8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

mojave op bootable USB stick

Ik heb op een USB stick een bootable versie van Mojave gedownload volgens de uitleg van apple support.

Ik krijg dan op de stick, macOS Mojave-installatie.app

Maar hoe installeer ik de download nu op de USB stick, als ik dubbelklik op de app. krijg ik dit te zien:

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    Matador

Welke Mac gebruik je?

Bijdrager
    OMT-fan

iMac 27 inch late 2015 met Big Sur. En ook op mijn MacBook Pro early 2015 krijg ik die melding.

Wil vanwege oude software Mojave op een mac late 2013 gebruiken waar inmiddels Catalina op staat.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan hebben die 2015 Macs hier dus niets mee te maken. Je moet dit installatie programma vanaf die 2013 Mac openen.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

OMT-fan op 21 december 2020 om 13:42
    Ik heb op een USB stick een bootable versie van Mojave gedownload volgens de uitleg van apple support.

Ik krijg dan op de stick, macOS Mojave-installatie.app

Maar hoe installeer ik de download nu op de USB stick

Dan heb je die instructies toch niet helemaal gevolgd:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Je hebt een Terminal commando nodig om de stick te maken, en daarna moet je ermee opstarten. Niet de app op de stick starten dus maar de Mac opstarten vanaf de USB stick. Staat ook allemaal in het document.

‘Het installatiebestand openen’ op de 2013 Mac zoals Hendrik zegt kan niet. Als je van Catalina naar Mojave wil downgraden moet de Mac gewist en geïnstalleerd met de Mojave boot-stick.

Bijdrager
    OMT-fan

Het terminal commando heb ik wel gevolgd en dan heb ik op de USB stick de installfile Mojave staan.

Ik wil de mojave vanaf de Bootable USB stick openen om mijn software, die niet op Catalina werkt, te kunnen gebruiken. Dus de Mac wissen en Mojave er op zetten is niet de bedoeling.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Excuus, dan lijkt het maken van de stick gelukt te zijn. Daarmee kun je de Mac opstarten in de Mojave installer, niet Mojave zelf. Wat jij wil kan zo niet.. Als je Mojave (het OS zelf) wil starten vanaf een USB stick moet je het eerst daarop installeren. De Mojave installer kun je echter niet draaien in Catalina zoals je al zag. Het is sowieso niet handig om macOS te draaien vanaf een USB stick want supertraag.

Een betere optie: maak eerst een nieuw APFS volume in Schijfhulpprogramma op je 2013 Mac (vanuit Catalina), start dan op met de Mojave bootstick en installeer Mojave op dat nieuwe volume. Daarna kun je de Mac starten vanuit het nieuwe Mojave volume, zonder USB stick.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik was even in de war. Ik bedoelde natuurlijk opstarten. Want er staat geen gewoon programma op maar een bootable installer.

Als de procedure voor de bootable USB correct is uitgevoerd zou deze zichtbaar moeten zijn in systeemvoorkeuren -> opstartschijf.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.