23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    mowat

Mojave installeren lukt niet

Ik heb al heel veel Applesystemen geïnstalleerd en dit is de eerste maal dat het me niet lukt.

Computer is een iMac retina 27″ uit 2015 , dus normaal toch geschkt.

Ik heb , zoals ik bij het uitkomen van een nieuw systeem altijd doe , eerst een opstartbare superduperkopie naar een externe (USB3) schijf gezet , vandaaruit opgestart (Sierra 10.12.6)via Alt, en via de appstore Mojave gedownloaded en de installatie in gang gezet. Pas als alles goed werkt zet ik het systeem dan ook op mijn interne SSD

Ik heb al diverse malen een uurtje zitten wachten en telkens krijg ik het bericht : MacOS kan niet op je computer worden geïnstalleerd.Bijwerken van prebootvolume is mislukt.Stop het installatieprogramma om de computer opnieuw op te starten en probeer opnieuw. Na 4 pogingen heb ik het nu even opgegeven.

De laatste maal stond er tevens bij :Fout tijdens bijwerken firmware

Ik heb even terug opgestart naar mijn interne schijf met Sierra om dit bericht te sturen en bij het opstarten heb ik even met ALT nagezien of de partitie voor mojave ook nog beschikbaar was en die is niet te zien. Ook in sierra/systeemvoorkeuren/opstartschijf is de partitie niet meer te vinden. Ook in finder staat de partitie niet meer. In schijfhulpprogramma staat de schijf wel , maar verdeeld in 3 sub-partities. Als schijf staat Apple APFS media (niet ge-ïnitialiseerd)met als subschijven : Preboot ( 499,52 GB logisch volume APFS hoofdlettergevoelig) , recover (idem) en SD-2 Mojave (idem) , die naam die ik mijn partitie gegeven had.

Mijn normale schijf met Sierra is mac OS uitgebreid (journaled), dus er wordt ook automatisch gewijzigd naar APFS?

Maar ik kan die schijf dus niet bereiken om opnieuw naar de appstore te gaan en alles opnieuw te proberen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door  mowat.

Moderator
    Night

Was het niet handiger om de installatie gewoon op de interne disk te doen? Mocht het fout gaan, kan je altijd nog de bootable clone terugzetten.

Bijdrager
    Moriarty

Er zal waarschijnlijk een Firmware update in de weg zitten, die kan niet geïnstalleerd worden op een externe disk.

Ik zou inderdaad de interne disk gewoon gebruiken, mocht dat niet werken dan kun je de data op de externe schijf gewoon weer terug zetten.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb Sierra in de interne staan omdat die bij mij veel soepeler werkt dan High Sierra en bij mojave moet ik het dus ook afwachten. Dus in principe kom ik liever niet aan dat goed werkend systeem op mijn interne schijf.

Maar niets proberen is natuurlijk ook geen oplossing.

Ik ga nog eens proberen de externe schijf te wissen en alles nog eens overdoen maar als het ook dan niet lukt dan moeten we maar met de interne gaan testen.

Bijdrager
    mowat

Ik zit met een groot probleem.

Ik heb geprobeerd de partitie op de externe schijf te wissen om nog eens een nieuwe installatie te proberen, maar schijfhulpprogramma blokkeert alles van ik nu doe.

Ik probeer schijfhulpprogramma af te sluiten maar in een venstertje staat : schijfhulpprogramma blokkeert uitzetten. Ik probeer uit het account te loggen : zelfde boodschap. Ik probeer schijfhulpprogramma via het dock geforceerd uit te schakelen : zelfde boodschap. Ik probeer met de aan/uit knop de computer uit te schakelen : zelfde boodschap.

Ik kan dus niet meer voor- of achteruit op mijn computer.

Wat kan ik nog doen om alles uit te schakelen en terug op te starten met Sierra want ik heb de gegevens op mijn computer dringend nodig ?

Bijdrager
    jtbdst

230v stekker uit de muur trekken lijkt me dan de enige optie, kijken of ie dan nog wil opstarten. zoniet recovery proberen of als target schijf aan een andere mac hangen om bij je bestanden te kunnen komen. succes !!!

Bijdrager
    mowat

Dat was uiteindelijk de enige optie denk ik.

Ik heb vervolgens de externe schijf verwijderd en ben terug opgestart met Sierra op  mijn interne schijf en dat lukte dus er is niets verloren van mijn data.

