11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Mojave: Is de nieuwe ingebouwde screenshot app serieus of speelgoed?

Een vraag aan mensen die al met Mojave aan het stoeien zijn.

Hoe werkt de nieuwe ingebouwde screenshot app die Apple zelf gemaakt heeft?

Dit is de enige feature waar ik hoopvol naar uitkeek in de hele Mojave upgrade. Is deze app serieus te nemen om je productiviteit te verhogen en is er nagedacht over bepaalde dingen voor desktop gebruikers tijdens de ontwikkeling OF is het vooral een slap aftreksel van de iOS module zoals de annoteeropties in Voorvertoning dat ook zijn geworden?

En met dat laatste bedoel ik. Hebben ze deze desktop app vooral gebouwd voor het ‘preview’ schermpje dat rechtsonder in beeld komt, na het maken van een screenshot – om zo gelijkenissen met iOS te cre√ęren OF zit er echt een logica achter deze app die onze productiviteit verhoogt voor mensen die veel screenshots maken – een volwassen app dus!?

En hoe werken de tools en functies wanneer je wat simpele en snelle bewerkingen (annoteren) wilt maken.

De tools bovenaan zijn volgens mij dezelfde als die je in Voorvertoning bovenaan hebt staan. Als ze ook op dezelfde manier functioneren dan zijn ze compleet waardeloos. Ik zie ook geen emoji optie ?? in 2018 terwijl Apple bij Mojave (eindelijk) hun best ging doen voor betere emoji support en integratie in Mail.

Dan, na het bewerken van je screenshot – hoe sla je deze op. Is dat door de ouderwetse Save as… > locatie zoeken en dat soort tijdrovende opties OF kun je gewoon je bewerkte screenshot > SLEPEN naar de plek waar je ‘m wilt hebben.

Ook zo’n mega irritatie van Apple dat je geen foto vanuit hun Oooo zo geweldige Foto’s app direct in Safari kunt slepen. Nee, die moet je eerst naar je Bureaublad/Finder slepen/exporteren en dan kun je ‘m pas ergens uploaden. Allemaal dat soort dingen maken het gebruik van Apple’s eigen software vaak geen pleziertje.

Op dit moment gebruik ik al een aantal jaar Annotate en dit appje werkt qua workflow zo geweldig dat je meteen het gevoel hebt dat Apple dit had moeten maken. Probleem is alleen dat de persoon er achter voor een baas is gaan werken (dat heet tegenwoordig Рde app is overgenomen) dus verdere ontwikkeling van deze app is niet meer mogelijk en er zitten nu al een aantal kleine bugs in waar je nog relatief omheen kunt werken, zonder al te veel pijn maar dit is het natuurlijk afgelopen.

Annotate Mac OS X app review (Glui)

Bijdrager
    sedikit

Ik gebruik al jaren SnapNDrag, en daarmee is van alles te doen:

http://www.yellowmug.com/snapndrag/

Bijdrager
    koen

Hoe werkt dit anders dan Shift-Cmd-4 ?

Bijdrager
    SvS

Over een week weten we het. Ik doe nooit mee met beta-testen. Wel een interessante vraag!

Bijdrager
    tjapie

Ik ben er ook erg benieuwd naar! Op dit moment gebruik ik CloudApp, wat exact doet wat ik wil. Screenshot maken, auto-upload, of eerst bewerken voordat je ‘m uploadt. Ik vind alleen de $9 per maand voor de non-free versie echt veel te duur. Goede alternatieven heb ik nog niet gevonden, de belangrijkste must is toch wel een auto of easy uploadfunctie. Idealiter heb ik zoiets self hosted.

Anyway, ik hoop dat het een nuttige tool is geworden!

Moderator
    Night

Als je Transmit (van panic.com) hebt, dan kan je elke screenshot gewoon (m.b.v. DockSend) automatisch uploaden naar je in de favorites ingestelde locatie, door het screenshot naar het Transmit icoontje in je Dock te slepen.  Niet in één app screenshot maken en uploaden, maar wel (bijna) net zo makkelijk.

Bijdrager
    tjapie

Ja heb ik en dat komt inderdaad het meest in de buurt van wat ik wil. Ik maak nu gebruik van CloudApp, tot de maandelijkse limiet continu ontoereikend blijkt.

