16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Cars

Mogelijk kapotte schijf iMac

Beste allen,

Ik bezit een iMac intel core duo en denk te zitten met een kapotte harde schijf. Bij het opstarten van de iMac wordt een map met vraagteken getoond en zodra ik een herinstallatie probeer te doen is het selecteren van een schijf niet mogelijk.

Echter bij een Apple Hardware Test worden er geen bijzonderheden gemeld?! Wordt de harde schijf niet gecontroleerd door AHT of is er een ernstiger probleem?

Graag jullie mening/tips! Hartelijk dank alvast

Bijdrager
    thijsvanzwam

heb je al geprobeerd om via Schijfhulpprogramma je harde schijf opnieuw te formatteren?

Bijdrager
    Cars

Dat lijkt helaas niet, omdat schijfhulpprogramma de harde schijf ook niet kan detecteren…

Bijdrager
    Cars

*lukt

Bijdrager
    Noest

Wat zijn de specs van je Mac? Jaar, etc.

Misschien kan je proberen ‘m op te starten vanaf een externe schijf. Lukt dit en draait hij dan gewoon, wellicht iets langzamer, maar goed, dan is de kans groot dat er iets mis is met je hdd of een aansluiting.

Afhankelijk van de leeftijd van je Mac en je wensen schrijf je ‘m af, koop je een ssd en zet deze erin of koop je een hdd en zet je die erin. Kijk dan hoe het gaat. Maakt dit nu geen verschil, dan kan je altijd alsnog je aankoop binnen 14 dagen terugsturen.

Bijdrager
    Cars

Betreft een eerste generatie Intel iMac 20″ (EMC2105) uit 2006. Vrij oud, maar wel hem graag weer 100% werkend hebben (evt. een tweedehands schijf).

Bijdrager
    makasa

@noest kan je een gebruikte harde schijf/ssd terugsturen? Alleen toch indien niet uit de verpakking gehaald e.d.

Bijdrager
    thijsvanzwam

dan denk ik inderdaad dat de harde schijf is overleden. omwisselen voor een andere of zoals Noest al schreef, een sed erin zou je natuurlijk altijd kunnen proberen.

Bijdrager
    Brombeer

Tussen de computer en de schijf zit de harddiskcontroller. Als die weg naar de schijf stuk is, kom je ook niet bij de schijf. En dan heb je een groter probleem*. Maar als AHT zegt dat het OK is, lijkt me de weg naar de schijf in orde. Er is dan iets stuk dat niet door AHT wordt getest. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar een dieper gravend diagnoseprogramma, dat ook het schijfoppervlak meeneemt : de Apple Service Diagnostic (ASD); voor de 2006 iMacs is dat ASD 3s108.

Een goede usenetserver of fileupload aan je zoekterm toevoegen;)

Je kunt de schijf in een externe behuizing doen en eens kijken wat die daar presteert.
    Je kunt ook met Disk Warrior of Drive Genius de schijf eens onder handen nemen. Die twee kijken en kloemelen wat verder dan het boordgereedschap Disk Utility. Maar ook die moeten er wel bij kunnen.

[size=50]*Dat is meteen de reden dat ik heel huiverig ben bij tweedehandscomputers waar men de harde schijf ‘uit privacyoverwegingen’ uit heeft gesloopt. Niet alleen getuigt dat van een denkfout, maar je weet ook niet wat er nog meer gesloopt is.[/size]

Bijdrager
    Cars

Schijf is getest door een kennis maar helaas volledig overleden. Het betreft een sATA-1, iemand enig idee of een sATA-2 of 3 ook geaccepteerd wordt?

Bijdrager
    Brombeer

Ja, is downward compatibel Je kunt verschillende SATA-generaties gerust mengen, ze nemen dan de laagste waarde.

Bijdrager
    Cars

Dank voor je reactie, Brombeer!

Bijdrager
    Brombeer

Als je een nieuwe schijf koopt, is de keuze eigenlijk te groot. Meer dan op de capaciteit, toerental of prijs zou ik op de te verwachten temperatuur en geluidsontwikkeling letten…
    Mocht je voor een SSD gaan: hou dan deze discussie even in je achterhoofd. Je ziet dan de ene SSD de andere nog niet is.

Bijdrager
    Cars

Vandaag een dagje vrij dus weer aan het klussen. Inmiddels een schijfje gevonden en de iMac is weer gesloten. Ik start de Mac op en graag (uiteraard) weer een knipperend mapje maar snel opvolgend volgt een melding bootmgr ontbreekt…Ctrl Alt Del voor opnieuw opstarten computer. Het is een schijf afkomstig uit een Windows pc. Hoe kan ik de schijf formatteren of in ieder de OSX installatie opstarten?

Bijdrager
    Cars

Ik gok via de cd en Alt-functie tijdens opstarten, maar vrees dat ik mijn cd misschien niet terug krijg…

Bijdrager
    Cars

Gelukt inmiddels, ongeduld dus hoop op zegen de DVD erin geplaatst! En het werkt;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.