19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

monitor doet gek aan mac mini

Hi,

gisteren mijn gloednieuwe mac mini ontvangen. Bij koppelen van scherm (Olorin monitor met alleen een DVI kabel) verbonden met een verloopje van startech, gekocht bij een APR kreeg ik een heel raar beeld. Halverwege het opstarten met het appeltje begon het scherm heel snel te flikkeren. Wilde geen enkel toetsenbord of muis herkennen, ook niet USB.

Meerde reboots geforceerd, zelfde euvel.

Pas na een reboot in recovery mode met een usb toetsenbord (kun je nagaan, een gloednieuwe uit de doos en dit al nodig!!) geen knipperend scherm, hardware test gedaan die ok was. herstart en toen startte de mac eindelijk fatsoenlijk op.

Maar na het maken van een eerste account en wekken uit sluimerstand na pauze weer flikkerend scherm.

Het scherm is prima, werkt al jaren aan een iMac met een DVI Thunderbolt 1 verloopje van apple en die op een belkin dock. En het Startech verloopje werkt naar behoren met het scherm aan mijn MBPro 2017.

Mijn eerste indruk is dat er iets hardware matigs fout is met deze mac mini. Heb m aangemeld voor RMA bij apple en bestel met blackfriday hopelijk een vervanger met korting of cadeaubon. Alhoewel de prijs bij de edu store ook aantrekkelijk was/is.

Wat denken jullie waar de storing gezocht moet worden in de keten?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Waarom denk je dat aan de mac mini ligt?

Je gaat wel een nieuwe kopen?

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 20 november 2018 om 16:01</p>
    Waarom denk je dat aan de mac mini ligt?

Je gaat wel een nieuwe kopen?

omdat de monitor en het verloopje zonder enige problemen werken met andere computers. Het raar is dat het probleem weg was toen ik veilige modus had opgestart. En na een gewone boot weer terug kwam na ontwaken uit sluimerstand. Lijkt dus op de aansturing van de monitor die niet fijn gaat. Hele rare eerste indruk als bij de eerste boot het scherm aan het flikkeren is en ook de machine geen nieuw BT toetsenbord kan vinden. Snelste is omwisselen van de hardware.

Monitor vraag niet veel van de computer is maar 1920 pixels lange zijde.

Ja, ik ga een nieuw kopen op vrijdag. Was black friday ook even vergeten al hoewel ik er niet veel van verwacht om betere deal te krijgen op een CTO machine.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je al geprobeerd om een DisplayPort kabel te gebruiken (ipv DVI)?

Allerlei verloopjes in videokabels kun je beter zo veel mogelijk vermijden (als het kan).

Heeft jouw monitor ook een DisplayPort ingang?

Bijdrager
    computer space

Een DVI only monitor sluit je best aan met HDMI->DVI kabel. USB-C is toch vooral op DP gericht.

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>TheBigZ op 20 november 2018 om 17:44</p>
    Heb je al geprobeerd om een DisplayPort kabel te gebruiken (ipv DVI)?

Heeft jouw monitor ook een DisplayPort ingang?

Nope, alleen DVI en VGA. VGA kabel heb ik niet.

Mocht de nieuwe mac mini die ik over een week of wat verwacht het zelfde euvel hebben zal ik het eens proberen met tussenkomst van het Belkin Thunderbolt 1 dock waar de monitor nu op is aangesloten dmv een apple genuine DVI adapter. Maar dan ook weer een adapter van de Belkin T1-T3 nodig, niet ideaal. En is eigenlijk bedoeling dat ik dit dock niet meer ga gebruiken bij de mac mini. Al veel te veel wirwar van kabels, verloopjes en voedingen.

Maar blijft raar in mijn ogen dat de monitor nooit raar doet aan mijn MacBook Pro op 10.13 via een T3 verloopje.

Fingers crossed wat de nieuwe mac gaat doen.

Bijdrager
    TheBigZ

computer space op 21 november 2018 om 11:34

Een DVI only monitor sluit je best aan met HDMI->DVI kabel.

Goede tip. Zeker het proberen waard.

https://www.allekabels.nl/hdmi-naar-dvi/1794/1281056/hdmi-dvi-kabel.html

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>computer space op 21 november 2018 om 11:34</p>
    Een DVI only monitor sluit je best aan met HDMI->DVI kabel. USB-C is toch vooral op DP gericht.

Aha, mocht het niet lukken dan een mooi alternatief. Alleen, ik heb 2 van die Olorin monitoren die ik moet gaan aansluiten. En als hoofdscherm ga ik een mooie Eizo kopen op zwarte vrijdag.

