30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    Bopper33

Moet ik spijt hebben?

Als autodidact computerfreak van (bijna) 78 jaar was ik het spuugzat dat Microsoft op allerhande manieren in mijn computer kon gluren, ondanks firewall, hostiel settings etc.
    Vandaar dat ik dan eindelijk besloot om een iMac 27″ te kopen, hetgeen woensdag heeft plaatsgevonden.
    Sindsdien zit ik met allerlei problemen te worstelen, terwijl ik met mijn windows pc altijd een vraagbaak was c.q. helpdesk voor talloze vrienden en familieleden.
    Ik zit op de kabel bij Ziggo. snelheid 40 mb (niet slecht dus). Heb buiten het e-mail account van Ziggo er ook nog eentje bij Gmail en eveneens bij HCC net (waarvan ik sinds 1987 lid ben).
    Mail ophalen van Hcc lukt dus niet meer. Was voorheen geen probleem.
    Mijn NAS server krijg ik ook niet goed aan het werk. Kan hem wel zien maar hij is van buitenaf onbereikbaar.
    Heb ik verdomme die 2000 euri voor niets afgetikt? Ik heb ook nog wel een paar laptops in huis, waarmee ik dus eventueel al mijn windows programma’s kan draaien, maar dat is niet de bedoeling. Heb op mijn NAS
    nog een Windows XP versie staan, maar ik kan er niet bij komen, zodat ik geen windows op de iMac
    kan installeren. Iemand tips voor deze ouwe knar misschien??

Bijdrager
    Pieterr

Beste Bobber,

Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
    Kleine hobbels komt iedere switcher tegen, maar die zijn over het algemeen niet onoverkomelijk.
    Door hier je vragen te posten heb je de eerste stappen naar de oplossing al gezet.

Je hebt een tweetal problemen begrijp ik.
    Je kunt je mail van HCC niet lezen, maar andere mail wel.
    En je kunt niet bij je NAS server van buitenaf. Dat tweede probleem begrijp ik nog niet goed. Immers, de aanschaf van een iMac zou geen invloed mogen hebben op de bereikbaarheid van je NAS van buitenaf. Of bedoel je dat je niet vanaf de iMac op de NAS kunt komen? Welke NAS heb je precies?

Bijdrager
    Pieterr

Wat de HCC mail betreft. Heb je de juiste POP en SMTP settings ingesteld?

http://www.hcc.nl/eCache/DEF/38/617.html

Wat is het POP- en SMTP-adres wat ik op moet geven in mijn mailprogramma?
    Het popadres voor je HCC!net mailbox is pop.hccnet.nl, als SMTP-adres dien je de SMTP-server van je internetprovider te gebruiken: smtp.ziggo.nl

Bij Ziggo dien je misschien nog SSL in te stellen.
    Zie http://www.onemorething.nl/community/topic/uitgaande-mail-met-ziggo-probleem

Bijdrager
    Macosxachist
    Bopper33 op 16 april 2011

Iemand tips voor deze ouwe knar misschien??

Ja, beheers je een beetje in je taalgebruik. Een ouwe knar van 78 zou beter moeten weten.

Bijdrager
    pepijn-paans

spijt hoef je nooit te hebben,
    zo zie je maar dat je met open armen op dit forum ontvangen word en er altijd mensen paraat zijn even een steentje bij te dragen aan het oplossen van een desbetreffend probleem.
    echter is google altijd uw vriend!

Bijdrager
    Lauwrence

Je bent van platform overgestapt, dat vereist wat inzichten opdoen over hoe eea werkt. Jouw mail probleem kan nooit veel anders zijn dan een instelling.

De NAS lijkt me bereikbaar via een webpage, FTP oid? Via Safari zou je dus makkelijk moeten kunnen inloggen en mogelijk FTP (bijv via een prog als Cyberduck). eea Afhankelijk van het merk/type NAS natuurlijk.

