5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    mindcontroller

Mojave terminal/ssh probleem

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend geupgrade naar Mojave. Nu heb ik ineens een vreemd probleem. Met terminal ben ik via ssh verbonden met een Linux vps. Alleen na 10 minuten wordt mijn ssh verbinding met mijn linux server er steeds uitgegooid.  Moet ik weer opnieuw verbinding maken door commando ssh root@blabla  in te geven. Hiervoor had ik dat probleem niet.

Veel onderzoek gedaan op Google maar het enige wat ik kan vinden zijn mensen met een uitlog probleem van Mojave zelf. Zij worden vanzelf uitgelogd van hun Mac. Mijn probleem is dat mijn ssh verbinding met een andere server steeds uitgelogd wordt. Het ligt niet aan de server want op Windhoos heb ik het niet.  Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  mindcontroller.

Bijdrager
    Shmoo

Zou het iets te maken kunnen hebben met het nieuwe ‘full disk’ access security access  gedoe ?

https://www.sentinelone.com/blog/mojaves-security-hardening-user-protections-bypassed/

Bijdrager
    erwinde

Ik gebruik Mojave als sinds de dag dat het beschikbaar is. Als beheerder heb vaak tientallen ssh sessies open en ik herken jouw probleem niet. Het lijkt er eerder op dat de sessie tabellen van je router (ik neem aan dat je achter een router zit die NAT doet) worden opgeschoond door de router. Probeer eens je router te herstarten.

Een andere optie is de ‘keep-alive’ optie van ssh aanzetten. Zet iets als:

Host *
    ServerAliveInterval 300
    ServerAliveCountMax 2

in je ‘~/.ssh/config’ file. Als je verbinding wordt verbroken door een firewall (hetzij lokaal, hetzij remote) die inactiviteit vaststelt, dan helpt dit.

Bijdrager
    fred44nl

in hoeverre kan het verschil maken, dat er via root@blabla verbinding wordt gemaakt ??

ik doe dit sinds enkele jaren, eerst naar Raspbian en sinds een paar maanden naar Debian, maar dan wel met fred44nl@blabla

Bijdrager
    erwinde

Met welke user je inlogt maakt helemaal niets uit in de context van de verbroken verbindingen. Persoonlijk zou ik de netwerk login met password voor root wel uitzetten en sudo en/of ssh keys gebruiken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.