6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

[opgelost] Mojave installeren op USB-schijf onder Catalina

Mijn iMac 2020 draait op Catalina. Mijn vorige iMac ook, en omdat ik nog twee of drie 32-bit apps had, had ik een Mojave installatie op een USB-schijf staan. Even opnieuw opstarten en voilà, Mojave.

Op m’n 2020 iMac wil die Mojave niet starten. Na een lange opstarttijd (opgestart via Option en dan de USB-schijf kiezen) krijg ik een melding dat “dit OS moet worden bijgewerkt”. Oké.

Installatiebestand Mojave opgehaald. Als ik dat probeer te starten komt er dit:

Dan maar een opstartbare USB-stick maken met DiskMaker_X_8. Maar ook direct opstarten van die USB-stick wil niet: de iMac ziet hem niet als opstartschijf.

Ik kan niks meer verzinnen.

Iemand?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Dit gaat niet zomaar. Op een 2020 iMac kun je niets ouder dan Catalina installeren. Eventueel kun je wel met virtualisatiesoftware zoals Parallels aan de slag. Of alternatieven zoeken voor die paar apps.

Bijdrager
    abbenhui

@Kwadraatje:

Aanvulling: installeren is niet nodig. Ik heb die USB-SSD even aan m’n MacBook Air (early 2014) gehangen. Daar zit ook Catalina op, maar met deze SSD er aan start hij perfect op in Mojave. Die SSD-schijf en de installatie zijn dus in orde.

Betekent dit dat een iMac 2020 gewoon niet kan starten op Mojave?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat lijkt mij heel aannemelijk, zelfs zeer waarschijnlijk. Of eigenlijk: ja dat klopt. Die Mac is (alleen) geleverd met Catalina en dan draait er geen oudere macOS versie op, ook niet van een externe schijf. Installeren zoals kwadraatje zegt of starten is in dit geval gelijk.

Bijdrager
    Kwadraatje

Zo is het! 🙂

Bijdrager
    abbenhui

Heren,

Dank. Niet alles is dus beter met een nieuwe iMac 😄 . Gelukkig heb ik de Macbook nog.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.