18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    elisa9180

Momentus XT Solid State Hybrid Drive

Beste leden

De Momentus XT Solid State Hybrid Drive 750GB heeft deze nog problemen, zo als ik kon lezen in bepaalde topics.
    Want zou graag deze willen inbouwen in mijn Macbook pro mid 2010.
    ook zou ik graag willen weten hoe groot het verschil zou zijn in snelheid. Ik heb nu een de standaard 500GB HDD van Apple zitten.
    Deze ha ik in mijn optibay steken en de Momentus XT Solid State Hybrid Drive in de plaats van mijn originele of zou ik het best omgekeerd doen.

Graag jullie ervaring :p:p

Met vriendelijke groeten

Bijdrager
    TheBigZ

Goed maar prijzig.

Bijdrager
    elisa9180

@TheBigZ
    heb je soms een alternatief

Met vriendelijke groeten

Bijdrager
    penseel

Dit is het goedkoopste wat ik kan vinden prijs valt wel mee,
    http://www.redcoon.nl/B380695-Seagate-ST750LX003-Momentus-XT-750GB_Tot-25?refId=bestlist

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@Penseel de TS beschrijft in zijn post dat het gaat om een “Solid State Hybrid Drive“, dus een SSD, wat jij geeft is een normale harde schijf, en zal dus minder verschil in snelheid maken.

Bijdrager
    AppleStef

@JeroenJK,… Fout. De TS (en penseel) hebben het over een Hybrid Drive, dat is een gewone (7200rpm 2,5″) HD maar met 8 GB SSD storage erbij.

Bijdrager
    penseel

Helemaal goed.

Bijdrager
    r.heijma

@JeroenJK “Solid State Hybrid Drive”

@elisa9180 Ik heb ook eens naar deze drive gekeken maatr de performance is niet zo goed te voorspellen. Het hangt er puur van af of je een hit hebt in de cache of dat de drive het echt van de HD moet halen. Ik denk dat wanneer je steeds dezelfde programma’s gebruikt je het wel zal merken maar.

Heb toen besloten nog een tijdje te wachten tot de 256GB SSDs redelijk geprijsd zijn en dan over te schakelen op SSD. Dan weet ik zeker dat ik erop vooruit ga.

Bijdrager
    TheBigZ

Anand Lai Shimpi is er erg over te spreken. Zo’n schijf is zowel in prijs als snelheid een compromis tussen HDD en SSD. Over hoe nuttig het is om (ruim) 10x zo veel te betalen (per GB) voor een SSD tov een HDD laat ik me verder niet uit.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

@AppleStef & @r.heijma bestaat dat ook al? Handig om te weten:)

Bijdrager
    TheBigZ
    elisa9180 op 02 mei 2012

heb je soms een alternatief

Voor de helft van de prijs (per GB) heb je deze:
    Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm.

Bijdrager
    elisa9180

@ r.heijma

Bedankt voor de uitleg zo als je zij zal ik het pas merken als ik veel de zelfde programma’s gebruik, dat dus het geval is. Bij deze heb ik deze gekocht een kleine 135 euro:p dus da valt wel mee.

@TheBigZ

Wat u zegt geef ik u volledig gelijk dat het inderdaad duurder is per GB maar het ging mij meer om de snelheid. Nu doe ik namelijk 1.57 min (2min) om mijn Mac heropstarten en programma’s blijven redelijk rap hangen (strandbal) bij het opstarten

Alle maal nog een goede avond en een dikke merci om wat info door te spelen

Moderator
    unSOUND
    elisa9180 op 02 mei 2012

Nu doe ik namelijk 1.57 min (2min) om mijn Mac heropstarten en programma\’s blijven redelijk rap hangen (strandbal) bij het opstarten

Dan is het eerder een defect dan een te trage schijf.

( Nog even los van het overduidelijke advies om OS X te gebruiken zoals OS X bedoeld is: Gewoon niet afsluiten. Noch de Mac, noch de software. )

Bijdrager
    J-P-H

Ik heb een jaar de Momentus XT 500gb draaien.
    Opstarten van systeem en programma’s gaat sneller.
    Maar zoals Unsound al vaak heeft aangegeven, is dat niet zo relevant als je Mac altijd aan staat (of in sluimer) en je alle programma’s open hebt staan.

Ik stap nu over naar de Momentus 750, omdat mijn 500gb kuren heeft. Regelmatig schijfherstel moeten uitvoeren omdat er blokken ‘verwezen’. Die gaat retour leverancier. Ik hoop dat die kinderziektes er uit zijn gehaald met de nieuwe 750gig.

Tsja, die prijzen van die SSD hè…..

Bijdrager
    J-P-H

Voor wie deze topic tegen komt op zoek naar een harde schijf:
    mijn momentus XT 500 gb is overleden. Na 8 weken (!) vervangen door Seagate met een ‘gerepareerd product’. Die service valt me erg tegen.
    Ik heb mezelf ondertussen verwend met een Samsung 830 SSD 512 gb.:cool:

Bijdrager
    Soulshaker

512gb ssd ? Hoeveel heeft dat grapje gekost ? :sealed:

Bijdrager
    TheBigZ

@Soulshaker: SSD kost nog steeds circa één euro per GB.

Bijdrager
    siebei

Ik heb een Momentux XT 500GB meer dan een jaar gebruikt. Qua performance is het zeker een snellere harddisk dan de conventionele, maar het snelheidsverschil vond ik toch erg tegenvallen.

Daar komt bij dat ik idee had dat de disk in OS X niet optimaal functioneerde. In het begin waren er ook problemen met freezes, maar firmware updates verhielpen dat probleem.

Uiteindelijk heb ik de Momentus XT vervangen voor een 180GB ssd en dat is een verademing. Ik had het gevoel dat ik een nieuwe laptop had. Het tekort aan opslagcapaciteit vang ik op met een goede NAS waar ik mijn foto archief en muziek op bewaar.

Kortom: een Momentus XT werkt prima, maar ik zou hem niet aanraden. Tenzij je echt oveel pslagcapaciteit op je laptop nodig hebt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.