6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    netfox

Moederbord nieuwe Macbook Pro kapot: hoe?

Ha,

Mijn Macbook Pro is een paar weken terug stuk gegaan; en zoals ik al vermoede moet het volledige moederbord worden vervangen.

Het probleem is ontstaan toen mijn Macbook was aangesloten met een externe schijf (zonder externe voeding) en een bare HD in een dock (met externe voeding). Toen ik naar mijn laptop liep zag ik dat ik vergeten was mijn lader aan de laptop te hangen en deze was inmiddels daardoor ook uit/in slaap stand gegaan. Na het aansluiten van mijn lader werkte de laptop weer en kon ik de kopieeractie van de twee harde schijven hervatten.

Ik ben van mijn laptop weg gelopen, en toen ik 2 minuten later weer naar mijn laptop liep zag ik dat deze helemaal ‘dood’ was. Er was geen leven meer in te krijgen.

Nu na de diagnose dat het moederbord het heeft begeven rest mij toch de vraag hoe zoiets kan ontstaan en hoe ik dat de volgende keer kan voorkomen. Mijn vermoedens zijn, na een zoektocht op internet, dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met de USB-C porten en hoe deze het moederbord kunnen kortsluiten.

De externe HD zonder voeding lijkt mij niet de boosdoener, aangezien deze niet extern was gevoed. De HD was aangesloten met een originele USB-A -> USB-C verloop van Apple.

De bare HD in dock werd wel extern gevoed. Ook deze was aangesloten met een originele USB-A -> USB-C verloop van Apple. Kan het zo zijn dat op één of andere manier toch spanning is gelekt van de dock naar de USB-C port waardoor het moederbord kortsluiting heeft gekregen?

Ik zit er aan te denken om de USB-C kabel van de lader sowieso te vervangen: ergens lijkt mij de kans het grootste dat daar het probleem in zit.

Wat zijn jullie gedachtes hier over? Zijn mijn beredeneren (zonder veel kennis van de materie te hebben) een beetje logisch?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  netfox.

Bijdrager
    Shmoo

Kan allemaal… Kan ook zijn dat je gewoon de ongelukkige eigenaar was van een MacBook met een fragiel moederbord dat stuk is gegaan.

Moederboards gaan natuurlijk nooit op een ideaal moment stuk.

Bijdrager
    GoeieDag

Wordt het door de leverancier/Apple vervangen (lees: betaald)?

Bijdrager
    netfox

De laptop is iets meer dan een jaar oud, maar op de bon staat naast mijn naam ook mijn bedrijfsnaam. Het is dus nog gissen of het onder (consumenten)garantie gaat vallen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@netfox,

Bedrijven hebben maximaal 1 jaar garantie bij Appple…

Scheelt natuurlijk wel dat je BTW hebt verrekend, scheelde toch ook weer 21%…

Bijdrager
    Jurriaan

Hmmmm interessant, dit gaat over een 2016 macbook pro dus neem ik aan? Die van mijn vriendin is vorige week ook plots overleden, zonder dat er ook maar iets aan gekoppeld zat (behalve de lader). Maandag kan ze hem langsbrengen bij de Genius.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.