30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    therocker

Monitor gezocht voor de MacMini (max. 25 inch)

Ik ben opzoek naar een monitor welke de hoge resolutie aankan die de MacMini kan leveren. De enige eis die ik heb is dat de monitor niet groter mag zijn dan 25 inch. Na gezocht te hebben vond ik hier op het forum wel een 27 inch maar die is me te groot.

Heeft iemand een goede tip?

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Brombeer

http://www.prad.de

Daar kun je akelig veel zoekparameters instellen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Denk dat die Ilyama niet gaat werken op de mini. Verder begrijp ik weinig van de vraag, je hebt een gloednieuwe mini, die een 5K scherm kan aansturen, of meerdere 4k schermen tegelijk. Dan wil jij er een 25 inch monitor aan hangen? En dan ook nog een die de “hoge resolutie aankan”?

Bijdrager
    digilb

Je Mac Mini kan meer aan dan wat er op 25 inch gebied geleverd wordt (namelijk 5K).
    Twee mogelijkheden:¬†een 24 inch die 4K is, of een 25 inch die “3K” is (dit is geen offici√ęle term, maar wordt soms gebruikt voor 2560×1440 pixels).

Zit je misschien vast aan bepaalde buitenmaten voor de monitor waar je binnen moet blijven? In de Tweakers Pricewatch kun je filteren zodat je alleen monitors ziet die smaller zijn dan een bepaalde breedte.

Bijdrager
    TheBigZ

EagerB0bNerd op 20 november 2018 om 08:15

Denk dat die Ilyama niet gaat werken op de mini.

Ja hoor, 5K wordt ondersteund op de Mac mini 2018, mits je de goede kabel gebruikt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ja hoor, 5K wordt ondersteund op de Mac mini 2018, mits je de goede kabel gebruikt.

Welke kabel mag dat dan zijn? De USB-C naar displaypoort kabel die Apple zelf levert ondersteunt maar 4K op de iiyama ProLite XB2779QQS

Bijdrager
    TheBigZ

EagerB0bNerd op 20 november 2018 om 21:17

De USB-C naar displaypoort kabel die Apple zelf levert ondersteunt maar 4K op de iiyama ProLite XB2779QQS.

Waar haal je dat vandaan?

Met de USB‚ÄĎC-naar-DisplayPort-kabel van Moshi, de eerste 5K-kabel met VESA-certificatie, kun je je nieuwe Mac mini, MacBook, MacBook¬†Pro, iMac of iMac¬†Pro met Thunderbolt¬†3-poort eenvoudig aansluiten op een 5K¬†DisplayPort-scherm. Je krijgt daarmee niet alleen een kristalhelder en scherp beeld maar ook meerkanaals digitale surround sound. Dankzij supersnelle technologie ondersteunt de kabel video-uitvoer tot een resolutie van 5120¬†x¬†2880 bij een refresh-rate van 60¬†Hz.

Monitor nieuwe mac mini

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Waar haal je dat vandaan?

Zag een advertentie van een Tweaker die hem weer verkocht, omdat hij hem niet werkend kreeg op een Mac. Vandaar dat ik dat denk.

Lees ook de review op de Apple site van iemand die die kabel gekocht heeft.

/edit/ hier nog een discussie bij Apple:

Bijdrager
    utah62

Kijk eens op MP naar een gebruikte NEC monitor. Pas de 3090 gekocht. Is wel 30 inch maar wellicht staan er ook in jouw gewenste maat iets op.

Bijdrager
    TheBigZ

EagerB0bNerd op 21 november 2018 om 09:33

Zag een advertentie van een Tweaker die hem weer verkocht, omdat hij hem niet werkend kreeg op een iMac Pro. Vandaar dat ik dat denk.

Lees ook de review op de Apple site van iemand die die kabel gekocht heeft.

/edit/ hier nog een discussie bij Apple:

Wat voor de iMac Pro geldt, is niet automatisch hetzelfde voor de Mac mini 2018.

De iMac Pro heeft een JHL6540 controller. (DisplayPort 1.2)

De Mac mini heeft een JHL7540 controller. (DisplayPort 1.4)

https://www.anandtech.com/show/12228/intel-titan-ridge-thunderbolt-3

https://nl.ifixit.com/Teardown/iMac+Pro+Teardown/101807

https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+mini+Late+2018+Teardown/115210

Net als jij ben ik benieuwd naar de eerste praktijkervaringen van deze monitor icm de nieuwe Mac mini 2018.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Net als jij ben ik benieuwd naar de eerste praktijkervaringen van deze monitor icm de nieuwe Mac mini 2018.

Ja, dat is het dus. Ik heb nog nergens een succesverhaal gelezen. Dat displayport verhaal is ook niet helemaal duidelijk, dan staat er bijvoorbeeld: “The new 15-inch MacBook Pro theoretically supports DisplayPort 1.4″, waarbij je dan afvraagt waarom dat “theoretically” is.

Anyway, zou wel een leuke setup zijn. Al kan je dan misschien beter een iMac kopen.

