5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    stefonline

Moet mijn muziek in iTunesMatch ook op een computer blijven staan?

Ik heb onlangs al mijn cd’s in iTunes gezet en dus ook in Match. Dit heb ik gedaan met mijn macBookPro. Maar nu staat er best veel muziek op deze laptop wat ik ook weer niet wil. Als ik nu iets uit iTunes weg gooi is het dan ook uit Match?

Eigenlijk wil ik alle cd’s weg doen/verkopen en alles in de cloud bewaren. Kan dit?

Stefan

Bijdrager
    MacKevin11

Nee, dat hoeft niet. Als je echter ooit wilt stoppen met iTunes Match dan moet je wel al je muziek op je computer zetten natuurlijk, anders verlies je de toegang daar toe.

Als je een ‘gematched’ of een ‘geupload’ nummer weggooit uit itunes zul je de melding “Dit nummer ook uit iCloud verwijderen” krijgen. Als je dit niet aanvinkt blijft het nummer gewoon in iCloud staan en kun je het op die computer (en andere gekoppelde apparaten) gewoon afspelen (zolang je internet verbinding hebt).
    Je krijgt ook een vraag of je het nummer naar de prullenbak wilt verplaatsen of in de itunes map wilt laten staan. Ik zou dan kiezen om hem naar de prullenbak te verplaatsen. Ook dan blijft het nummer in iCloud staan.

Bijdrager
    Targaryen

Dag Stefan,

Eenmaal je muziek in de ‘wolken’ zit, kun je de muziek lokaal gerust verwijderen. Dan verschijnt al je muziek in iTunes met een wolkje naast elk nummer. Let wel: de muziek in iCloud is gecomprimeerd en van mindere kwaliteit. Hou er daarnaast ook rekening mee dat, wanneer je je abonnement niet verlengt, je geen toegang meer krijgt tot je muziek. Zeker als je van plan bent om je fysieke collectie te verwijderen of te verkopen moet je dat goed indachtig zijn. Je kunt natuurlijk ook altijd je bibliotheek downloaden wanneer je je abonnement niet meer wil verlengen. Daarnaast heb je dan ook geen toegang meer tot offline-muziek luisteren en ben je afhankelijk van een internetverbinding. Is het geen oplossing om voor een vijftigtal euro te kijken naar een externe harde schijf? Dan kun je daar al je muziek op digitaliseren en heb je een back-up.

Succes

Bijdrager
    stefonline

Dank je voor jullie duideleijke antwoorden.
    Toch nog een vraag want ik ben nog vol in het match process.

Moet ik elke cd echt eerst op mijn laptop(itunes) gezet/geript hebben voordat het in de cloud staat of kan ik dat process overslaan.

Stefan

Bijdrager
    Targaryen

De muziek moet éérst fysiek in iTunes gezet worden en dan worden de nummers gesynchroniseerd naar je iCloud. Het is niet zo dat ze meteen in de cloud geript worden. Er is dus nog steeds een fysieke stap nodig. Hou er tevens ook rekening mee dat je slechts 25 000 nummers kunt uploaden! Geen idee hoe groot jouw collectie is, maar bij mij zit ik bijna tegen die limiet aan.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.