13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    AvT

moederbord kapot

hoe komt het dat een moederbord binnen 2 jaar kapot gaat en kan dit gebeuren na normaal downloaden van foto’s in iPhoto bibliotheek?

Bijdrager
    Ir.Bob

Hoe het komt dat complexe elektronica als een moederbord kapot gaat is vrijwel nooit te achterhalen. Maar Het komt voor dat een moederbord na 2 jaar kapot is. Het downloaden van foto’s naar iPhoto heeft er vrijwel zeker niks mee te maken.

Overigens is een periode van 2 jaar wel kort, en je zou je bij de verkoper kunnen beroepen op het coformiteistbeginsel va de Nederlandse garantie wetgeving.

Bijdrager
    AvT

dank voor je reactie Ir. Bob.

Ik heb me beroepen op de NL garantie wetgeving. Echter iAmStore Rotterdam waar ik de machine heb gekocht was hier niet ontvankelijk voor, sterker nog nadat ze de harde schijf, inclusief ophanging hadden vervangen bleken de problemen nog niet opgelost. Ik had de indruk dat ze niet wisten wat er aan de hand is en daarom kreeg ik het voorstel om het moederbord te vervangen.

Alternatief?? Kapotte machine mee naar huis nemen… dus na allerlei protesten heb ik uiteindelijk voor reparatie gekozen, kosten 580,- euro.

Volgens de reparateur was er niets meer van mijn ‘oude’ harde schijf te halen, terwijl een kennis van mij mijn zo geliefde foto’s allemaal heeft gevonden en gekopieerd, de oude schijf leeg gemaakt en deze is klaar voor gebruik….dus of ie echt kapot was?? ik heb er helaas geen verstand van maar heb er een naar gevoel aan over gehouden. Daarom:

Mijn advies alle alle mensen die zoveel pech hebben als ik. ACCEPTEER nooit direct de kosten voor reparatie en volg het advies van Ir. Bob blijf je beroepen op Nederlandse garantie wetgeving en post vooral ook je slechte ervaringen over Apple stores want er zijn enorm grote verschillen in service!.

Ohja en je krijgt op zo’n dure reparatie slechts 90 dagen garantie!
    Ik twijfel dus sterk of Apple wel zo zeker is van haar ‘deugdelijke’ producten.

Moderator
    unSOUND
    AvT op 18 september 2011

Ohja en je krijgt op zo’n dure reparatie slechts 90 dagen garantie!
    Ik twijfel dus sterk of Apple wel zo zeker is van haar ‘deugdelijke’ producten.

Dat is natuurlijk een onzin-argument. De winkel geeft 90 dagen garantie, daar kiezen zij als winkel zelf voor, en eigenlijk doet elke winkel dat, dat is vrij gebruikelijk. Dus dat je Apple erbij haalt zal een stukje persoonlijke frustratie zijn…

Bijdrager
    AvT

Volgens de winkel konden ze mij geen langere garantie geven omdat zij van Apple op de geplaatste onderdelen ook geen langere garantie kregen. Ik citeer dus slechts wat mij is verteld…maar je hebt gelijk als je opmerkt dat er inmiddels wat persoonlijke frustratie is ontstaan, zeker nu ik in nagesprekken met de winkel hoor dat ik de reparatie had moeten weigeren zodat ze mij dan tegemoet waren gekomen?!

Bijdrager
    Ir.Bob

Garantie krijgen en hebben zijn twee verschillende zaken. Je zult bij sommige winkels echt vrij veel uit de kast moeten halen om je garantie te krijgen. In sommige gevallen is het enige wat helpt een brief van een advocaat of een dagvaarding. En helaas weten de meeste winkels maar al te goed dat klanten nooit zo ver zullen gaan. En beroepen ze zich op rare argumenten als ‘mijn toeleverancier geeft mij niet meer garantie dan dit, dus dat geef ik u’.

Je hebt in jouw geval zaken gedaan met iAmStore, en niet met Apple. iAmStore moet jou garantie geven, niet Apple. Overigens geldt op reparaties niet het standaard consumentenrecht, maar dat terzijde.

Wat ook een rare opmerking is van de winkel is:

zeker nu ik in nagesprekken met de winkel hoor dat ik de reparatie had moeten weigeren zodat ze mij dan tegemoet waren gekomen

Dat kunnen ze achteraf nog steeds doen als ze jou als klant willen houden.

Bijdrager
    MacBeer2

Tja, als mijn toeleverancier mij niet meer dan 3 maanden garantie zou geven dan zou ik mijn klant ook niet langer dan 90 dagen garantie geven. Overigens is deze termijn vrij normaal op elektronica.
    Als de machine niet ouder is dan 2 jaar en de machine niet is gekocht op naam van een bedrijf dan kun je aan iAm Store vragen of ze voor jou een zogenaamd CLC (Consumer Law Claim) formulier willen invullen. Grote kans dat je dan de reparatie volledig vergoed krijgt.
    Is je machine ouder dan 2 jaar (je zal een factuur moeten overleggen om dit duidelijk te krijgen) dan kun je dit vergeten. Het enige dat je dan nog rest is de leverancier voor het gerecht dagen. Dat kost veel tijd, veel energie en uiteindelijk veel geld. Zelfs al als je dit getouwtrek wint kun je je afvragen of het wel allemaal de moeite waard is geweest.
    Ik zal nu wel weer heel veel modder naar mijn hoofd gesmeten krijgen, maar als je AppleCare had gekocht dan was je precies €0,- euro kwijt geweest voor een volledige vervanging van je moederbord. Mosterd na de maaltijd maar wellicht een les voor de volgende keer.