Anoniem

Ik ben ook heel benieuwd of dat Iiyama scherm werkt met de Macbook Pro 2018. Ik vind het heel vreemd dat dit totaal niet te vinden is. Niemand lijkt het te proberen, terwijl het toch een hele logische setup zou zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

wensink op 23 november 2018 om 14:19

Ik ben ook heel benieuwd of dat Iiyama scherm werkt met de Macbook Pro 2018.

Waarschijnlijk wel, vanwege Titan Ridge (DisplayPort 1.4), dwz Intel JHL7540 Thunderbolt 3 Controller.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Touch+Bar+2018+Teardown/111384

https://www.macrumors.com/2018/07/20/2018-macbook-pro-titan-ridge-displayport/

Anoniem

@thebigz, je zou het denken inderdaad, maar ik kan nergens een conformatie vinden. Het feit dat er in artikelen over de 2018 Macbook Pro wordt gezegd dat hij ‘theoretically’ DisplayPort 1.4 ondersteunt maakt het niet veel duidelijker allemaal. Voeg daaraan toe dat de enige kabel die het mogelijk zou kunnen maken (usb-c to mini displayport cable apple) ontzettend slechte reviews krijgt en het wordt helemaal gissen…

Bijdrager
    TheBigZ

DisplayPort FAQ

In principe zou iedere kabel die DisplayPort 1.4 Alt Mode ondersteunt moeten werken. Zoals deze bijvoorbeeld:

https://www.onlinekabelshop.nl/delock-usb-c-naar-displayport-kabel-met-dp-alt-mode-4k-60-hz-1-meter-48468

https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1657287/usb-c-naar-displayport-kabel.html

Maar die kabels worden vooralsnog verkocht met de specificatie: ‚Äúgeschikt tot 4K‚ÄĚ. Er zijn ook nog nauwelijks losse 5K monitoren op de markt.

Anoniem

Ik heb besloten om het maar gewoon te proberen. Als het niet werkt stuur ik de boel wel weer terug.

Ik heb nu een Iiyama 5K scherm en de Moshi kabel besteld.

Bijdrager
    TheBigZ

@wensink: Laat even weten hier hoe het afloopt. Wij zijn allemaal benieuwd!:-)

Anoniem

Zal ik doen! Ik heb nog wat gelezen in die linkjes die je hierboven had gezet en het lijkt erop dat de Macbook Pro 15″ 2018 de enige MacBook is die 5K over DisplayPort ondersteunt. Dat komt door de nieuwe Thunderbolt controller, die unlockt DisplayPort 1.3 en 1.4. De dedicated videokaart kan daardoor zijn DisplayPort 1.4 signaal eindelijk doorsturen over Thunderbolt 3.

De videokaart is echter niet instaat om 8K aan te sturen(vandaar dat ‘theoretically’), maar 5K zou wel moeten lukken. De 13″ Macbook Pro wordt gelimiteerd door de interne Iris Plus videokaart. Deze zou niet compatible zijn met DisplayPort 1.3 en 1.4.

Ik ben wel bang dat de Mac mini ook zal worden gelimiteerd op DisplayPort 1.2, omdat deze ook enkel een ingebouwde Intel GPU heeft, net als de 13″ Macbook Pro..

Nu maar hopen op het beste..:-)

Bijdrager
    TheBigZ

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Uit de Intel UHD 630 (in de Mac mini 2018) krijg je maximaal 4K volgens de informatie van Intel:

https://ark.intel.com/compare/134905,134892,126688

Dus als je geen dedicated videokaart hebt (zoals in de MacBook Pro 2018) heb je pech.

Anoniem

Ik heb nog even verder zitten zoeken, want ik vond het maar raar dat de 5K LG monitor wel werkt met alle Macs met Thunderbolt 3.

Het blijkt zo te zijn dat deze displays enkel met Macs op volledige resolutie werken (dus niet op PC’s) en op de 15″ Macbook Pro moet je twee verschillende LG 5K displays aansluiten aan weerszijden van de laptop. Dat komt omdat Apple twee DisplayPort 1.2 signalen samenvoegt en over Thunderbolt 3 gebundeld naar het scherm stuurt. Vandaar dat ook Intel GPU’s voldoende zijn voor √©√©n 5K scherm.

Dat vond ik wel interessant om nog even te melden.

Het is inmiddels dus duidelijk dat de 15″ Macbook Pro 2018 de enige Mac is die DisplayPort 1.4 boven 4K ondersteunt. Voor alle andere Macs zul je dus een LG scherm moeten aanschaffen als je een 5K monitor wil gebruiken..

Ik ben nu wel heel benieuwd naar dat Iiyama scherm..:-D

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik ben nu wel heel benieuwd naar dat Iiyama scherm

we horen het wel…

Anoniem

Ik heb het scherm gisteravond binnengekregen en ik heb het eens grondig zitten testen. Ik weet echter niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Allereerst zegt macOS (Mojave) dat het wordt herkend als een 3840×2160 monitor en niet de¬†5120 x 2880 die het eigenlijk is.

Ik geloof echter niet dat dit correct wordt weergegeven.

De resolutie werd meteen ingesteld op 2560×1440 door macOS zelf. Dat is al een rare resolutie om weer te geven op een 4k UHD scherm..

