5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Monitor voor MBP late 2011 – welke specs?

Ik zit er aan te denken om een externe monitor voor mijn MacBook Pro (late 2011) aan te schaffen. De belangrijkste reden is om meer schermruimte te hebben, 27″ lijkt me genoeg denk ik. Dan kan ik twee windows naast elkaar open hebben zonder de hele tijd heen en weer te switchen met Command-Tab. Ik doe verder geen fotobewerking of andere grafisch intensieve bewerkingen.

Maar waar op letten? Hier is een screenshot van de Graphics specs van de laptop:

De laptop heeft 2 USB2 aansluitingen en een Thunderbolt en FireWire aansluiting. De USB gebruik ik echter al voor externe schijven.

Wat ook belangrijk is, is dat wanneer ik de laptop loskoppel en later weer aansluit, dat de schermen er gewoon weer ok uitzien. Op werk heb ik een Windows laptop met extern scherm, en elke keer als ik de laptop loskoppel en weer aansluit, is de hele schermindeling door de war.

Ik hoef ook geen twee schermen, als de monitor is aangesloten is dat gewoon het hele scherm, de laptop kan dan gewoon dicht blijven, klopt dat?

Dank!

Sleutelbeheerder
    Night

Onderschat je trouwe laptop niet. Hij ondersteunt een respectabele externe schermresolutie van 2560 bij 1600 pixels en dus 2K kwaliteit en dat is perfect voor een een haarscherp beeld op een 27″ scherm. Uiteraard moet je altijd voor de Thunderbolt (Mini-display-port) aansluiting gaan. Tegenwoordig zijn er bijna geen echt slechte schermen meer. Kijk gewoon eens op bv. Coolblue, wat je wensen zijn en je budget toelaat:

https://www.coolblue.nl/producttype:monitoren/schermdiagonaal:0.6858/resolutie-breedte:2560
    (Displayport aansluiting staat – indien aanwezig – bij de omschrijving)
    Zie ook dat de Iilyama G-master de ‘best value for money’ badge draagt en de Benq SW2700PT en de AOC Agon beide de badge ‘Excellent’ uit de tests van januari 2017 van Hardware-info dragen. (https://nl.hardware.info/categorie/8/monitoren)

Op die site zie je ook alle info terug over de verschillende schermtechnieken, zoals TN, IPS en VA (waarvan de laatste de beste optische prestaties geeft).

Ook handig voor jou is het onderstaande overzicht met suggesties voor monitortypen, die bij het beste bij de verschillende gebruikersgroepen passen:

Beeldbewerking
    •Voldoende werkruimte: 2560×1440, 3440×1440 of zelfs 3840×2160
    • IPS of VA paneel
    • Bij voorkeur gekalibreerd in de fabriek

CAD/CAM
    • Groot scherm 27-inch of groter
    • Hoge resolutie, 2560×1440 of hoger
    • IPS of VA-paneel

Gaming
    • Resolutie die je videokaart snel genoeg kan aanleveren; hoger dan 1920×1080 vereist extra rekenkracht
    • 2560×1080 is een interessant alternatief voor widescreen gaming
    • Paneel met voldoende lage responstijd, meestal is TN de beste keuze
    • Hogere verversingsfrequentie, 75, 120 of 144 Hz
    • Eventueel ‘anti motion blur’ techniek

Kantoorgebruik
    • Voldoende werkruimte: 1920×1200 of 2560×1440 bijvoorbeeld
    • IPS-paneel
    • Hoogte verstelbare voet
    • Eventueel ingebouwde speakers, USB hub

Programmeren
    • Voldoende werkruimte, 2560×1440 bijvoorbeeld (of meerdere monitoren)
    • Pivot-modus kan handig zijn

Bijdrager
    Shmoo

Het formaat van het display/monitor alleen ( 27 inch ) zegt niet zoveel.

Het beste kun je een display nemen dat 2560 pixels in de breedte heeft, dan kun je fatsoenlijk met twee vensters van 1280px naast elkaar werken wat prima te doen is. Dat soort displays hoeven echt niet veel te kosten, voor 200 – 250,- heb je al prima schermpjes wanneer je niet aan foto of videobewerking doet.

Let wel op dat de MacBook niet al te heet wordt wanneer deze dichtgeklapt is. Coating op het scherm en al die drama met 2011-2012 modellen. De laptop moet wel z’n warmte kwijt kunnen wanneer deze dichtgeklapt is.

Inactief
    Anoniem

Goeie tips, bedankt!

Ik dacht dat Thunderbolt iets van Apple is, of klopt dat niet? Welke aansluiting moet de monitor hebben, ik heb hier geloof ik nog ergens een verloopstekker liggen die bij de MBP hoort.

Aha, Thunderbolt = Mini Display Port.8-)

Inactief
    Anoniem

Ik ga denk ik voor deze: https://www.amazon.com/dp/B00QS0AKVK/

Een iets kleiner scherm (25″), maar het krijgt prima reviews en past in mijn budget.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.