Post wat meer info, dan kunnen wij je waarschijnlijk beter helpen. Die 2000,- is echt niet voor niets, je hebt een fantastische computer in huis gehaald!

Bijdrager
    Chorro

Als je de mogelijkheid hebt om via FTP je NAS te bereiken, dan kan ik het aanraden het programma FileZilla te gebruiken. Ik heb zelf geen NAS, maar wel een mediaspeler die ik via FTP kan bereiken. Via Safari o.i.d. lukt mij dat niet, maar via FileZilla is het geen probleem.

HCC mail zou het gewoon moeten doen met de juiste instellingen en ik denk dat Pieterr daar de oplossing al voor heeft gegeven.

Lid
    lEl

hoe probeer je juist naar je NAS te connecteren?
    En het is mogelijk dat je programma’s die onder windows draaiden nu niet meer werken, omdat de Mac een compleet ander platform is. Zo draait een Mac geen exe’s maar unix executable files (zitten verscholen in de .app). Maar zeg eens, welke programma’s wil je zoal draaien? Dan zoek ik er wel alternatieven voor die wel werken.

Bijdrager
    pepijn-paans

je zou uiteraard ook parallels kunnen gebruiken om de windows programma’s in uw mac te laten draaien, daarvoor heb je dan ook nog de keuze om óf heel windows te laten draaien of slechts de applicaties!
    is een optie..

Bijdrager
    Richard74

En anders neem ik voor 750 euro je iMac wel weer over:wink:

Bijdrager
    Pivni Pes
    Macosxachist op 16 april 2011

Iemand tips voor deze ouwe knar misschien??

Ja, beheers je een beetje in je taalgebruik. Een ouwe knar van 78 zou beter moeten weten.

Wat is er mis met zijn taal gebruik?
    Omdat hij een krachtterm gebruikt wat niet kerkelijk is?
    Hij scheld toch niet iemand verrot.

Bijdrager
    KarelWillem

….Vandaar dat ik dan eindelijk besloot om een iMac 27″ te kopen, hetgeen woensdag heeft plaatsgevonden….

Dus je accepteerde wel jarenlang al die Windows-ellende, maar begint nu na drie dagen al te piepen als er twee dingen niet direct lukken?

Een beetje geduld meneer. Ook op je 78e is dat vast nog wel op te brengen.

Stel even duidelijk vast wat er niet lukt en geef ons dan duidelijk door wat je al hebt geprobeerd.
    Samen komen we er vast wel uit.

Bijdrager
    1234

man, mijn pa heeft al moeite met computers en die is in de 50, geweldig dat men zich er nog in verdiept op die leeftijd. Hang in there!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

terwijl ik met mijn windows pc altijd een vraagbaak was c.q. helpdesk voor talloze vrienden en familieleden.

Bopper werkt gezien deze opmerking al lang met computers, maar als je op deze leeftijd overstapt op een ander systeem wordt het een ander verhaal.

Dan zijn sites zoals deze en deze heel handig.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    leopard

750€ is veel te weinig, op zijn minst 1050€, zelfs mijn iMac 20 inch 2,66 Ghz van 2009 is zeker nog meer dan 600€ waard.
    http://www.mac2sell.net/

Hier kan je zien wat hij nog in waarde is en dan nog pas nieuw gekocht.

Bijdrager
    pinkie

@bopper33, om je vraag te beantwoorden; Ja, ik vind dat je wel spijt moet hebben ja. Ten eerste omdat je, zoals KW ook al zegt, na drie dagen al begint te piepen over twee dingen die niet lukken, en ten tweede omdat je met dit bericht duidelijk maakt dat je niet met een positieve instelling bent geswitcht en daar moet je heel veel spijt van hebben. En ten derde omdat je zelf na een behoorlijk aantal reacties, waaronder vragen ter verduidelijking van je probleem met de bedoeling om te helpen, zelf niet regeert.

Bijdrager
    KarelWillem

…En ten derde omdat je zelf na een behoorlijk aantal reacties, waaronder vragen ter verduidelijking van je probleem met de bedoeling om te helpen, zelf niet regeert.