Bijdrager
    TheBigZ

jebman op 21 november 2018 om 19:35

En als hoofdscherm ga ik een mooie Eizo kopen op zwarte vrijdag.

Welke Eizo monitor had je op het oog?

Bijdrager
    cursief

Hier ook problemen met Mac mini en LG 27UK600-W (4K IPS) via HDMI aangesloten. Tijdens opstarten vaak geen appeltje te zien en “no signal”. Ook paar keer in recovery mode moeten starten.

Uiteindelijk filevault uitgeschakeld en nu krijg ik tenminste (na enige tijd “no signal”/wachten tot volledig opgestart) toch steeds het inlogvenster te zien.

Denk dus toch eerder iets softwarematig? Drivers video of zo? Kan dat?

Bijdrager
    TheBigZ

cursief op 21 november 2018 om 22:30

Hier ook problemen met Mac mini en LG 27UK600-W (4K IPS) via HDMI aangesloten.

Waarom via HDMI? Waarom niet gewoon een DisplayPort kabel?

https://tweakers.net/pricewatch/1171647/lg-27uk600-w-zwart/specificaties/

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>TheBigZ op 21 november 2018 om 20:25</p>

jebman op 21 november 2018 om 19:35

En als hoofdscherm ga ik een mooie Eizo kopen op zwarte vrijdag.

Welke Eizo monitor had je op het oog?

Eizo EV2785

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    jebman

ja dank. Hoop alleen wel dat het gaat lukken met de mac mini. Er zijn nu toch wel een paar meldingen meer van monitoren die niet lekker draaien en ga nu weer twijfelen of ik niet een iMac moet nemen met mijn olorin monitoren. Krijg gevoel dat het niet gaat lukken.

Bijdrager
    cursief

<p class=”cite”>TheBigZ op 21 november 2018 om 22:52</p>

cursief op 21 november 2018 om 22:30

Hier ook problemen met Mac mini en LG 27UK600-W (4K IPS) via HDMI aangesloten.

https://tweakers.net/pricewatch/1171647/lg-27uk600-w-zwart/specificaties/

Omdat ik geen USB-C -> DP-kabel heb. Maakt dat echt zoveel verschil dan?:)

Bijdrager
    TheBigZ

cursief op 24 november 2018 om 13:54

TheBigZ op 21 november 2018 om 22:52

Omdat ik geen USB-C -> DP-kabel heb. Maakt dat echt zoveel verschil dan?:)

Ja. En zo’n kabel kost je de kop toch niet. Het proberen waard. Als dat je probleem oplost.

https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1657287/usb-c-naar-displayport-kabel.html

Bijdrager
    jebman

Grrr issue is zelfde aan de nieuwe MacBook Air met een flikkerend scherm. Had de Mac mini ingeruild voor een imac, vandaag uit de doos gehaald en schermen zijn daarmee gewoon helemaal inactief.

Schermen en DVI -> usb c adapter op mijn macbook pro 2017 met 10.13 werkt dus wel.

Is het een 10.14 ding of is het een hardware 2018 ding dat het niet meer werkt?? Eerder hardware want op de oude macbook air uit 2011 met 10.14 doet de monitor het wel via een DVI -> mini DVI van apple.

Vrees dat er nu niets anders meer op zit dan mijn opdrachtgever lief aankijken, die wil dat ik deze monitoren beschikbaar gesteld door hen gebruik, te verwisselen voor iets moderners met een display port aansluiting.

Bijdrager
    jebman

laatste hoop gevestigd op het OWC 12 poorts dock dat ik in bestelling heb (in principe wilde ik 1 monitor direct in imac steken en andere monitor via huidige DVI -> mini displayport verloopje op de displaypoort van het dock). Maar ja dat is maar 1 monitor. Bijgewerkt: dat werkt dus wel. De tweede monitor via usb c werkt ook niet op het dock. En nee, via een thunderbolt 1/mini displayport naar T3/usb c werkt ook niet conform opgaaf van apple.

Conclusie: DVI naar usb c conversie werkt niet met 2018 hardware

Bijdrager
    jebman

Finale oplossing is geworden om elk scherm dat alleen DVI input heeft met de oude vertrouwde apple DVI ->miniDP aan te sluiten op een OWC dock met T3 aansluiting. En dat 2x. Gelukkig begreep de opdrachtgever die mij verplicht deze schermen te gebruiken het issue en heeft die een dock voor zijn rekening genomen.

In de tussentijd ook een goedkoper dock van hyper geprobeerd en het verkoopkabeltje van hyper waar miniDP in gaat maar geven geen sjoege. De reseller zat ook redelijk met de handen in het haar, het is op dit moment echt trial and error met die monitoren aansluiten op T3 op de laatste macs.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.