17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    lammertdejong

Monitor voor MacBook Air m1

Hoi, ik heb een MacBook Air m1 gekocht ter vervanging van mijn iMac 21inch 2012. Nu zoek ik een externe monitor (niet te duur). Iemand tips (minimaal 24inch)? Heb zelf ook al gezocht, maar heb geen idee wat voor types qua aansluiting het beste werken/geschikt zijn. Zie modellen met usb c en display port en HDMI. Belangrijk is wel dat de kleurweergave goed is ivm grafisch werk.

Sleutelbeheerder
    Night

Kies sowieso voor een USB-C of (mini)DisplayPort aansluiting. Als je grafisch werk doet, moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar een goede monitor kiezen. Overigens hoeft dat nog steeds niet de hoofdprijs te kosten , hoor.

Verder zijn er diverse overzichten te vinden. Typ in Google maar eens “Best monitor for M1 Mac mini” in. Je krijgt dan een hele zwik pagina’s.

Kijk goed naar de verschillen in specificaties, zoals beeldschermresolutie, en refresh-rate. Voor grafisch werk is vooral een getrouwe kleurweergave van belang, dus kijk vooral naar de kleurruimte. 99% Adobe RGB of hoger is wel een vereiste, liever zelfs de P3 kleurruimte. Ook een grote kijkhoek is prettig, aangezien dan de kleuren bovenaan en onderaan je scherm consistenter ogen.

Een leuk vergelijk site voor monitors, die bij uitstek geschikt zijn voor grafisch werk:

Top 10 Best Monitors for Graphic Design in 2020

..

..

Bijdrager
    lammertdejong

<p class=”cite”>Night op 28 januari 2021 om 22:50</p>
    Kies sowieso voor een USB-C of DisplayPort aansluiting. Als je grafisch werk doet, moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar een goede monitor kiezen. Overigens hoeft dat nog steeds niet de hoofdprijs te kosten , hoor.

verder zijn er diverse overzichten te vinden. Typ in Google maar eens “Best monitor for M1 Mac mini” in. Je krijgt dan een hele zwik pagina’s, zoals deze:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini

Kijk goed naar de verschillen in specificaties, zoals beeldschermresolutie, en refresh-rate. Veel van de sites geven monitors een score, zodat je ze kwalitatief een beetje kan vergelijken.

Is een scherm met display port zo aan te sluiten op usb c?

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, je hebt dan een verloopje nodig:

https://www.coolblue.nl/kabel-converters/usb-c-naar-displayport-converters

Maar zowel DisplayPort als USB-C maken optimaal gebruik van de mogelijkheden m.b.t. de resolutie en refresh-rate

Bijdrager
    lammertdejong
    Sleutelbeheerder
    Night

The Pros:

• Excellent value for the price
    • High pixel density
    • Factory-calibration, accurate and consistent colors
    • Fully ergonomic stand and rich connectivity options
    • AMD FreeSync up to 75Hz

The Cons:

• Some IPS glow visible as expected from this panel technology
    • FreeSync range could be a bit wider

Een echte budget-monitor. Geschikt als je echt niet meer te besteden hebt. Maar er zijn betere schermen voor een fractie meer geld. Desondanks toch zeker geen slechte score voor dit bedrag.

Lees dit eens door:

https://www.cnet.com/reviews/asus-pb278q-led-monitor-27-review/

Bijdrager
    TheBigZ

Tips – 66 monitoren met USB-C

Drie suggesties uit de lijst:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1618194;1590174;1344986/

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door TheBigZ.
    Bijdrager
    MevalonicAcid

Ik gebruik een USB-C monitor met iMac/MBP/Dell => LG 27UL850-W Zilver

Zeer tevreden van, een +++ in gebruik met een laptop owv ‘1-cable’ oplossing (power delivery, snelle thunderbolt/usb hub, 60 Hz video)

Ik was van plan hierbij nog een OWC Thunderbolt 4 Hub aan te schaffen, maar voorlopig nog niet echt nodig…;)

Bijdrager
    lammertdejong

Bedankt voor de reacties! Ik ga er naar kijken.

Bijdrager
    computer space

Niet te veel naar “AdobeRGB 99%” luisteren.

Ik denk dat je het liever niet wilt. Dat is echt een draak van een kleurenruimte, leuk voor theoretisch werk, maar verre van praktisch. Ik heb een AdobeRGB scherm en dat zit in een retro-spelletjeskast, en daar is het leuk. Hele gele Pac-Man en over-de-top Tetris blokken.

sRGB blijft toch de hoofdmoot, en mocht iemand een Apple product hebben met tikje hogere verzadiging (P3, veel subtieler dan AdobeRGB), maak je daar niet te veel zorgen over. Daarnaast is tegen de 100% van AdobeRGB ook een reden om de prijs te verdrievoudigen. Laat je niet te gek maken door de kleurenruimte. Onze hersenen doen goed hun best om beetje variatie in verzadiging “weg te denken”.