Er zijn ook nog mensen met een sociaal leven. :wink:

Het is zaterdag; wellicht vragen de kleinkinderen even aandacht?

Bijdrager
    pinkie

Een kwestie van prioriteiten stellen hoor:cool: Als je om 02.30 een bericht kunt posten kun je er ook ’s middags bij zijn.:innocent:

Bijdrager
    KarelWillem

Een kwestie van prioriteiten stellen hoor…

Precies. En dat is denk ik exact wat hij doet.

Bijna alles is belangrijker dan zo’n iMac die dwars ligt. Die staat er morgen ook nog wel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@pinkie:
    Jou reactie voorspeld weinig goeds over je zelf als je de 70 bent gepasseerd… :slant:

Bijdrager
    Sam Rijver

Ik gok een ontdekking van de Mac app store en angry birds…. Als ik terugdenk aan die blik van opa Strubbe dan zoo het zomaar nog een paarl dagen kunnen duren voordat bobber weer reageert.

Maar er zijn in ieder geval een paar duidelijke antwoorden gegeven op de de zorgen die bobber tot nu toe heeft dus het lijkt vast goed te komen.

Veel plezier met je Mac en als je er even niet uitkomt heb je in ieder geval de juiste plek gevonden.

Bijdrager
    KarelWillem

750€ is veel te weinig, op zijn minst 1050€ ….

Er staat een knipoogje.:lol:

Het was geen serieus bod.

Geblokkeerd
    Anoniem

ik word soms op school uitgelachen omdat ik windows niet snap.
    Of omdat ik de pc’s uitscheld.

je heb pensioen hoeft niet meer te werken geniet van je leven!
    Ik moet nog minsten 2 jaar naar school.

ps. Apple gluurt vast ook in je iMac als ik jou was zou ik switchen naar Linux!

Oppergod Usain heeft gesproken!

Bijdrager
    Average User

Wat een kansloze reacties hier. Ik denk dat we Bopper33 niet meer terug zien. Zelf zou ik er klaar mee zijn.
    Bopper33, succes met je zoektocht. Ik kan je helaas niet helpen.

Bijdrager
    KarelWillem

… Ik denk dat we Bopper33 niet meer terug zien. Zelf zou ik er klaar mee zijn…

Dan geef je het net zo snel op als Bopper.

Er wordt gewoon hulp aangeboden, maar ook advies gegeven om niet zo snel in de stress te schieten als iets niet lukt.

Volslagen normaal hoor.

Bijdrager
    Little Idiot

Ik zou toch ook wel een reactie verwachten na 32 uur! Die “ouwe” zal de familieleden nu toch al wel met een zakcentje de deur uitgewerkt hebben. Koffieleutende buren en bekenden houden je toch ook niet zo lang bij je nieuwe speeltje vandaan;-) tenzij de impact van 27″ HD beelden van vrouwelijk schoon het reeds 78-jarige tikkertje zodanig van slag hebben gebracht dat de tabletjes onder de tong en additionele zuurstof de snelle toegang tot het wereldwijdeweb even verhinderen;-)
    ( dit is louter ironisch bedoeld; voor er weer een half forum overheen denderd :-))
    Veel plezier met de mac, die 23 jaar zijn zo vergeten…

Bijdrager
    Brainy

Zou die “ouwe” nog wel weten dat hij een vraag gesteld heeft?

Bijdrager
    iep

Vast wel maar gezien het nogal “welkome” ontvangst (oftewel de enorme hoeveelheid trolling en flaming) zal hij nu de site wel ontvlucht zijn.

Bijdrager
    Richard74

750€ is veel te weinig, op zijn minst 1050€, zelfs mijn iMac 20 inch 2,66 Ghz van 2009 is zeker nog meer dan 600€ waard.

http://www.mac2sell.net/

Hier kan je zien wat hij nog in waarde is en dan nog pas nieuw gekocht.

Het was dan ook maar een grapje…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.