Daarnaast heb ik hier ook een 27″ 5K iMac staan en als ik ze naast elkaar zet, zie ik absoluut geen enkel verschil in scherpte. Verder, als ik de resolutie van het Iiyama scherm verander in bijvoorbeeld 1920×1080 (waarbij gerenderd wordt op 4k UHD) of zelfs de volledige 4K UHD resolutie, wordt alles een stuk vager. Tekst wordt een beetje blurry en het hele OS ziet er gewoon niet heel goed meer uit. Dit is bij elke resolutie, behalve bij 2560×1440, wat dus precies een kwart van de resolutie van het scherm is.

Wat ik dus denk (zeker weten doe ik het niet), is dat het scherm wel gewoon als 5K scherm wordt gebruikt, maar niet als 5K scherm wordt weergegeven in het ‘Over deze Mac’ paneel.

Het scherm ziet er voor mij dus wel dusdanig goed uit dat ik het ga houden. Nogmaals, ik zie geen verschil met een iMac..

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken en of jullie nog een test weten om het definitief vast te stellen.:-)

Bijdrager
    TheBigZ

Wat ook nog het geval kan zijn:¬†Mojave stuurt een 2560×1440 signaal uit. En¬†de Iiyama monitor converteert dat signaal vervolgens (‚Äúopschalen‚ÄĚ) naar 5120×2880. Misschien kun je ergens op de monitor een extra info-mode aanzetten waarbij de monitor laat zien wat de resolutie van het bronsignaal is.

Hoe dan ook: als jij geen verschil ziet met je 27‚ÄĚ 5K iMac scherm, ben je een tevreden mens, lijkt me. Veel plezier met je monitor en bedankt voor het terugmelden.:-)

Anoniem

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb meteen even in het infopaneel van de monitor gekeken.

De resolutie die bij 2560×1440 bij de monitor binnenkwam was 5120×2880, bij elke andere geteste resolutie was wat er binnenkwam 3840×2160.

Heel apart, maar macOS lijkt dus een uitzondering te maken voor 2560×1440..

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De resolutie werd meteen ingesteld op 2560√ó1440 door macOS zelf. Dat is al een rare resolutie om weer te geven op een 4k UHD scherm..

Die resolutie gebruik ik ook. Scherm is een Dell 4K scherm, ofwel¬†3840√ó2160 pixels. Dat is een “geschaalde” resolutie met een factor 1.5. Werkt wel prettig en het wordt allemaal niet te klein.¬†Beeld op een 5K is (neem ik aan) scherper als je 5120 x 2880 terugschaalt naar¬†2560√ó1440, precies 2x. Als ik het goed heb doet de iMac 5K dat standaard. Voor mij was het de reden dat ik eigenlijk een 5K monitor wilde, maar destijds was alleen de LG net uit en die had problemen. Al weet ik niet meer precies wat.

De resolutie die bij 2560√ó1440 bij de monitor binnenkwam was 5120√ó2880, bij elke andere geteste resolutie was wat er binnenkwam 3840√ó2160.

Dan klopt het toch? Is precies 2x. Vandaar dat het er hetzelfde uitziet als je 5K iMac. Scherm is trouwens hetzelfde, als ik het goed begrepen heb.

Anoniem

Dan klopt het toch? Is precies 2x. Vandaar dat het er hetzelfde uitziet als je 5K iMac. Scherm is trouwens hetzelfde, als ik het goed begrepen heb.

Klopt inderdaad, het zijn de schermen die Apple net niet goed genoeg vond om in de iMac te stoppen. Ik zie het verschil niet, maar het schijnt iets met de kleurafwijking te zijn.

Dan klopt het verder maar half, het is duidelijk dat de MacBook gewoon 5K beeld doorstuurt. Het gekke is wel dat hij de monitor niet als 5K display weergeeft/herkent:

Maar bij de monitor komt wel degelijk een 5K resolutie binnen, als 2560×1440 is geselecteerd:

Bij elke andere geselecteerde resolutie (1920×1080, 2304×1296, 1600×900 etc..) komt dit binnen op het scherm:

Een beetje vreemd vind ik het wel, maar echt last heb ik er ook niet van. Het werkt gewoon zoals ik het wil hebben..

Bijdrager
    TheBigZ

Als laatste test zou je nog een testpatroon als achtergrond op je Mac kunnen instellen, dwz een bitmap met dezelfde (native) pixelgrootte (5120×2880). Als er op dit testpatroon een raster staat (alle even lijnen wit, alle oneven lijnen zwart) moet je daarmee kunnen vaststellen of de Mac echt deze resolutie uitgeeft. Ik heb wel zo’n plaatje voor je als je wilt proberen (maar dat wordt wel pas in het weekend).

Anoniem

Graag, klinkt interessant.:-)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Maar bij de monitor komt wel degelijk een 5K resolutie binnen, als 2560√ó1440 is geselecteerd.

Mooi dat het theoretisch werkt. Best een aantrekkelijk scherm, voor die prijs. Als ik me goed herinner was mijn scherm ongeveer dezelfde prijs. En dat is “maar” 4K.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.