Bijdrager
    lammertdejong

Ik zie veel usb c hubs met alleen maar HDMI uitgang. Maakt dat nog uit tov USB C?

Bijdrager
    TheBigZ

lammertdejong op 29 januari 2021 om 15:13

Ik zie veel usb c hubs met alleen maar HDMI uitgang. Maakt dat nog uit tov USB C?

Het grote voordeel van een monitor met een USB-C (of Thunderbolt 3) ingang, is dat je géén adapter nodig hebt, én dat je je laptop op kunt laden via die ene kabel naar je monitor. En meestal zitten er dan ook nog de nodige extra poorten (USB, ethernet, etc) achterop die monitor. Je monitor fungeert als het ware als hub. Zo’n monitor is ietsje duurder, maar je bespaart op de extra adapter (of hub), en je krijgt er oplaadgemak bij.

Bijdrager
    lammertdejong

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 januari 2021 om 17:22</p>

lammertdejong op 29 januari 2021 om 15:13

Het grote voordeel van een monitor met een USB-C (of Thunderbolt 3) ingang, is dat je géén adapter nodig hebt, én dat je je laptop op kunt laden via die ene kabel naar je monitor. En meestal zitten er dan ook nog de nodige extra poorten (USB, ethernet, etc) achterop die monitor. Je monitor fungeert als het ware als hub. Zo’n monitor is ietsje duurder, maar je bespaart op de extra adapter (of hub), en je krijgt er oplaadgemak bij.

Ik gebruik 1 usb c voor opladen van de MacBook Air. Dan heb ik 1 over. Als ik dan een monitor koop met usb-c, dan kan ik, mits aanwezig op de monitor, daar aan usb 3 harde schijf en printer op aansluiten? Of kan ik de MacBook Air ook nog opladen via de monitor?

Bijdrager
    TheBigZ

lammertdejong op 29 januari 2021 om 20:11

Ik gebruik 1 usb c voor opladen van de MacBook Air. Dan heb ik 1 over. Als ik dan een monitor koop met usb-c, dan kan ik, mits aanwezig op de monitor, daar aan usb 3 harde schijf en printer op aansluiten? Of kan ik de MacBook Air ook nog opladen via de monitor?

Je gebruikt één USB-C voor de kabel naar je monitor, én om je MacBook op te laden. Dat gaat tegelijkertijd over één en dezelfde kabel. De tweede USB-C poort op je MacBook heb je vrij voor ander gebruik, bijvoorbeeld om een externe SSD aan te sluiten. Achterop de monitor zitten extra USB poorten om een muis, harde schijf en/of printer op aan te sluiten.

Zie bijvoorbeeld de LG 27UL850 hieronder, de monitor die MevalonicAcid heeft. Die heeft de nodige video-ingangen, maar ook twee USB-poorten (uitgangen). Je hebt ook monitoren die zelfs vier USB-poorten hebben.

Bijdrager
    Chuck

Eizo heeft fijne schermen. Zeker voor grafisch-kleurkritisch gebruik.

https://www.eizo.nl/beeldschermdiagonalen/24-inch-monitoren/?filter=1

Als je slim winkelt kun je op die adviesprijzen nog flink voordeliger uit zijn.

Bijdrager
    ISS

Inhakend op dit draadje, wat is een beetje een aardige monitor (min 24 inch) voor kantoorwerk (displayport /usb-c) en nog betaalbaar? icm MacBook Pro 13.

Deze lijkt me best goed: https://www.eizo.nl/flexscan/ev2450-bk/

Welk verloopje kun je t beste hebben? Dispayport naar USB -C

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door ISS.
    Bijdrager
    TheBigZ

ISS op 31 januari 2021 om 20:07

Inhakend op dit draadje, wat is een beetje een aardige monitor (min 24 inch) voor kantoorwerk (displayport /usb-c) en nog betaalbaar? icm MacBook Pro 13.

Deze lijkt me best goed: https://www.eizo.nl/flexscan/ev2450-bk/

Welk verloopje kun je t beste hebben? Dispayport naar USB -C

(1) Je kaapt een beetje het topic. Misschien zelf een topic starten?

(2) Desalniettemin, welke MacBook Pro 13 heb je? Een met USB-C poorten?

(3) Alternatieven: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1568016;855167;1527140/

Eizo EV2450 specs

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.