Ik heb nu ook geprobeerd de externe  schijf (niet USB3 zoals ik in de eerste post zei , maar Thunderbolt/Firewire) weer aan te sluiten en op te starten van een opstartbare partitie ( met High Sierra) . Ook dat lukte. Ik heb nu een superduperkopie van High Sierra naar een lege partitie gekopieerd en die staat bij mijn opstartschijven nu ook als opstartbaar. Ik ga morgen eens proberen om vanaf die kopie naar mojave te upgraden.

De aanhouder wint zegt het spreekwoord toch ?

Bijdrager
    mowat

Ook 3 pogingen om Mojave over een High Sierra image te installeren zijn mislukt. (Telkens bericht dat Mojave niet op deze computer kan worden geïnstalleerd)

Kan het zijn zoals Moriarty zegt dat het mogelijk niet lukt omdat het op een (5 jaar oude) externe schijf is ? Firmwareprobleem. Ik heb het nooit meegemaakt maar alles kan.

Zou het in dat geval helpen om een nieuwe externe SSD te kopen die dat misschien wel kan ? En zo ja welke best ?

Ik zou liever niet rechtstreeks op mijn interne SSD proberen want Sierra loopt daar fantastisch en ik zie dat Apple automatisch naar APFS overgaat. Ik zou niet willen dat daarna ook Sierra weer slechter gaat werken bij het terugzetten want die image is  wel anders geformatteerd.

Op mijn externe schijf is de voor mojave bestemde partitie nu blijkbaar losgemaakt van de oorspronkelijk schijf en staat als afzonderlijke schijf (Apple APFSMedia) met 4 partities (Preboot / Recovery / SD-2-Mojave / VM). Die moet ik nu nog zien weg te krijgen om er weer een gewone mac OS Uitgebreid (Journaled) partitie van te maken die ik voor iets anders kan gebruiken. Lost gewoon wissen dat op ?

Anders zal Mojave ( of zijn opvolger)  maar moeten wachten tot Sierra voor bepaalde programma’s niet meer werkbaar is of niet meer ondersteund wordt.

Bijdrager
    mowat

Ik heb geprobeerd de bij de installatie van Mojave nieuw aangemaakte “AppleAPFSMedia”schijf te verwijderen van mijn iMac door ze te wissen , nieuwe naam te geven , formateren mac os uitgebreid Journaled , GUID  en de schijf  van 500 GB is inderdaad weg maar dan ook helemaal niet meer terug te vinden op mijn computer. Niet te zien in finder , niet in schijfhulpprogramma , niet bij opstarten ,maar wel als een blauwe lijn als “niet geformatteerde partitie” in de hoofdlijn van de oorspronkelijke externe schijf. Niet meer bereikbaar dus en 500 GB opslagruimte zo te zien verloren. Zo wordt mijn voorzichtigheid om Mojave op mijn interne goed werkende schijf te installeren nog groter want stel je voor dat zich hetzelfde voordoet en die ook verdwijnt en niet meer bereikbaar is. Nu heb ik tenminste Sierra nog kunnen opstarten.

Niemand dat hetzelfde meegemaakt heeft of en idee heeft hoe ik mijn 500 GB terug krijg? En op de vragen in mijn vorige post ?

Moderator
    Night

Het grote probleem is – denk ik – dat Sierra niet overweg kan met APFS disks.

Wat zie je als je in Sierra bent opgestart en in Terminal het commando diskutil list ingeeft?

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je antwoord Night.

Sierra kan misschien niet overweg met APFS disks maar de tweede maal heb ik hetzelfde geprobeerd mer High Sierra. Dan zou die er ook niet meer overweg kunnen ?

Ik wil best dat terminalcommado eens proberen maar ik ben eerlijk gezegd nog nooit in Terminal geweest.

Doe ik dat in hulpprogramma’s / terminal.app ? En dan disutil list intikken , zonder meer , geen spaties , andere tekens ? En als het antwoord gekomen is , hoe ga ik er terug uit ?

Moderator
    Night

Je, precies dat. het is gewoon een app, dus cmd-Q en weg is Terminal weer.

Misschien heeft Sierra iets verneukt waardoor ook High Sierra er geen chocola meer van kan maken.

Bijdrager
    mowat

Dat is dan gelukt.

