21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Schelfhout

Moet altijd wachtwoord ingeven bij verwijderen bestand

Hallo mijn naam is Bart en ik ben dus sinds drie dagen in het bezit
    van een Macbook! Tot nu toe bevalt alles goed (ik kom van een Acer laptop)
    Er is maar één ding dat mij tot nu toe een beetje stoort ! Dat is als ik vanuit
    de Finder een bestand wil verwijderen moet ik eerst altijd men wachtwoord
    ingeven kan ik dit omzeilen of afzetten?
    Heb al gezocht op dit forum maar ik kan niks vinden:oops:
    Alvast bedankt!
    Grtz

Bijdrager
    stijn23

Sta je als hoofdgebruiker ingesteld? Normaal moet je pas een wachtwoord ingeven als je niet genoeg bevoegdheden hebt.
    Ofwel probeer je belangrijke bestanden te verwijderen, waar je systeem hoofdgebruiker van is (bestanden uit je system, library, applications,…)
    Gewone documenten zouden geen problemen mogen geven.

Bijdrager
    Schelfhout

Bedankt voor de snelle reactie!
    Bij mijn weten ben ik de enig gebruiker hoor!
    En ik denk niet dat fotos zo belangrijke bestanden zijn?

Bijdrager
    Yaris

Herstel je bevoegdheden.

[*:e3bbc0be8c]Open Programma’s > Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma en selecteer de schijf in de lijst.
      [*:e3bbc0be8c]Klik op ‘Schijf-EHBO’.
      [*:e3bbc0be8c]Klik op ‘Controleer volumebevoegdheden’ om de bevoegdheden te controleren of op ‘Herstel volumebevoegdheden’ om de bevoegdheden te controleren en te herstellen.[/list:o:e3bbc0be8c]

Bijdrager
      mowat

Misschien eens bij de info van het bestand kijken of er geen beveiliging opstaat , of bij de bevoegdheden of het niet op alleen lezen of zo staat ? ’t is maar een ideetje !

mvr gr
      mowat

Bijdrager
      stijn23

Op welke locatie staan die foto’s juist?
      Als je met je rechtermuisknop klikt op die locatie of op het bestand, kan je ‘info’ kiezen. Daar kan je dan zien of je de bevoegdheid om te lezen en schrijven hebt.
      Je zou dit kunnen aanpassen, maar dat is niet echt de bedoeling.
      Eventueel zou je ook een herstel van bevoegdheden kunnen doen (programma’s – hulpprogramma’s – schijfhulpprogramma – herstel bevoegdheden). Het zou me echter verbazen als na 3 dagen je bevoegdheden al in de soep draaien;)

Moderator
      Poezenbeest

Als je bestanden gaat verwijderen, die je zelf niet hebt aangemaakt, dan ben je al gevaarlijk bezig. De bestanden staan er meestal niet voor niets. Voor gewone bestanden is meestal geen toestemming nodig.

Een systeemvoorkeurenpaneel waar je zeker ook eens naar moet kijken, is Gebruikers > jouw account > ouderlijk toezicht.[/code]

Bijdrager
      stijn23

Toen mijn vriendin overstapte naar de mac, was mijn eerste raad: Als je iets weg gooit en hij vraagt je wachtwoord, denk dan nog eens goed na wat je juist aan het doen bent;)

Bijdrager
      Yaris

Is het een tweedehands MacBook?

Bijdrager
      Schelfhout

Het is een nieuwe macbook hoor!
      En met bestanden bedoelde ik dus fotos maar het
      rare is dat ik in IPHOTO diezelfde foto kan verwijderen
      zonder wachtwoord!
      In finder krijg ik de melding: VOOR DE FINDER IS EEN WACHTWOORD VEREIST
      of is het gewoon niet de bedoeling dat er vanuit finder zulke acties
      worden uitgevoerd?

Bijdrager
      henno

Inderdaad is het zo dat het het handigste is om, als je voor iPhoto kiest om je foto’s te beheren, je alles via iPhoto doet, ook het weggooien van bestanden (het is jammer dat je dat niet direct vanuit het grote bewerkscherm kunt doen). Vergeet dan niet in iPhoto zelf je prullenbak te legen, anders blijft het origineel ook staan (al zie je hem dan niet in je bibliotheek meer). Maar het lijkt me sterk dat je het voor het doen in de Finder altijd een wachtwoord nodig hebt. Of is het het origineel van een al bewerkte foto, o.i.d?

