21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Joid

Mojave Dark Mode is lelijk

There, I said it!

Ik heb er gisteravond en vanochtend een paar uur mee gewerkt, en ik begon mij steeds meer aan Dark Mode te ergeren. Het is gewoonweg te donker. En die combinatie van witte tekstvakken en donkere elementen in bijv. Mail en Pages zijn te contrasterend. Volgens mij ook niet goed voor je ogen, wanneer je continu van zwarte tekst op witte vlaken steeds moet omschakelen naar lichtere teksten op een donkere ondergrond.
    Het is allemaal leuk bedacht. Maar het werkt gewoon niet. Althans niet voor alledaagse apps, waar tekst de boventoon is.
    .
    Vóór Mojave had ik wel altijd de menubar bovenaan op donker staan. Alleen dat kan ik natuurlijk nu weer niet instellen. Het is nu óf een lichte óf donkere weergave.
    .
    Gelukkig was Google mijn vriend: How to Use Only a Dark Menu Bar and Dock in macOS Mojave.

/2cents

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De beste toevoeging sinds 1984!!!!!!!!!!

Bijdrager
    McJohn

Ik vind Dark Mode ook overroepen, 1x ingesteld en na 1 minuut uitgezet. Tis mijn ding niet.

Bijdrager
    fred44nl

inderdaad, zwaar overdreven, en daarom vlot weer uit gezet.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb nooit begrepen wat een -toch wel vrij grote groep- er mooi aan vind.

Voor mij is het alsof constant op een negatief zit te kijken. Ik vond dat altijd ook een van de (vele) lelijke dingen aan een Android toestel.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 september 2018 om 19:34</p>
    Voor mij is het alsof constant op een negatief zit te kijken.

maar dan voor de helft, want deze site is overwegend wit en dat blijft zo, ook in Dark Mode.

echt niet mooi.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb het nu een dagje aan staan en tja, mooi is anders inderdaad. Het lelijkste is het in Mail of Safari als er wit voorkomt (maar mail in het zwart is niet te lezen) en eigenlijk vind ik al de tinten donkergrijs samen ook niet echt wat. Ik kijk het nog even aan, maar klassiek lichtgrijs is toch het mooiste.

Bijdrager
    polansky

Helaas een echte tegenvaller inderdaad. Wordt het zo gehyped kijk je er eigenlijk best een beetje naar uit en dan is dit het resultaat… Toch maar weer terug naar de lichte versie, dat bevalt me dan toch beter. Ik houd het bureaublad wel ‘donker’, dan is het dark genoeg.

Bijdrager
    Ziegler

Het formaat van het scherm doet er toe. Op een Macbook is dark-mode nogal vreemd, maar op een veel ruimer scherm komt het beter tot zijn recht.

Bijdrager
    MadSven

Ik had tot voorkomt wel mijn menubalk boven in het zwart. De rest normaal. Dat komt zeker niet meer terug?

Bijdrager
    Joid

@MadSven, volg mijn link bovenaan in de post

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@madsven, wees voorzichtig heeft bij mij rare bijverschijnselen vertoont waar ik nog niet vanaf ben….

Geblokkeerd
    Anoniem

Dag 3, het went al een beetje.

Bijdrager
    Shmoo

Goh zou je denken? Al hadden ze het scherm voor je neus fel roze gemaakt en de vensters allemaal ondersteboven getoond, dan nog, zou jij kunnen wennen.

Jij bent Silly Putty als het om producten van Apple gaat. 😊

Bijdrager
    Joid

@3xJoop welke bijverschijnselen dan? Ik ervaar geen problemen op mijn MacBook Pro 2016.

Geblokkeerd
    Anoniem

<p class=”cite”>Shmoo op 27 september 2018 om 12:28</p>
    Goh zou je denken? Al hadden ze het scherm voor je neus fel roze gemaakt en de vensters allemaal ondersteboven getoond, dan nog, zou jij kunnen wennen.

Jij bent Silly Putty als het om producten van Apple gaat. 😊

Ik vind de normale kleuren nog altijd het mooiste, maar als er iets nieuws is probeer ik dat graag even uit. En hey, ik wil wel even credit voor het feit dat ik nog een iPhone 7 en MBP uit 2015 gebruik, dat is wel echt een trendbreuk 😇

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>Ziegler op 26 september 2018 om 08:15</p>
    Het formaat van het scherm doet er toe. Op een Macbook is dark-mode nogal vreemd, maar op een veel ruimer scherm komt het beter tot zijn recht.

Nu ik er een paar dagen mee werk, begint die dark-mode op grotere schermen me te bevallen. Het is rustiger. Op kleinere schermen blijft het een beetje onzinnig.

Bijdrager
    GoeieDag

Interessant. Waarom komt het op een klein scherm niet tot zijn recht, en op een groot scherm wel?

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk omdat je met meerdere tinten zwart werkt. Bij een groter oppervlakte zit er meer ruimte tussen de verschillende tinten waardoor je meer details te zien krijgt en het visueel aantrekkelijker wordt.  Dat is hetzelfde met icoontjes. Bepaalde icoontjes hebben zoveel detail dat ze eigenlijk alleen maar mooi uitzien wanneer ze groter zijn dan X formaat.

Veel meer details in beeld aan de rechterkant.

Bijdrager
    Ziegler

Zou kunnen, maar op een groot scherm zie je niet alleen de applicatie. Je ziet bijvoorbeeld ook delen van de achtergrond.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk (nog) niet met Mojave maar er zijn al applicaties (zoals de laatste versies van Photoshop CC) die een donker thema hebben en dat zint mij ook niet. Aan de ene kant is het contrast met je omgeving groot (dat is toch voornamelijk een verlichte kamer waar je zit) maar aan de andere kant zijn de lokale contrast verschillen op het scherm vaak te klein. En beide zijn erg vermoeiend voor je ogen.

Ga maar na: Als je van een vrij fel verlichte kamer een donkere in loopt moeten je ogen even wennen wil je iets goed zien. Omgekeerd knipper je onwillekeurig met je ogen als je van een donkere een heldere kamer binnen loopt. Ongeveer het zelfde gebeurt met een donker beeldscherm in een felle kamer zodra je je hoofd van dat scherm afwend of als je in een te donkere kamer zit met een helder beeld scherm.

De vuistregel is dus dat terwijl het contrast op het scherm zelf niet te laag mag zijn (zoals dat onzalige idee van grijze letters op een net geen zwarte achtergrond of omgekeerd) mag het contrast van het scherm als geheel niet te veel contrasteren met de ruimte waar je zit.

Dit staat helemaal los van het ‘mooi vinden’.

Je kunt je afvragen of Apple hier naar het medische aspect heeft gekeken of dat het gewoon weer toeters en bellen zijn. (Ik vrees het laatste).

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.