Bijdrager
    Shmoo

@koen

Dat is ook het moeilijke om uit te leggen, omdat het zo vreselijk simpel is dat je het met woorden eigenlijk alleen maar moeilijker maakt. Als je de functies probeert uit te leggen (verkopen aan iemand anders) dan haal je de kracht en toegevoegde waarde van de app alleen maar omlaag omdat je iets probeert uit te leggen dat zo logisch is – als je er over nadenkt.

Probleem is alleen dat de meeste mensen niet achter hun computer zitten ‘om er over na te denken‘ maar achter hun computer zitten ‘om deze te¬†gebruiken‘. ¬†En dat klinkt lullig, alsof je mensen wilt wegzetten als domoren maar het is wel zo. De meeste mensen weten pas wat ze nodig hebben zodra je ze laat zien hoe iets beter kan. Dan zien of ervaren ze het op een andere manier en begrijpen ze ineens, dat al die jaren een screenshot op je bureaublad droppen, die je daarna zelf mag gaan bewerken, verplaatsen – uploaden en als laatste ook nog eens in de prullenmand mag dumpen overkill B.S. is.

Tijdens het OS X Lion tijdperk dachten we daar niet over na. Je maakte een screenshot en die screenshot werd als datum-van-vandaag.png op je bureaublad gegooid. Dat was zo en daar heb je mee leren leven + omheen werken. Mogelijk een commando in Terminal getikt zodat deze niet standaard op je Bureaublad gegooid werd maar in je Documenten folder. Dat deze screenshot op dat moment tijdens het proces nog helemaal niet hoeft aangemaakt + opgeslagen te worden daar dacht niemand over na. Dat was zo en klaar is kees.

—-

Wat ‘mijn’ app doet is het hijackt als jij dat wilt,¬†de standaard ingebouwde macOS screenshotfuncties, de Command + Shift + 4 en al die standaard functies die wij al jaren gebruiken. Zodra je ze deze commando’s gebruikt begint de app te werken, omdat ‘ie op de achtergrond/menubalk actief is. Niet overkill, gewoon ‘lean en mean’ zoals 1Password 7 dat ook doet. Heb jij of het systeem verder geen last van.

.

Stap 1) Screenshot staat meteen voor je neus.
    Stap 2) Eventueel bewerken (annoteren).
    Stap 3) Slepen¬†–> triggert een alles-in-een-functie.¬†(( screenshot genereren, of stap 2 toevoegen + screenshot opslaan/exporteren + verplaatsen/uploaden + screenshot verwijderen + screenshot app/venster afsluiten )).

Wat zo jammer is, is dat als je deze Annotate app op dit moment installeert dan werken veel functies niet meer zoals ze zouden moeten werken omdat de app al twee of drie jaar verlaten is. Maar je ziet wel nog steeds het idee ooit was. Het is zo jammer dat dit soort utility apps nooit de aandacht krijgen die ze verdienen. Als iemand een Photoshop kloon maakt dan moet je de verhalen eens horen maar dit soort dingen maken je leven achter de computer 1000 maal leuker en eenvoudiger en de 10,- die je er aan zou spenderen komt ook nog eens duizend maal beter terecht dan op de berg van 300 miljard dollar.

Bijdrager
    Shmoo

JA JA JA LOSERS!!!! ¬†ūü§™

Hier is de app waar ik al een tijdje op aan het wachten was. Een INDIE developer heeft de moeite genomen om een screenshot app te maken die je met liefde wilt gebruiken. Het nemen van screenshots hoeft geen lelijke ervaring meer te zijn!

https://getcleanshot.com/

Ps; Als je tijdens het afrekenen ANNOTATE gebruikt als couponcode dan krijg je $5 korting. Ik weet niet hoe lang de korting gelding is volgens mij maar 24 uur.

Bijdrager
    nnsa

Ieder ziet zijn Uiltje natuurlijk voor een Valkje aan…, maar kijk eens naar SnagIt 2018 en vanaf volgende week (dinsdag) SnagIt 2019. Goed te integreren in Mojave.

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh, dat SnagIt is het ultieme voorbeeld waarom het zo moeilijk is om geweldige hulpprogramma’s te vinden die hun plaats op je computer kennen.

Een hulpprogramma kan nooit een Photoshop-kaliber app zijn, maar bijna elke developer denkt vaak wel dat uitgerekend zijn app een Photoshop-killer is. Als je als developer dat begrijpt ben je al voor 70% klaar.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.