16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Lucide-B

Mojave grafische bug in iTunes

Sinds ik op Mojave draai doet iTunes ineens raar.

Het scherm wordt niet ververst als ik een track delete. Eerst doe ik het via het ‘contextual menu’, dan gaat het goed en daarna delete ik een track uit de playlist met de delete key en dan wordt het scherm niet ververst. Pas als ik er met mijn pointer overheen ga wordt het ververst. (ook zo in light mode).

Zie hier in actie:

Kan het met mijn videokaart te maken hebben?

Ik heb sinds kort een 2e hands AMD RadeonHD 7950 maar het is een geflashte kaart, niet de ‘Mac Edition’.

Gekke is dat ik dit probleem in High Sierra nog niet ben tegengekomen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja.

Bijdrager
    Lucide-B

<p class=”cite”>KarelWillem op 4 december 2018 om 11:20</p>

Ja.

Dus wat nu?

Parameter Ram reset en SMC reset heb ik al geprobeeerd maar hielp niet

En is het niet een beetje raar dat het in High Sierra niet voorkomt?

Is het niet een kinderschoenen bug van Mojave?

Bijdrager
    FloorvN

lijkt me idd een mogelijk AMD driver bug in Mojave..
    Als dit probleem niet voorkomt in High Sierra, is dat denk ik ook alleen maar een bevestiging dat het mogelijk een bug is in Mojave…

Bijdrager
    Lucide-B

<p class=”cite”>FloorvN op 4 december 2018 om 19:40</p>
    lijkt me idd een mogelijk AMD driver bug in Mojave..
    Als dit probleem niet voorkomt in High Sierra, is dat denk ik ook alleen maar een bevestiging dat het mogelijk een bug is in Mojave…

Hoe kan ik zien of er een nieuwe driver beschikbaar is?

Anders zal ik de kaart moeten verkopen en een Nvidia kaart moeten gaan zoeken

Bijdrager
    Rolf

Hmmm, in een¬†ander draadje¬†werd juist de HD7950 aangeprezen als een kaart die het altijd doet. Het klinkt alsof je dan wel de Mac-edition moet hebben (wil sowieso de flash-versies uit de weg gaan….)

Bijdrager
    Lucide-B

Hij deed het ook wel alleen zullen de meeste mensen er misschien niet zo’n probleem van maken dat het scherm niet altijd goed ververst. Ik ben wel een beetje pietje precies wat dat betreft. Moet gewoon ‘helemaal’ goed werken voor mij. Bovendien deed het probleem deed zich nou juist voor in iTunes wat ik erg vaak gebruik voor mijn werk.

Bijdrager
    Lucide-B

Ik heb nu een nieuwe (andere) video kaart (Nvidia GTX 680) en die bug is er nog steeds.

Ligt dus niet aan de GPU. Iemand de zelfde ervarig?

Of een mogelijke oorzaak/oplossing?

Moderator
    Night

De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: waarschijnlijk een bug in Mojave.

Je kunt kijken of het probleem zich ook voordoet als je een nieuwe gebruiker aanmaakt of opstart in Safe Mode. Dan valt in ieder geval het e.e.a. uit te sluiten. Verder kan het zo zijn dat je Mojave hebt ge√Įnstalleerd op een niet door Apple ondersteunde Mac. Dat kan ik uit je verhaal niet opmaken. tenslotte kun je altijd nog kijken of het helpt als je macOS vanuit Recovery Mode over de oude versie heen her-installeert. Dan blijven je apps en data ongemoeid, maar wordt alleen het systeem ‘ververst’.

Bijdrager
    TheBigZ

@night: Hij heeft gewoon een Mac Pro.

Welke videokaart voor Mojave op Mac Pro (2010)

Bijdrager
    KarelWillem

Aangezien ik een Mac Pro Mojave heb, met een niet origineel door Apple geleverde videokaart (Nvidia Geforce GXT 770), heb ik in iTunes gekeken wat het effect bij mij is.

Maar hier wordt het beeld wel direct ververst.

Bijdrager
    Lucide-B

Dank voor de tips. (ik heb idd een Mac Pro 5,1)

Ik ben nu weer terug op High Sierra en ik heb ook mijn oude videokaartje er in gedaan (NVIDIA GeForce GT 120).

Biede videokaarten die ik voor Mojave had aangeschaft beginnen na opstarten hard te loeien (ook in High Sierra). Dat wordt later iets minder maar ze blijven wel harder en luider met de fans blazen dat het lullige GT 120 kaartje. Ik heb Mac Fans Control maar daarmee lukte het me niet om het terug te brengen (zonder dat de processoren te heet worden). Bij De GT120 blijft de GPU fan onder de 800 rpm draaien maar de andere twee zitten op bijna het dubbele. Voor mij is een stille Mac belangrijk gezien ik er muziek mee maak en niet te hard kan zetten vanwege buren.

Mocht ik Mojave weer installeren.. is dat fan probleem op één of andere manier te tackelen?

Moderator
    Night

Een videokaart met eigen koeling gebruiken?

GPU Upgrade Makes Mac Pro Tower Mojave Compatible and a Contender with 2013 Model

Sowieso is HS de laatste versie die Nvidia kaarten pikt. Wil je naar Mojave, moet je kijken naar een AMD kaart:

Mac Pro: deze grafische kaarten werken met macOS Mojave

Bijdrager
    KarelWillem

Que?

En dan verwijs je naar een lijstje waar juist twee Nvidia kaarten op staan, en waar AMD kaarten “in theorie” wellicht ook werken.

;)

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 14 juli 2019 om 16:31
    Sowieso is HS de laatste versie die Nvidia kaarten pikt. Wil je naar Mojave, moet je kijken naar een AMD kaart:

In een eerder topic werd hem een stille RX 580 geadviseerd, maar die voldeed niet ivm bootscreen.

Moderator
    Night

Ik dacht dat dat via een paar omwegen inmiddels opgelost zou kunnen worden (mits TS geen FileVault gebruikt) middels een BootROM update naar versie 140.0.0.0.0.

Het luide fangeluid lijkt te verhelpen te zijn door een houten ijslolly-stokje tussen de videokaart en de USB-C kaart erboven te plaatsen, zodat de fans net wat meer ruimte hebben. Je moet er maar opkomen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.