20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

Monitor nieuwe mac mini

Ik kijk nog naar een monitor voor de nieuwe mac mini maar vind die bij Apple erg duur. Wat is een kwaliteit monitor die zonder adapter op die mini kan worden aangesloten en ook 5k is

Bijdrager
    jebman

heb zelfde vraag, ben niet verder gekomen dan degene die apple verkoopt. Is enige thunderbolt 27inch scherm met 500cd (wat ik zelf vereis).

Bijdrager
    Brombeer

kijk eens op prad.de

Bijdrager
    Shmoo

Vergeet niet naar speakers te kijken.

Bijdrager
    Marcel

Speakers staan bij mij extern, ik begrijp dat het niet eenvoudig is om een monitor te kopen die gelijk is aan de Apple monitor zeker als je kijkt naar de aansluiting op de mini.  Wat is 500cd eigenlijk en waarom is dit belangrijk

Bijdrager
    Shmoo

Als je dat vraagt heb je denk ik niet zo’n monitor nodig.

Je vergeet even dat de monitoren die Apple verkoopt i.s.m LG voor professionals zijn. Dat is alleen leuk als je serieus je beroept maakt van fotografie of zoiets. Dan heb je dat soort ‘exclusieve’ monitors nodig. Als je gewoon een mini gaat gebruiken om wat zakelijke werk-werk te doen, boekhouden en wat simpele werkzaamheden dan heb je natuurlijk geen 4K of 5K scherm nodig met weet ik veel wat voor poespas.

Dan koop je voor 250 – 399,- ook gewoon een heel erg goed stukje beeldscherm.

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>Marcel op 2 november 2018 om 13:59</p>
    Speakers staan bij mij extern, ik begrijp dat het niet eenvoudig is om een monitor te kopen die gelijk is aan de Apple monitor zeker als je kijkt naar de aansluiting op de mini.  Wat is 500cd eigenlijk en waarom is dit belangrijk

500cd is de lichtopbrengst / felheid van het scherm. Heeft ook een imac scherm dat standaard bij mij op max helderheid staat. Voor mijn werk relevant, werk ook in een deels verduisterde omgeving.

Bijdrager
    Marcel

Ik maak 4K films en tevens veel foto’s Via fotoclub vertoning . Dus een goed scherm is dus van belang

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Kijk eens naar een iMac Retina 27″ 5K, goedkoper dan een mini met een lelijk LG display en een hoop kabelzooi op je tafel.

Bijdrager
    veenbeest

Kies een goede 4K monitor met displayport aansluiting en koop een verloopkabeltje, dan heb je ruime keuze en die verloopkabel valt toch niet op.

Bijdrager
    no_poo

Ik zou zeggen gebruik de Tweakers Pricewatch, vul 5K in en bekijk die ene monitor die niet de LG is. Zoek anders inderdaad gewoon op 4K, want 5 is gewoon verder niet te vinden. Trek wat reviews erbij, doe wat vergelijkend onderzoek… Kost even tijd, maar voordat je in dit topic nuttig antwoord krijgt ben je ook een week verder.

Bijdrager
    Melle

Vraag is inderdaad waarom 5k?

Ik vind 4K op een 27” al helemaal geen meerwaarde, ook getest op een 32” en dan ben je iets met die extra ruimte, maar dat scherm is dan weer zo groot….

Ik zou maximaal gaan voor 4k op 32”
    Of ‘gewoon’ ultra HD op een 27 of 29” vorm factor.

En tenzij je specifiek je scherm als Dock wil gebruiken, moet je zeker verder kijken dan USB-c.

Dell ultra Scharp series zijn bijvoorbeeld mooi, super goede matte en betaalbare schermen

Bijdrager
    Melle

Of wachten tot Apple eindelijk terug hun eigen scherm op de markt brengen volgend jaar…

Bijdrager
    joram

Er zijn genoeg 4K en ’n aantal 5K schermen die prima in orde zijn, en de laatste Dells schermen zijn eerlijk gezegd ook niet zo slecht meer qua design. Het hangt er maar net vanaf wat je eigen voorkeur heeft en hoeveel je er aan uit wilt geven. Die LG-schermen die Apple verkoopt zou ik in ieder geval wel over slaan: je hebt er geen normale USB-poorten op, en ze zijn schreeuwend duur.

Wat is je budget eigenlijk, en je gewenste formaat?

Want je kunt een 32″ Eizo monitor kopen van €1230, maar ook een 27″ Dell UltraSharp UP2716D voor €500, of een 27″ Dell UltraSharp UP3216Q van een kleine €1100. Of bijvoorbeeld een 27″ iiyama ProLite XB2779QQS-S1 van €699. Niet alle voorbeelden zijn 5K, maar we weten eigenlijk niet wat je verdere wensen en budget e.d. is nu:)

Bijdrager
    TheBigZ

Marcel op 2 november 2018 om 10:33

Wat is een kwaliteit monitor die zonder adapter op die mini kan worden aangesloten en ook 5k is

Deze:

no_poo op 2 november 2018 om 17:12
    Ik zou zeggen gebruik de Tweakers Pricewatch, vul 5K in en bekijk die ene monitor die niet de LG is.

Moderator
    Night

Als je in een verduisterde omgeving werkt zou je je beeldscherm juist niet op maximale helderheid moeten zetten. Buiten dat het slecht is voor je ogen, zijn de beoordelingen op het scherm nooit goed te maken.

Verder begrijp ik je redenering wel: Als je twee schermen naast elkaar hebt staan, wil je wel dat deze ongeveer dezelfde specs hebben. Zowel qua kleurtemperatuur (kelvin) als lichtopbrengst.

Bijdrager
    TheBigZ

Op de vraag of het Iiyama 5K scherm werkt met de nieuwe Mac mini 2018.

De nieuwe Mac mini 2018 heeft de Intel Titan Ridge JHL7540 aan boord die DisplayPort 1.4 levert.

https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+mini+Late+2018+Teardown/115210

https://www.anandtech.com/show/12228/intel-titan-ridge-thunderbolt-3

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Marcel op 2 november 2018 om 16:21</p>
    Ik maak 4K films en tevens veel foto’s Via fotoclub vertoning . Dus een goed scherm is dus van belang

Goed of professioneel?

Moderator
    Night

Voor professionele video bewerking op 4k iOS een 5k monitor wel handiger. Je hebt dan je beeld op 100% en daarnaast ruimte voor de menu’s. Is het hobbymatig, dan is 4k een optie die een stuk goedkoper is en meer keuze biedt.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Melle op 2 november 2018 om 20:52</p>
    Of wachten tot Apple eindelijk terug hun eigen scherm op de markt brengen volgend jaar…

Dat kan wel een samen met de Mac Pro gebeuren en dan zit je denk ik toch eerder richting eind 2019 dan begin.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.