Hier het overzicht :

Dus zoals je ziet :

Disk 1 is mijn interne SSD met Sierra

Disk 2 is een USB stick 8 GB

Disk 3 is ook een USB stick 32 GB

Disk 4 is een externe schijf van 2TB (thunderbolt-Firewire) en bestaat normaal uit 6 partities El Capitan (SD-1) en High Sierra (SD-5) + een superduperkopie van de Sierra SSD (SD-3) + een timemachinekopie van de Sierra SSD (SD-4) + een timemachinekopie van  High sierra (SD-6). De partitie SD-2 waar een timemachinekopie van El Capitan opstond heb ik gewist en daar een superduper van Sierra ( + na de mislukking eentje van High Sierra) opgezet en die heb ik willen upgraden naar Mojave. Dat lukte dus bij geen van beiden. Ik heb dan de SD-2 schijf die bij de installatie een andere naam gekregen had (Apple APFSMedia) gewist , herbenoemd als SD-2 , GUID – Mac OS uitgebreid geformatteerd , maar is toen verdwenen uit Finder en schijfhulpprogramma.

De lijn 8 van Disk 4 (8: Apple_APFS 499.4 GB disk4s8) is blijkbaar de verdwenen partitie SD-2 van 500 GB maar is blijkbaar nog steeds APFS , heeft geen naam en is  nergens meer zichtbaar behalve hier in terminal. Maar Hoe krijg ik ze weer op zijn plaats in het juiste format ?

Last login: Fri Oct 5 13:49:55 on console
    EINSTEIN-27:~ crash$ diskutil list
    /dev/disk0 (internal, physical):
    #: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
    0: GUID_partition_scheme *251.0 GB disk0
    1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
    2: Apple_CoreStorage Macintosh HD 250.1 GB disk0s2
    3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3

/dev/disk1 (internal, virtual):
    0: Apple_HFS SSD-macOS SIERRA-27 +249.8 GB disk1
    Logical Volume on disk0s2
    CD2CE9E0-5829-48FB-BE75-5D846A6EE7EF
    Unencrypted

/dev/disk2 (external, physical):
    0: FDisk_partition_scheme *8.0 GB disk2
    1: Windows_FAT_32 FLASH 8 8.0 GB disk2s1

/dev/disk3 (external, physical):
    0: FDisk_partition_scheme *32.0 GB disk3
    1: Windows_FAT_32 FLASH 32 32.0 GB disk3s1

/dev/disk4 (external, physical):
    0: GUID_partition_scheme *2.0 TB disk4
    1: EFI EFI 209.7 MB disk4s1
    2: Apple_HFS SD-1-EL CAPITAN-27 300.0 GB disk4s2
    3: Apple_HFS SD-3-macOS SIERRA-27 300.0 GB disk4s3
    4: Apple_HFS SD-5-macOS HIGH SIER… 299.5 GB disk4s4
    5: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk4s5
    6: Apple_HFS SD-6-TIMEMACHINE-HIG… 300.0 GB disk4s6
    7: Apple_HFS SD-4-TIMEMACHINE-SIE… 300.0 GB disk4s7
    8: Apple_APFS 499.4 GB disk4s8

EINSTEIN-27:~ crash$

Moderator
    Night

Het feit dat hij dus nog wel in Terminal zichtbaar is, betekend ook dat je wellicht geluk hebt. Je kunt een disk namelijk ook vanuit Terminal formatteren. Of beter gezegd: wissen, want formatteren kun je alleen op een hele disk toepassen, niet op een partitie.

Hoe je dat moet doen, kun je hier lezen:

http://osxdaily.com/2016/08/30/erase-disk-command-line-mac/

Let wel goed op: commando’s in Terminal zijn onherroepbaar en er wordt ook niet gevraagd of je het wel zeker weet. Het is dus zaak dat je goed kijkt welke disk en welke partitie je wil wissen en welke format de partitie moet gaan krijgen.

In jouw geval zou dat dus zijn (als ik je verhaal goed begreep):

diskutil eraseDisk JHFS+ SD-2 /dev/disk4s8

Dan resteert er nog één mogelijk probleem: als de gehele /dev/disk4 in den beginne niet is geformatteerd met de GUID partitie-tabel, kan je er nooit een systeem op installeren; je kunt er namelijk niet van opstarten.

(lees: https://support.apple.com/nl-nl/HT208496 )

Als ook dat in orde is, moet je Mojave erop kunnen installeren. De partitie zal dan wederom door de installer van Mojave voorzien worden van een APFS container.

