27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    marcdl

Moet ik altijd volgen wat Apple voorschrijft?

Beste, In 2008 kocht ik mijn eerste computer en Mac. Dit was een Leopard. Het jaar daarop werd er een verbeterde versie uitgebracht, Snow Leopard. Ik heb Snow Leopard gebruikt tot 2015. Toen heb ik Yosemite geïnstalleerd en het jaar later een nieuwe Mac gekocht met besturing Sierra. Nu is er weeral High Sierra voorbij en is er Mojavi. In al die besturingsprogramma’s zitten fouten. Ben ik verplicht alles te installeren als jullie schrijven dat er bugs en achterpoortjes voor hackers in zitten die het programma gemakkelijk kunnen beïnvloeden? Moet ik Apple nog volgen en geloven als ze Mac in de steek laten zoals met iMovie?

Groet, Marc

Bijdrager
    SvS

Apple is geen dictatuur. Je moet niks.

En ‘al die fouten’, ik merk er niks van.

Mac uit 2015 is zeer zeker nog helemaal goed. Ik snap dus niet je punt. Neem een kopje koffie en wees kalm.

Bijdrager
    koen

Een reden om te upgraden is als je favoriete programma niet meer werkt op het oude OS. Verder gewoon laten als alles naar wens gaat.

Bijdrager
    marcdl

Bedankt. Mijn favoriete programma is VideoPad. Ik kan niet meer werken met iMovie omdat de beelden altijd heel erg worden gecomprimeerd. Fotos gebruik ik ook maar wel minder en iTunes. Geen problemen met deze programma’s.

Wat de fouten betreft, daar begon OMT zelf over na een week Mojavi.

Groet, Marc

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon zorgen dat je een van de laatste 3 versies gebruikt dan werk je altijd met een OS dat ‘supported’ is door Apple voor veiligheid patches en wat niet.

– Mojave (actueel)

– High Sierra (nog steeds ondersteund)

– Sierra (ook nog ondersteund maar tot oktober volgend jaar)

Bijdrager
    marcdl

Het gaat wel vlug, bedankt

Bijdrager
    KarelWillem

Ben ik verplicht alles te installeren als jullie schrijven dat er bugs en achterpoortjes voor hackers in zitten die het programma gemakkelijk kunnen beïnvloeden?

Geloof maar gerust dat je dit bij ELK besturingssysteem wel eens zal tegenkomen. Of dat nu Snow Leopard of Windows 10 heet.

Bijdrager
    gipsman

@koen

Ja, klopt helemaal,  maar soms is dit net de reden om NIET te upgraden. Bv. de 32 bits apps die straks niet meer gaan werken in de opvolger van Mojave.

Bijdrager
    Balsjer

<p class=”cite”>gipsman op 4 oktober 2018 om 12:54</p>
    @koen

Ja, klopt helemaal,  maar soms is dit net de reden om NIET te upgraden. Bv. de 32 bits apps die straks niet meer gaan werken in de opvolger van Mojave.

Je kunt natuurlijk ook een oudere versie van Mac OS (X) installeren in een virtuele omgeving als VMware fusion, Parallels Desktop of in VirtualBox. Hierin kun je 32 bits applicaties draaien waarvoor geen update meer komt of, waarvoor geen volwaardige alternatief voorhanden is.

Bijdrager
    Shmoo

Daar gaan we weer….

Bijdrager
    Ziegler

Ik blijf het bijzonder vinden dat er ervaren krachten op dit forum blijven reageren op dit soort onnozele vragen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Waarom, waarom zou je moeten volgen wat Apple voorschrijft?

Wat schrijft Apple eigenlijk voor?

Er komt een nieuw Apple-besturingssysteem uit dat meer veiligheid zou bieden tegen zure regen en rammelende pannen.

Nou en? Ik heb geen last van zure regen en rammelende pannen, dus laat ik het besturingssysteem voor wat het is.

Mijn programma’s doen wat ze moeten doen en verder schijnt de zon ook nog wel eens en fluiten de vogels.

Dat nieuwe besturingssysteem zit mij niet in de weg.

Waar IK dan last van heb, is dat ik van de buurvrouw moet regeren op de nieuwste mode.

Had ik net wijde pijpen, moeten ze nu kort, dan weer nauw en later wijd, maar dan andersom.

Daar heb ik dan dus moeite mee.

