6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    DeMeeuw

Monitor Imac (Bolletje) kapot: advies gevraagd

Ok, Ik heb het volgende probleem:

De laatste 1,5 jaar viel af en toe het scherm van de Imac uit: het werd flink donkergrijs, lijkt dus uit, ,maar als je goed kijkt zie je, dat het scherm niet uitstaat, het licht net iets op, en is dus donkergrijs. (de Imac was ook gewoon zichtbaar, en benaderbaar in mijn netwerk)
    Soms duurde dit enkele seconden- minuten, en ging dan weer aan, of deed ie het weer volledig normaal na sluimeren. Soms deed een bescheiden tikje het scherm acuut weer aangaan. Soms deed ie het pas weer als ik hem tijdelijk uitzette.

enkele weken geleden echter is ie er geheel mee opgehouden: het scherm wordt slechts grijs, net iets verlicht, dus je ziet wel dat ie aangaat als je haar aanzet.

Het enige wat ik heb getest: Imac via firewire aan mijn mini met scherm, Imac in target modus, en dan kan ik de mini “opstarten” vanaf de imac, dus is het net alsof ik op de Imac werk. Hij doet het dan volledig.
    Ik was in de veronderstelling dat dit bewijst dat de computer zelf het doet, maar alleen de monitor niet…..
    dus….. Is het nu alleen het scherm? de inverter? of het logic board…

Ik heb de Imac uiteindelijk naar een reeller gebracht ter reparatie:
    Heden bericht: volgens hen moet er een nieuw moederbord in.

Als deze conclusie klopt, kost me dit zo’n 800euro’s..
    Ik ben erg gek op mijn Imac, echter dit is uiteraard te zot…

Is er iemand die een andere suggestie heeft?
    Is het bijvoorbeeld een optie om goedkoper een moederbord te vinden, wat er wellicht door een hobbyende lieefhebber tegen een schappelijke vergoeding ingezet zou kunnen worden??

Het valt me erg zwaar om afscheid te nemen van mijn bolletje……
    Hopelijk heb ik het zo duidelijk verwoord….

Alle tips zijn van harte welkom….
    Demeeuw

Bijdrager
    trabant

Het is dan gunstiger een andere 20″ op te scharrelen. Of een 1,25 GHz 17′ ook zou kunnen, waag ik te betwijfelen: door het zwaardere 20″ scherm zijn ook de ‘bottom housing’ en de voeding zwaarder, maar ik zie in de manual dat ook de onderdeelnummers van het logic board anders zijn:

”Apple

Logic Board
    661-2968 (1 GHz,15″)
    661-2999 (1 GHz, 15″)
    661-2954 (1.25 GHz, 17″)
    661-3001 (1.25 GHz, 17″)
    661-2989 (1.25 GHz, 20″)

Op marktplaats beweert een bedrijf uit Zaandam goedkopere prijzen dan de reguliere hersterllingsoorden te hebben.

Bijdrager
    awi

lijkt me een scherm probleem, kijk eens op tweedehandsmac.nl, daar zijn bolletjes voor de helft van de reparatiekosten te vinden

Bijdrager
    bitsflew
    ”DeMeeuw”

Ok, Ik heb het volgende probleem:

De laatste 1,5 jaar viel af en toe het scherm van de Imac uit: het werd flink donkergrijs, lijkt dus uit, ,maar als je goed kijkt zie je, dat het scherm niet uitstaat, het licht net iets op, en is dus donkergrijs. (de Imac was ook gewoon zichtbaar, en benaderbaar in mijn netwerk)
    Soms duurde dit enkele seconden- minuten, en ging dan weer aan, of deed ie het weer volledig normaal na sluimeren. Soms deed een bescheiden tikje het scherm acuut weer aangaan. Soms deed ie het pas weer als ik hem tijdelijk uitzette.

enkele weken geleden echter is ie er geheel mee opgehouden: het scherm wordt slechts grijs, net iets verlicht, dus je ziet wel dat ie aangaat als je haar aanzet.

Het enige wat ik heb getest: Imac via firewire aan mijn mini met scherm, Imac in target modus, en dan kan ik de mini “opstarten” vanaf de imac, dus is het net alsof ik op de Imac werk. Hij doet het dan volledig.
    Ik was in de veronderstelling dat dit bewijst dat de computer zelf het doet, maar alleen de monitor niet…..
    dus….. Is het nu alleen het scherm? de inverter? of het logic board…

Een LCD scherm heeft meerdere CCFL lampen, gezien het feit dat geen enkele lamp het meer doet kun je er van uitgaan dat de inverter defect is.

Als je een beetje handig bent dan kun je hem zelf vervangen.

Een nieuwe inverter kost $59 (ex verzendkosten) en is hier verkrijgbaar:

http://www.blueraven.com/us/Service-Parts/Item/ItemDetails.aspx?POEPartNo=11133

Bijdrager
    trabant

Heeee, dat is een leuke link. Bij die blauwe raven is het moederbord maar vijfhonderd dollar, d.w.z: coming soon! En de dollar staat historisch laag!

Bijdrager
    Brims

als ie aan z’n externe monitor uitgang wel beeld heeft, is z’n moederbord ok. en id het iets met het scherm. Anders is het de grafische chip op het moederbord.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.