11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    syrius

Moet je persé een Digitenne abonnement hebben bij een EyeTV One?

Onze TV is al zeven jaar de deur uit. Af en toe kijken we nog wat via Uitzending Gemist. Nu heb ik gisteren een Elgato Eye TV One aangeschaft voor het kijken van de uitzendingen van Nederland 1, 2 & 3. De verkoper verzekerde me, en dat was mij ook op internet duidelijk geworden, dat het mogelijk is om Nederland 1, 2 & 3 gratis te ontvangen.
    Het lukt mij echter niet om TV-zenders te ontvangen zonder de meegeleverde Digitenne-smartcard te activeren (en dat kan alleen telefonisch bij KPN, waarbij je meteen een abonnement krijgt). Wij willen GEEN Digitenne-abonnement, aan Nederland 1, 2 & 3 hebben wij voldoende.
    Bij “Automatische afstemming” (DVB-T) krijg ik telkens de melding “Geen zenders” (zowel na een gewone scan als na een grondige scan). Doe ik iets fout, of is het toch niet mogelijk om de Eye TV One te gebruiken zonder Digitenne-abonnement?

Bijdrager
    Melbuuln

Nederland 1/2/3 en de regionale zenders zijn nog steeds gratis ( free to air ).
    Deze zenders kan ik zonder problemen kijken via de DVB-T tuner in de Panasonic tv.

Dit staat op de site van KPN.

Hebt u de tv-ontvanger ergens anders dan bij KPN gekocht, dan moet u de Smartcard voor gebruik eerst activeren. Zonder het activeren kunt u alleen Nederland 1, 2 en 3 bekijken. De andere zenders worden beschikbaar zodra de Smartcard geactiveerd is.

Bijdrager
    syrius

Dat klopt dus met wat mij verteld is, en ik ook elders heb gevonden, namelijk dat het mogelijk is om zonder abonnement naar de drie nationale zenders te kijken. De handleiding van de Elgato Eye TV One rept echter met geen woord over die mogelijkheid. Wel over dat je digitenne-abonnement in de eerste maand vrijblijvend opzegbaar is. Of je in dat geval nog de activatiekosten à 25 euro terugkrijgt wordt niet vermeld. De Elgato helpdesk is vandaag niet bereikbaar, en is verder alleen onder kantooruren bereikbaar. Die kan ik dus pas vrijdag bellen. De mevrouw van de Digitenne-helpdesk kon me niet echt verder helpen.

Bijdrager
    Michel2010

Ik heb dezelfde ontvanger en kan je bevestigen dat je de zenders 1, 2 en 3 gratis kan ontvangen over DVB-T.

Bij het scannen krijg je alle zenders van digitenne te zien. Alleen zul je dan zien dat de andere zenders zijn versleuteld. Wel moet ik de antenne echt tegen het raam zetten om bereik te hebben. Waarschijnlijk is dit ook bij jou het probleem.

Overigens heb ik gewoon een digitale kabel ontvanger aangesloten op de EyeTV via svideo.

Succes!

Bijdrager
    syrius

Wel moet ik de antenne echt tegen het raam zetten om bereik te hebben

Jouw ervaring met de ontvangstkwaliteit van het digitale signaal belooft niet veel goeds….
    Ik werk inderdaad met de losse meegeleverde antenne. Ik ga eens experimenteren met de positie van de antenne. Ik had hem inderdaad gewoon op tafel in de huiskamer staan.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb ooit een Elgato gehad, met zo’n zwarte spriet-antenne.

Die kon ik hier echt buiten zetten, en dan ging het nèt.:)

Als ik dan de kamerantenne van de Samsung ontvanger er aan hing, was de ontvangst overal prima.

Bijdrager
    Melbuuln

Het digitenne signaal is hier in huis ook heel slecht.
    Het gekke is als ik nu uit het raam kijk zie ik de antenne bij RTVoost.

Bijdrager
    syrius

Ik heb ooit een Elgato gehad, met zo’n zwarte spriet-antenne.
    Die kon ik hier echt buiten zetten, en dan ging het nèt.