En zo is er altijd wel wat. 😳

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    marcdl

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>marcdl op 5 oktober 2018 om 09:21</p>

Dat soort reacties werken niet op het internet. Als je zoiets zegt moet je er namelijk ook intelligent bij kijken. 🤔

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>marcdl op 5 oktober 2018 om 09:21</p>

Je vroeg of je verplicht was om software door Apple uitgebracht te installeren. Wat vind je terugkijkend nu zelf van deze vraag . . . . .  ?

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>Dick de Roos op 4 oktober 2018 om 21:41</p>
    Waarom, waarom zou je moeten volgen wat Apple voorschrijft?

Wat schrijft Apple eigenlijk voor?

Er komt een nieuw Apple-besturingssysteem uit dat meer veiligheid zou bieden tegen zure regen en rammelende pannen.

Nou en? Ik heb geen last van zure regen en rammelende pannen, dus laat ik het besturingssysteem voor wat het is.

Mijn programma’s doen wat ze moeten doen en verder schijnt de zon ook nog wel eens en fluiten de vogels.

Dat nieuwe besturingssysteem zit mij niet in de weg.

Waar IK dan last van heb, is dat ik van de buurvrouw moet regeren op de nieuwste mode.

Had ik net wijde pijpen, moeten ze nu kort, dan weer nauw en later wijd, maar dan andersom.

Daar heb ik dan dus moeite mee.

En zo is er altijd wel wat. 😳

Beetje vreemd voorbeeld over de buurvrouw en pijpen 🧐

Bijdrager
    Dick de Roos

🤔😳🤓

Toch mooi ingekopt, hoewel er niet eens een (bedoeld als) voorzet gegeven is. 🤗

Bijdrager
    McMeller

<p class=”cite”>marcdl op 4 oktober 2018 om 12:38</p>
    Het gaat wel vlug, bedankt

En het komt nu ook allemaal wel erg dichtbij.

Bijdrager
    Ome Kor

En de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend (behalve gazpacho)

Bijdrager
    Rensvw

Waar kan ik eigenlijk zien wel besturingsprogramma ik momenteel gebruik? Ik heb ook al jaren niet meer geupdated. Gewoon uit desinteresse.

Bijdrager
    Ome Kor

Op appeltje linksboven klikken en kiezen voor Over deze Mac

Bijdrager
    MagicMouse

Vond Snow Leopard helemaal top, maar blijf maar altijd netjes upgraden/updaten.

Ios10 was ook top, Ios12 komt in de buurt

Bijdrager
    Shmoo

Ik vond iOS 10/11 erg prettig en Yosemite/Mavericks. Snow Leopard was natuurlijk geweldig maar dat is zo mega lang geleden dat je het nog amper kunt vergelijken. In die periode gebruikte we computers compleet anders.

Laatste huidige updates zijn waardeloos. Veel te veel poespas waar je niets aan hebt. Echt kermis OS’en.

Bijdrager
    Ziegler

Ik begrijp nooit zo goed wat er geweldig kan zijn aan een OS (behalve dat het stabiel is). In mijn dagelijkse werkzaamheden merk ik zo weinig van een nieuw OS (dit keer heeft de andere manier waarop een screenshot werkt mij geholpen). In mijn beleving werkt OSX al heel erg lang min of meer hetzelfde.

Bijdrager
    Shmoo

Zo min mogelijk belemmeringen en aanpassingen/veranderingen in de manier van werken maakt een OS geweldig.

Stabiliteit daar hoef je je niet druk over te maken want dat was in 2008 al ver boven het gemiddelde, daar profiteren ze vandaag nog steeds van. Zolang je niet te veel met software (apps) van Apple werkt kun je dus heel gelukkig zijn achter je computer. Maar dan moet Apple wel met hun vingers van alles afblijven dat je wél gebruikt en daar gaat het vaak fout en dat maakt een OS kermis.

Moderator
    Night

En als je een OS wil met zo min mogelijk bugs, stap dan niet gelijk over als er een nieuw macOS verschijnt, maar wacht daarmee tot versie 10.X.1, 10.X.2 of 10.X.3 uit is. Dan zijn de meest voorkomende en storende bugs er toch wel zo’n beetje uitgehaald.

Bijdrager
    Ziegler

Ik stap altijd direct over. Niet op alle machines tegelijk, maar als de laptop geen rare dingen doet, dan volgt de volgende dag de iMac. Ik heb nergens last van.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.