Bijdrager
    Wimusia

<p class=”cite”>Night op 7 oktober 2018 om 00:16</p>
    Het feit dat hij dus nog wel in Terminal zichtbaar is, betekend ook…..

Nee! Je bedoelt natuurlijk: “betekenT ook”

Bijdrager
    mowat

Night ,

bedankt voor de informatie.

Maar , in je eerste zin zeg je dat je enkel een gehele disk kan formatteren en dus niet enkel de partitie disk4S8. Dat zou dan betekenen dat ik alle andere partities op de /dev/disk4 met El capitan , High Sierra , de timemachinepartities enz. volledig kwijt ben als ik het goed begrijp.

/dev/disk4 is wel vanaf het begin ingedeeld in 6 partities volgends GUID – HFS journaled dus daar zou geen probleem zitten.

Zoals je zegt is met terminal werken onomkeerbaar en ik ben er gisteren voor die diskutil list voor de eerste maal mee in aanraking gekomen en het lijkt me voor een leek erg riskant om daar mee te gaan experimenteren. Als het om die ene partitie ging tot daar toe maar ik loop natuurlijk het risico alle partities op de externe schijf te verliezen.

Het lijkt me beter dan toch misschien een nieuwe externe SSD te kopen en daar na het formatteren Mojave op de zetten. ( als HFS ? want ik denk dat je niet ineens APFS kan formatteren ?)

Bijdrager
    mowat

Ik ben toch weer een stap verder gekomen; Niet met Mojave maar met het recuperen van de verdwenen APFS partitie van 500 GB.Ze stond nergens in Sierra maar ik heb dan eens opgestart met High Sierra en daar stond ze wel in schijfhulpprogramma als deel van  /dev/disk4. Ik heb daar de partitie gewist en een nieuwe naam SD-2 en als format mac OS uitgebreid journaled ingevuld.Dat leek in eerste instantie niet te werken en de partitie bleef staan als APFS , maar na het eens opnieuw opstarten van High Sierra staat de partitie weer als SD-2 en macOS uitgebreid journaled. Dus ik kan die 500 GB weer gebruiken en dat was momenteel mijn hoofddoel. Mojave zal moeten wachten tot ik  een SSD externe schijf bijkoop en daar een clean install van Mojave op probeer.

De nieuwe diskutil list ( /dev/disk4)ziet er nu zo uit :

/dev/disk4 (external, physical):
    0: GUID_partition_scheme *2.0 TB disk4
    1: EFI EFI 209.7 MB disk4s1
    2: Apple_HFS SD-1-EL CAPITAN-27 300.0 GB disk4s2
    3: Apple_HFS SD-3-macOS SIERRA-27 300.0 GB disk4s3
    4: Apple_HFS SD-5-macOS HIGH SIER… 299.5 GB disk4s4
    5: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk4s5
    6: Apple_HFS SD-6-TIMEMACHINE-HIG… 300.0 GB disk4s6
    7: Apple_HFS SD-4-TIMEMACHINE-SIE… 300.0 GB disk4s7
    8: Apple_HFS SD-2 499.2 GB disk4s8

Moderator
    Night

Je hebt nu hetzelfde gedaan als in Terminal, namelijk partitie 8 gewist en voorzien van HFS+ bestandsindeling. Niets meer en niet minder.

Het formatteren van een disk gaat nog wat verder, daar wordt namelijk ook de partitietabel ingesteld, die geldt voor alle partities op die disk, of het er nu 1 is of 8 zijn, zoals bij jou het geval is. Om een Mac vanaf die disk op te laten starten MOET die disk geformatteerd zijn met de GUID partitietabel, anders gaat het niet lukken. Ook het installeren van macOS zal niet werken op een disk of op een partitie, waarvan de hoofddisk geen GUID indeling heeft.

Bijdrager
    mowat

@ Night

De disk is in dat geval zeker geformatteerd met de GUID partitietabel gezien op de disk ook een bootable El Capitan en High Sierra staan en beide systemen staan in systeemvoorkeuren/opstartschijf genoemd en starten ook effectief op via Alt.

Dus daarom mijn frustratie dat hetzelfde niet met Mojave lukt. Maar , mogelijk ligt dat wel aan het wijzigen van het HFS systeem naar het APFS systeem.

Hopelijk krijg ik dat systeem wel geïnstalleerd op en externe SSD die ik eerst APFS formatteer.

P.S. : heeft iemand ervaring met thunderbolt SSD’s die kunnen aangesloten worden op mijn iMac 27 inch retina – late 2015  , liefst 256 of 512 GB ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  mowat.