Anti AppleCare commentaar, kom er maar in!:D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb Applecare, maar eigenlijk zou het niet nodig mogen zijn. Applecare is net zoiets als je fiets (peperduur)verzekeren tegen diefstal…

Bijdrager
    AvT

Allen, dank voor jullie inbreng…ik ga nog 1x voor CLC vlgs advies van MacBeer2…niet geschoten is altijd mis toch?!

Net als Hendrik IJzerbroot voel ik hetzelfde bij Applecare…mede omdat
    mijn 1e ervaring met Apple dateert uit eind jaren ’80, die desktop werd, zonder problemen, tot 2008 gebruikt! Reden waarom ik GEEN Applecare heb bijgekocht ad 300 euro.
    Ik ging er ook dit keer weer vanuit dat ik duurzame elektronica kocht (lees minimale levensduur van 5 jaar).

Via Consuwijzer kreeg ik volgende reactie:
    Elke reseller heeft zijn eigen voorwaarden en condities en alhoewel zij Apple producten verkopen mogen wij ons niet mengen in de afspraken die zij met hun klanten maken.

Maar voor problemen en klachten of vragen met een aankoop bij een reseller, kunt u contact opnemen met de Customer Relations van Apple. Zeg tegen de medewerker aan de telefoon dat het om een klacht van een reseller gaat en vraag specifiek naar Customer Relations.

Het telefoonnr is:
    0900 77 777 03 (NL)
    070 700 772 (BE)
    unquote

Hier ga ik dus ook nog even mee bellen.

Nogmaals dank voor jullie adviezen!

Bijdrager
    MacBeer2

Iedere Premium Reseller en ook Apple zal zich moeten houden aan de Nederlandse wetgeving. En dat doen ze ook. Mensen vergeten haast altijd dat ze naast rechten ook plichten hebben. Nadat de normale garantie is verlopen zul je enkele plichten moeten nakomen wil je na die periode zonder een aanvullend garantieplan en zonder extra kosten een reparatie vergoed krijgen.
    Ik hoor dit argument tegen AppleCare haast iedere dag in de winkel: ‘Ja meneer, weet u ik werk al sinds 1990 met Apple. Heb haast alle machines van Apple op mijn bureau gehad en nooit ging er iets kapot.’ Ja dat mag dan wel zo zijn, wanneer er wél iets kapot gaat (en bovenstaande discussie is hier een goed voorbeeld van) dan sta je niet te springen om je portemonnee te trekken om verder te kunnen gaan met je werk. Het komt altijd ongelegen en de meeste mensen hebben niet het geld om zo’n reparatie te kunnen doen. Heb je het geld wél en heb je er geen probleem mee om dit uit te geven aan een reparatie buiten garantie dan heb je aan AppleCare weinig. Voor anderen het advies om er toch echt serieus over na te denken.

AvT, succes!

Bijdrager
    MacBeer2

Overigens, ook duurzame electronica gaat kapot. Denken dat als iets duur is het nooit kapot gaat is een beetje dom. (en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit). Ik heb wel eens een Ferrari met pech langs de weg zien staan.
    De levensduur van een Mac met AppleCare is ten minste 3 jaar. Die garantie durf ik best te geven. Zonder APP wordt het al heel lastig. De afschrijftermijn van een computer is 5 jaar zonder restwaarde. Het is volledig afhankelijk van de manier waarop de machine wordt gebruikt om de levensduur te bepalen. En zelfs dan nog, het kan altijd mis gaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk al sinds de Apple ][+ (1979) met producten van Apple. Ik heb inmiddels hier mijn 6e Apple computer staan en dat betekend dus dat ik gemiddeld 5 a 6 jaar met een Apple deed.
    In die ruim 30 jaar heb ik slechts 3 problemen gehad. Bij de eerste computer een slecht werkende voeding als gevolg van een hitte probleem (de ][+ had geen ventilator maar er konden wel 8 kaarten in) en bij de derde computer een kapotte voeding een een hd crash.
    Thats all!
    Maar omdat ik het idee kreeg dat kwaliteit niet meer zo hoog in het vaandel stond na de Intel overgang (gebarsten, gele of vlekkerige schermen, harde schijven en moederboards die vielen als de bladeren in herfst) nam ik voor het eerst Applecare en dan alleen nog omdat de prijs voor de iMac (€120) nog mee viel.
    Nu staat deze iMac hier al weer 15 maanden probleemloos 24/7 aan.
    Maar kijk ik naar verschillende forums waarin een Mac na enkele maanden al een probleem heeft dan zit ik toch met het gevoel: heb ik nu gewoon geluk gehad of hoe zit dat?

Bijdrager
    His_Dudeness

@MacBeer2

Goede punten!
    Natuurlijk heb je als Reseller rechten, maar ook plichten. Alleen is het “aanbieden” van het van een reparatie onder het Consumenten Recht laten vallen geen PLICHT van de Reseller. Dat is iets wat mensen soms vergeten. Natuurlijk is het wel zo netjes om dit te doen, alleen is het meer dan te begrijpen dat ze dat niet bij elke machine kunnen checken of doorhebben.

AvT, je hebt in dit geval gewoon enorme pech gehad, dat voorop gesteld, maar om het op de Reseller af te schuiven is niet echt iets wat je nu kunt doen. Ik heb zelf qua reparaties ook ervaringen met MacHouse in Rotterdam en ze hebben mij in ieder geval altijd de indruk gegeven het meest maximale te hebben gedaan voor me en zijn in tegenstelling tot andere APR’s niet een arrogant stelletje mensen die proberen te belazeren. Natuurlijk is dit van mij een persoonlijke ervaring en weet ik gelukkig dat er veel mensen zijn die dit met me delen. Het is vervelend om de uitzondering te zijn misschien, maar misschien moet je dan je frustratie eerder gaan zoeken bij Apple zelf, dan bij de Reseller.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.