4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    scd

Moire door pdf maken?

Weet iemand hier meer over? Ik vervaardig een pdf vanuit InDesign van een FC afbeelding van babykleding. De kledingstof heeft hele dunne lijnen (die, het is kleding, in allerlei hoeken lopen). Zodra ik PDF gemaakt heb en de pdf open zit er zware moire in dat beeld. Dat snap ik niet want pdf-en op zichzelf kan toch geen moire veroorzaken? De originele Photoshop afbeelding laat geen moire zien. Het zit dus niet in de scan, maar gebeurt echt bij het pdf-en.

Is er een manier om dat te voorkomen?

Bijdrager
    GoeieDag

Andere resolutie van de PDF kiezen?

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad. De PDF reduceert de pixels waarschijnlijk waardoor de moire beter zichtbaar wordt. Zie je de moire alleen bij afdrukken of ook op het scherm? Het kan ook zijn dat de moire op het scherm heel erg lijkt, maar bij de afdruk weer een stuk minder is.

Probeer in ieder geval eens een PDF te maken zonder downsampling (verlagen van resolutie) en met ZIP compressie (geen JPG compressie).

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door fatboysmart.
    Bijdrager
    scd

<p class=”cite”>GoeieDag op 19 november 2019 om 13:29</p>
    Andere resolutie van de PDF kiezen?

Dank voor de antwoorden! Het uitschakelen van de downsampling geeft inderdaad geen moire meer. Nooit geweten dat die actie van downsamplen een beeld rastert en ik begrijp het ook nog steeds niet, maar goed, het resultaat telt nu even…:)

@fatboysmart: ik zag de moire bij afdrukken én op het scherm. Maar de moire zat/zit beslist niet in de originele scan zelf.

Vervolgvraag: deze pagina zit in een boek dat met een FM raster gedrukt gaan worden. Kan ik volstaan met het invoegen van deze pagina in de rest van de pdf waarbij ik dan alleen bij deze pagina het downsamplen uitzet? (anders wordt het bestand erg groot). Of moet ik het hele boek op dezelfde wijze pdf-en?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.