Bijdrager
      stijn23

Het lijkt me vrij logisch. iPhoto heeft de toestemming om je foto’s te beheren. Als jij dan in de finder je foto’s gaat verwijderen zal iPhoto ze niet meer vinden en geraak je misschien zelfs in de problemen. iPhoto heeft dus de bevoegdheden over je foto’s, dus moet je je foto’s beheren in iPhoto.

Bijdrager
      Yaris

Aha, ik denk dat we de oplossing hebben. Vraagt hij alleen om een wachtwoord bij het willen verwijderen in de Finder van foto’s die in iPhoto staan of ook bij andere bestanden?

Bijdrager
      Schelfhout
      ”Yaris”

Aha, ik denk dat we de oplossing hebben. Vraagt hij alleen om een wachtwoord bij het willen verwijderen in de Finder van foto’s die in iPhoto staan of ook bij andere bestanden?

Idd dat klopt !

Moderator
      unSOUND

Tja, men moet ook met zijn tengels uit die mappen leren te blijven…

Moderator
      Poezenbeest

Ah unSOUND… niet zo streng… Hij heeft pas drie dagen een Mac…

Maar nog even op een wat uitgebreidere manier… De mappen voor foto’s en muziek kan je beter laten beheren door iPhoto en iTunes, net als andere mappen, die door programma’s beheerd worden. Alleen als je een document bijvoorbeeld zelf in een map gezet hebt, is het veilig om het er ook weer uit te halen. Als een programma iets ergens in zet, zonder jou de locatie te laten kiezen, dan doet het programma dat met een reden.

Kortom, met je tengels van afblijven dus… In iTunes kan je bestanden verwijderen door in de bibliotheek het bestand te selecteren en het dan te verwijderen, iTunes vraagt vervolgens of je het ook naar de prullenmand wilt verplaatsen. iPhoto heeft zijn eigen prullenmand en dat werkt ongeveer hetzelfde…

Moderator
      unSOUND
      ”Zerk”

Ah unSOUND… niet zo streng… Hij heeft pas drie dagen een Mac…

Daar heb je zeker een punt.

Maar feit is dat hij blijkbaar al wel heeft opgezocht hoe je in de pakketinhoud van iPhoto moet komen, je komt daar immers niet zomaar per ongeluk. Dat komt op mij over alsof je bewust een programma omzeilt…

Bijdrager
      Schelfhout

ok thx voor de antwoorden!
      En ik heb niks proberen te omzeilen hoor ik was gewoon
      in de finder met cover-flow fotos aan het zien en aangezien ik een
      paar fotos tegenkwam die ik weg wou kwam ik die waarschuwing tegen!
      Maar nu weet ik dat dat dus niet de juiste manier is.
      Ik weet nu wel al dat het nog wel enkele weken zal duren eer ik het allemaal
      een beetje ga snappen :?

Moderator
      Poezenbeest

Sterkte ermee…. Kijk vooral ook eens naar MacMiep.nl en de help-functie op je Mac, beiden zeer lezenswaardig. Als je vragen hebt, dan is er naast die twee bronnen en de rest van het internet, ook nog dit forum.

Moderator
      unSOUND
      ”Schelfhout”

Ik weet nu wel al dat het nog wel enkele weken zal duren eer ik het allemaal een beetje ga snappen :?

Maak je daar maar niet al te druk om. Ook wij wisten stuk voor stuk niks van OS X toen we er mee begonnen te werken, en het is toch allemaal goed gekomen. Maar één tip wil ik je wel meegeven: probeer OS X niet te bekijken vanuit het Windows-oogpunt. Het is nu eenmaal anders, en vergt dus ook een andere benadering. Als je je Windows gewoontes kunt loslaten, gaat het wennen snel. Heel snel.

Bijdrager
      Ifox11

Ik heb hetzelfde probleem nu. Maar ik heb nog nooit maar dan nog nooit in die map gezeten. Ik heb namelijk van een back-up de bestanden zo terug gezet. van snow leopard naar lion. Dit liep een paar weken goed. totdat ik mijn wachtwoord moest invullen voor verwijderen van bestanden. het kwam wel in mijn prullenmand maar het was er niet. ik heb geen systeem mappen of andere mappen die door het systeem zijn aangemaakt verwijdert. ik maakte een nieuwe map (met een leeg .txt bestand) om te kijken of Finder ook om het wachtwoord vroeg. Dat was zo. en mijn hele schijf zat vol omdat er niets in mijn prullenmand zat…. toen deed ik iets weg van een USB en vroeg die niet om mijn wachtwoord en kwam het wel gewoon in de prullenmand. en kon ik het ook verwijderen.

Heeft iemand anders nog oplossingen?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.