Moderator
    Night

Er schijnt een truc te zijn waardoor je Mojave wellicht op HFS+ kan installeren. Bij High Sierra werkte dat in ieder geval:

http://osxdaily.com/2017/10/17/how-skip-apfs-macos-high-sierra/

Bijdrager
    mowat

Je vindt blijkbaar voor elk probleem een oplossing Night. Heel interessant.

Maar ik zal dan ook weer bij het volgende systeem met dezelfde problemen te kampen hebben en dan werkt dat mogelijk niet meer.

Dus ik ga er nu voor om een externe SSD te vinden die APFS accepteert om daar dan Mojave en de nadien volgende systemen op te zetten.

Ik zag er bij BOL eentje van Lacie staan met thunderbolt aansluiting maar die kwam toch al op zo’n 530 euro.(1TB).

(https://www.bol.com/nl/p/lacie-rugged-thunderbolt-externe-ssd-1-tb/9200000042870982/?suggestionType=browse&bltgh=tUtG-8PW4DllLeoJc3VKig.1.3.ProductPage)

Nog even zoeken of het niets iets goedkoper kan voor een schijf met dezelfde eigenschappen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  mowat.

Bijdrager
    mowat

Goeiemorgen allemaal.
    Aan degenen die heel het voorgaande verhaal gelezen hebben :
    Ik heb gisterenavond mijn externe HD alvorens een toch vrij dure externe SSD te kopen nog een laatste kans gegeven.
    En zoals ze soms zeggen , de aanhouder wint . Het is gelukt. Vraag me niet waarom ditmaal wel of hoe.
    Ik zal het even samenvatten. Misschien zijn er nog upgraders die een probleem hebben dat gelijkaardig is of die voortijdig de moed zouden opgeven.

-Ditmaal ben ik opgestart van High Sierra (op partitie SD-5 op externe HD) en heb van daaruit de partitie SD-2 ( 500 GB) waarop ik Mojave wil installeren gewist en van HFS gewijzigd in APFS.
    -Vervolgens heb ik van High Sierra (SD-5),na updaten van systeem en alle progs, een bootable superduperkopie naar SD-2 gekopieerd.
    -Dan heb ik SD-2 ingesteld als opstartschijf en heb ik SD-5 uitgezet en ben ik opgestart met SD-2 .
    -Ik heb nagezien of de APFS schijf (SD-2) nu overal in de juiste vorm aanwezig was ( Finder , schijfhulpprogramma , systeeminformatie , systeemvoorkeuren/opstartschijf) en alles was in orde.
    -Dan via app-store/uitgelicht Mojave gedownloaded en de installatie aangeklikt.
    -Na het beantwoorden van een stel basisvragen gewacht bij heropstart en het voorschrijdende lijntje tot er na een half uurtje het hopeloos makende berichtje weer kwam dat Mojave niet op deze computer kon geïnstalleerd worden.
    -Dan toch nog een tweede poging gewaagd , herstart , en na weer een uurtje bericht dat het niet lukte en verschijnen van het installatielogbestand met het verzoek om dit te kopieren en na te lezen ( eindeloze onverstaanbare tekst) of opnieuw te herstarten.
    -Dat laatste leek het eenvoudigste en na een half uurtje kwam mijn vrouw me zeggen dat ze op de computer een foto van duinen of een woestijn gezien had en vervolgens een grijs/zwart beeld. Die zandduinen zouden dus wel eens op Mojave kunnen wijzen maar het scherm bleef na een uur nog steeds grijs/zwart.
    -Ik heb toen de computer met de aan/uitknop uitgeschakeld en ik kon het niet laten om nog eens te herstarten.
    -En o wonder , na het kadertje met het bericht dat ik mijn computer geforceerd afgesloten had verscheen het opstartlijntje en na een minuutje zag ik ook die Mojavewoestijn.
    -Dan ben ik begonnen alle progs eens op te starten en uit te testen en voor zover is kan ondervinden werk alles naar behoren en zelfs veel sneller dan high Sierra ooit gedaan heeft.

Bedankt iedereen die in de vorige reacties meegedacht heeft.

Moderator
    Night

“Apple works in mysterious ways”

Ik ben blij voor je dat het via allerlei omwegen en talloze zweetdruppels toch uiteindelijk gelukt is. Blijft de vraag waarom het niet gewoon in 1x goed kon gaan.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.