Het blijkt inderdaad aan de sterkte van het digitale signaal te liggen en aan het meegeleverde zwarte sprietantennetje. Het is me inderdaad gelukt om Nederland 1,2 & 3 en omroep Brabant onversleuteld te ontvangen zonder Digitenne. Maar vraag niet hoe……

Ik heb dus wat lopen te ëxperimenteren met de positie van de antenne. Bij ons op de benedenverdieping krijg ik nergens signaal, tenminste niet als ik binnen ben. Als ik naar buiten loop met de laptop (en de EyeTV en de antenne) dan krijg ik achter het huis zelfs buiten nog (überhaupt) geen signaal. Vóór het huis lukt is het signaal zwak, waardoor het beeld schokkerig is.

Wil ik binnen TV kijken, dan lukt dat alleen goed op zolder met de antenne vlak voor het raam. Als ik de antenne daar wat meer naar binnen verplaats, wordt de kwaliteit duidelijk minder. Hoewel een uitzending redelijk te volgen is, haperen beeld en geluid nog regelmatig. Ook als ik wat “achterloop” op het signaal en het signaal dus de kans krijgt om te bufferen, gebeurt dat nog.

Bij de meest optimale ontvangstomstandigheden ontvang ik nu 17 TV-zenders, waarvan de meeste versleuteld zijn. Onversleuteld ontvang ik Nederland 1,2 & 3 en omroep Brabant. Geen RTV Rijnmond overigens, howel ik wel in de regio Zuid Holland woon.

Ik ben zwaar teleurgesteld in mijn aankoop. Op deze wijze kan en wil ik geen TV kijken. Om ook nog in een buitenantenne te investeren gaat mij echt te ver voor een medium dat ik niet veel gebruik. Nu maar hopen dat de Apple Premium Reseller het product terug wil nemen en mijn geld wil teruggeven.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb vorig jaar een buitenantenne van de KPN-site besteld voor 6,95, incl. verzendkosten.

Dat viel dus alleszins mee.

(Overigens hebben wij een oude binnenantenne, hier beneden al tijden gewoon buiten hangen, zonder één probleem).

Dat sprietje van Elgato is dus i.d.d. bijzonder eh… kut.

Bijdrager
    Ruben

Ik heb na jaren weer eens mijn oude PCTV stick uit een doos opgediept en aangesloten op mijn MacBook. Na een uitgebreide scan naar zenders heb ik uitsluitend een waslijst met betaalzenders en geen Ned 1, 2 en 3 (de enige die ik er mee kan kijken). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Is Nederland 1, 2 en 3 niet meer beschikbaar via DVB-T?

Ik heb er een goede antenne met eigen voeding aan zitten (afkomstig van een digitenne kaart voor in de TV), niet dat ijzerdraadje op een zuignap die er standaard bij wordt geleverd. Antenne staat ook direct voor het raam. Alle betaalzenders (die ik dus niet kan bekijken) komen qua signaal wel heel sterk binnen, dus de antenne lijkt me niet het probleem.

Bijdrager
    Pascal

18 – 09 – 2016
    Ook Ik heb al jaren naar tevredenheid een actieve dmv 5v versterkte DVB-T buitenantenne voor de ontvangst van DVB-T kanalen op mijn Samsung met ingebouwde DVB-T (digitaal naar analoog) decoder voor het TV kijken naar de FreeToAir (FTA) kanalen ned 1 – 2 en 3.
    Echter het probleem dat ik nu heb is dat hij na automatisch KANALEN zoeken en opslaan : over de kanalen 5-69 wel 91 diensten vindt waaronder veel FTA Duitse zenders zoals Vox , Eurosport, Einslive en ook de voor digitenne gecodeerde Nederlandse RTL4 , 5, 6, Veronica plus DAB radiozenders enzo voort,
    Maar ineens geen zenders NPO1 , NPO2 , NPO3 meer ! Net als Ruben die hierboven ook gepost heeft
    Terwijl ik dat voorheen wel kon kijken en deze 3 publieke omroepen (zoals de naam al doet vermoeden vrij voor het publiek toegankelijk) volgens de overheid en KPN wel vrij als fta kanalen zouden moeten worden doorgegeven in Nederland net als tenminste 1 regionale omroep.
    Aan de locatie vd buitenantenne kan het haast niet liggen die is hoog buitenkant bovenste 3e etage vh flatgebouw.
    Weet U of dit vaker voorkomt. Is er iets veranderd aan de fta doorgifte van Ned 1/2/3 via het KPN digitenne netwerk door KPN waardoor deze niet meer gratis zijn te ontvangen op het DVB-T netwerk ?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.