel.
    M270DAN01.0 27″ WS AU Optotronics AHVA

Net als de samsung s27b970d, welke helaas duur is en een glazen plaat voor het scherm heeft.
    Hmmm, toch moeilijk om al die verschillende panels nog uit elkaar te kunnen houden en hieruit de betere voor mijn eisen te kiezen.

Het is de bedoeling om de monitor direct uit de doos toch wel zelf met de Spyder te kalibreren;)

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Joske007

Thnx, voor het meedenken:)
    De Asus PB278Q maakt gebruik van een lage 240Hz LED PWM dimmen Frequency.
    Gevoelige gebruikers waaronder ikzelf, kunnen last hebben van het flikkeren en krijgen hierdoor last van hoofdpijn en / of vermoeide ogen!

Bijdrager
    TheBigZ

Dit argument heb ik nog niet eerder gehoord. Als je bij 240Hz al last hebt van flikkeringen moet je daar vroeger (bij de TL balken, en CRT monitoren) helemaal last van gehad hebben.:)

Hoe dan ook, je maakt een weloverwogen keuze dus je gaat vast content zijn met je uiteindelijke beslissing.

Bijdrager
    Joske007

Omdat ik deze monitor voor een €50 verschil kan bestellen, is uiteindelijk de keuze gevallen op de Samsung S27B970D.

Mijn redenen zijn!
    – Monitor /beeld voldoet aan de verwachtingen.
    – Zeer goede kleurweergave en profielen.
    – ingebouwde speakers.
    – Compacte voet en staat mooier bij de Mac Mini.
    – Usb zeer makkelijk bereikbaar.
    – prijs

Vrouwe haar redenen zijn.
    – Design
    – Glazen plaat/poetsen
    – prijs

Bijdrager
    Joske007

Omdat ik deze monitor voor een €50 verschil (speciale deal/klant) kan bestellen, is uiteindelijk de keuze gevallen op de Samsung S27B970D.

Mijn redenen zijn!
    – Monitor /beeld voldoet aan de verwachtingen.
    – Zeer goede kleurweergave en profielen.
    – ingebouwde speakers.
    – Compacte voet en staat mooier bij de Mac Mini.
    – Usb zeer makkelijk bereikbaar.
    – prijs

Vrouwe haar redenen zijn.
    – Design
    – Glazen plaat/poetsen
    – prijs

Alleen hier nog bedankt voor het meedenken:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.