21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    avanti

Mojave and Adobe CS6 compatibel?

Iemand al ervaring mee of Adobe CS6 goed draait op Majove?

Op High Sierra draait het wel prima.

Bijdrager
    sedikit

Bladwijzer van maken. Komt vaak te pas:

https://roaringapps.com/apps

Moderator
    Night

Inderdaad een handige site, die al vaker is genoemd, hier op OMT. Jammer genoeg valt daar in dit geval ook niet echt veel uit op te maken:

Bijdrager
    sedikit

@night, ik zie het nu ook. Aan de andere kant, InDesign en Photoshop doen het wel, en de rest heeft een vraagteken. Het hangt er vanaf wat de TS wil/gebruikt. In zijn geval zou ik, behalve de werkende onderdelen, het risico van de rest wel durven nemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Roaringapps is afhankelijk van gebruikersfeedback. Dus zo kort na de intro van Mojave is daar nog niet veel te vinden. (Momenteel is het gebruik van 10.14 een factor 112 lager dan dat van 10.13)

Moderator
    Night

Misschien heb je wat aan deze site (scroll naar sectie over Adobe):

https://www.macworld.co.uk/feature/mac-software/apps-work-macos-mojave-3678735/

Ook het Adobe forum maakt er melding van dat CS6 gewoon werkt onder Mojave (misschien na een paar kleine ingrepen):

https://forums.adobe.com/thread/2539328

Bijdrager
    MacMiep

Net Mojave geïnstalleerd ( iMac 2017 Retina 5K 27″3.4) Als eerste de CS6 programma’s opgestart.

Photoshop: krijg de melding: “Adobe Photoshop CS6.app wil deze computer besturen met toegankelijkheidsfuncties. Geef dit programma toegang via het paneel ‘Beveiliging en Privacy’ in Systeemvoorkeuren.”

Eenmaal daar, onder de tab Privacy => Toegankelijkheid staat Photoshop genoemd samen met UCAgent.app. Dat laatste is de Undercover anti-diefstal app van Orbicule. Verder staat daar bij mij (nog) niks.  Geen idee wat Photoshop ermee wil, maar ik verleen toestemming (beheerder!).

Illustrator: “Om Adobe Illustrator CS6 te openen, moet je de verouderde Java SE 6-runtime installeren. Met downloadlink”  (NB: dit is al jaren zo – zucht)

Je gaat via de link naar een pagina van Apple met de Java for macOS 2017-001 . Deze download wil normaal installeren.

Indesign geeft geen melding, ExtendscriptToolkit opent ook zonder problemen. Arobat gebruik ik nooit.

Photoshop en Illustrator lijken gewoon te werken, op het eerste gezicht.

Uiteraard heb ik voordat ik ben overgestapt mijn twee TimeMachine backup schijven gecontroleerd of ze inderdaad de meest recente backup hadden ja of nee.

NB: vlak na de install wordt er gevraagd of je de donkere modus wilt gebruiken. Ik heb nog de standaard gekozen. Hoe de apps werken met donkere modus weet ik dus nog niet.

Addendum: maakt niks uit.

Bijdrager
    MacMiep

Ik start net voor de tweede keer Photoshop op en krijg de melding:

“Adobe Application Manager Utilities’ is niet geoptimaliseerd voor je Mac en moet worden bijgewerkt.

Dit programma werkt niet met toekomstige versies van macOS en moet worden bijgewerkt om de compatibiliteit te verbeteren.

Neem contact op met de ontwikkelaar voor meer informatie.”

Deze melding had ik al eerder verwacht. De reden ook waarom ik recentelijk een nieuwe Mac heb gekocht: CS6.

Addendum:  Indesign , zelfde melding, maar dan over Indesign. De ‘meer info’ knop verwijst naar hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT208436

Extendscript Toolkit ook. Vreemd genoeg houdt Illustrator zich vooralsnog stil.

Toch vreemd dat deze melding niet verschijnt met de eerste keer dat je de CS6 programma’s opstart.

Bijdrager
    avanti

Duidelijk dus, werkt niet. Helaas. Dan maar blijven bij High Sierra….

Zou t wel draaien dan blijft het wantrouwen er.

in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Moderator
    Night

Hoezo? Het werkt toch gewoon? Die Mojave “pas op” meldingen krijg je 1x en dan is dat ook achter de rug.

Bijdrager
    MacMiep

Het zijn alleen maar meldingen hoor. Werken doet het gewoon.

Dat die meldingen zouden komen, dat wist ik. Pas bij de tweede keer opstarten vind ik wel vreemd.

De volgende generatie Macs die onder de opvolger van Mojave zullen gaan draaien, zullen wellicht geen CS6 meer kunnen draaien. Dat is zeker iets om rekening mee te houden, maar zover is het dus nog NIET.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De volgende generatie Macs die onder de opvolger van Mojave zullen gaan draaien, zullen geen CS6 meer kunnen draaien

Hangt er vanaf wat je nodig hebt uit CS6. Die meldingen die we krijgen over dat het programma “niet geoptimaliseerd is voor je Mac” slaan maar op één ding en dat is dat er na Mojave geen 32 bit ondersteuning meer is. Nu is Photoshop CS6 (en ook Adobe bridge CS6) echter 64 bit en daarom krijg je bij Photoshop zelf die melding niet. Je krijgt hem weer wel bij Adobe Application Manager Utilities al vraag ik mij af hoe erg dat is.

Je krijgt hem dus niet bij Photoshop en dat betekent dat het best mogelijk is dat Photoshop CS6 ook na Mojave blijft werken omdat deze meldingen verder niets zeggen over andere mogelijke issues of juist het uitblijven daarvan.

Bijdrager
    MacMiep

Krijg ook geen melding bij Illustrator…. zoekt op…. Jaaa is ook 64 bit.:D

Van de rest lig ik niet zo wakker. We zullen zien, maar vooralsnog geen problemen onder Mojave dus!

Bijdrager
    avanti

Ja CS6 Photoshop en Illustrator is 64bits maar helaas CS6 Indesign is 32bits, en die gebruik ik iedere dag en die werkt toch gewoon op Mojave?

Bijdrager
    MacMiep

Ik merk geen problemen met Indesign.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dank je wel MacMiep, voor je waardevolle info over CS6 en Mojave. 👍

Bijdrager
    MacMiep

Graag gedaan, maar: hou een slagje om de arm, want ik heb alleen nog maar heel eenvoudige dingen gedaan met de programma’s.

Voor ’t zelfde geld komt er iemand nog een bug tegen, maar dat weet je sowieso nooit.

Hoe dit verdergaat met updates en/of upgrades van Mojave en verder, zullen we in de toekomst zien.

Ik ben in ieder geval blij dat alles nog werkt!

Bijdrager
    MrBelloNLD

ID op 10.14.5 is drama, verkeerde weergave, tekst in grijs vlak, toch maar naar CC2019

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb ineens een gek probleem met Illustrator CS6, dat zich vreemd genoeg niet voordeed op m’n vorige computer die ook 10.14 draaide: tekst typen of bewerken is heel erg langzaam. Op z’n minst duurt het een seconde voordat wat ik typ verschijnt, en soms zelfs tientallen. Hierbij vallen er ook vaak stukken van de tekst weg (niet letters, maar hele rechthoekige stukken van het tekstvak) die weer terug verschijnen wanneer de bewerking zichzelf voltooit.

Het gekke is dat bijvoorbeeld aanpassen van de grootte van een tekstvak, randen aan de tekst geven, enz. gewoon soepel gaat, terwijl daarvoor toch ook de tekst opnieuw getekend moet worden, dus daar ligt het niet aan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In het eerste geval gaat het om het invoeren via het toetsenbord, maar bij veranderen van het tekstvak met daarin reeds de letters hoeft het alleen maar aangepast te worden. Het probleem zit hem dus in het (traag) verwerken van de ingedrukte toets en daar heb ik ook wel eens last van gehad bij Firefox.

Hier een mogelijke oplossing. (Oorzaak lijkt met fonts te maken te hebben)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.