15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Moderne E-mail programma's

Er zijn heel veel moderne e-mail programma’s in omloop tegenwoordig voor macOS & iOS. Wat is jullie favoriet?

Ik gebruik nu Spark op iOS & Kiwi for Gmail op macOS, maar Spark heeft nu ook een programma voor macOS.
    Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als Polymail die ook voor beide beschikbaar is.

Wat al deze programma’s ‘modern’ maakt is dat ze in feite in de ‘cloud’ lijken te ‘hangen’. Er is vast iemand die dat beter uit kan leggen.

Bijdrager
    Shmoo

Modern mailprogramma? Haha.. wat moet ik mij daar bij voorstellen. Zoiets als Oil of Olaz op je oma smeren?

Bijdrager
    Furbz

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik gebruik nu Spark op iOS & Kiwi for Gmail op macOS, maar Spark heeft nu ook een programma voor macOS.
    Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als Polymail die ook voor beide beschikbaar is.

Kijk ook eens naar Airmail. Dan heb je dezelfde app voor Mac OS en iOS.
    Je moet het wel apart aanschaffen.

Bijdrager
    SandsOfArrakis

Tja noem me ouderwets, maar ik gebruik al jaren Microsoft Outlook. Zowel op Windows als de Mac.

Bijdrager
    whaha

Grappig dat je dat zegt SandsOfArrakis (Dune?). Gebruik je ook Outlook voor iOS? Dat is namelijk een moderne variant. Het is ooit gemaakt door een ander bedrijf onder een andere naam, maar is toen opgekocht door Microsoft.
    Alleen de macOS en Windows versie zijn nog wel volgens de traditionele manier, zover ik kan vaststellen.

Spark is ook op iOS & macOS en is dus een concurrent van Airmail, EagerB0bNerd. Oh, dat zeg je ook. Anyway, ik ken Airmail, maar ik heb het nooit gebruikt. Ik vind de Gmail omgeving mooi, dus die zou ik dan ook missen – net zoals bij Spark voor macOS.

Bijdrager
    Shmoo

Leg eens uit wat bedoeld wordt met modern? Je kunt niet zomaar de term moderne … ergens aan koppelen. Moderne browsers werden zo genoemd jaren geleden omdat ze HTML5 en meer al ondersteunden terwijl deze nog niet officieel gelanceerd was. Dat maakte een browser dus modern op dat moment. Email is en blijft een oud protocol dat langzaam aan het verdwijnen is, zoals bellen en sms’en.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    whaha

Dank je wel Zakske.
    Het verschil tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ e-mail programma’s is naar mijn mening de manier waarop ze de e-mail verwerken. Oude programma’s doen zelf niets met de e-mail, terwijl nieuwe dat wel doen. Naar mijn mening zijn die ‘moderne’ dan ook anders, want ze werken alleen optimaal als ze altijd beschikken hebben over internet en zijn vooral ontstaan voor smartphones en daarna pas naar de ‘desktop’ gekomen.

Mailbox is in deze niet de eerste geweest die dit deed, maar wel een van de bekendste. Helaas heeft Mailbox het niet overleeft en de desktop variant is eigenlijk nooit echt uit de beta gekomen. Gelukkig zijn er tal van programma’s in dit gat gesprongen zoals de genoemde Spark, Polymail & Airmail. Het nadeel & voordeel is dat deze programma’s net allemaal even anders werken en het lijkt mij vrij onhandig om op je telefoon een ander programma te gebruiken dan op je computer. Ja, dat is een probleem waar de ‘oude’ e-mail programma’s geen last van hadden, omdat al die snooz-functies niet bestaan op die oude e-mail client.

Graag hoor ik ervaringen van andere leden van dit forum met betrekking tot de genoemde programma’s. Persoonlijk kan ik niet altijd gebruik maken van die programma’s, omdat ik niet overal mijn eigen computer kan gebruiken en dus hou ik van Kiwi for Gmail. Helaas heeft deze geen iOS tegenhanger en op het moment dat ik iets snooz in Spark, kan ik het niet meer benadrukken in Kiwi for Gmail. Op zijn beurt heeft KfG inmiddels Boomerang geïntegreerd en daar kan Spark weer niet bij…

Het is dus niet zo dat de nieuwe e-mail programma’s / clients beter zijn dan de oude, het is meer dat ze anders werken. Er zijn heel veel automatische filters, er kan heel veel ingesteld worden, je kunt massa archiveren, makkelijk zoeken door je inbox, proberen je inbox leeg te maken en nog een hoop functies die ik zelf niet eens ken. Je kunt best veel doen met e-mail tegenwoordig, ook al is het onderliggende e-mail protocol ongewijzigd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whaha op 03 december 2016

Het verschil tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ e-mail programma’s is naar mijn mening de manier waarop ze de e-mail verwerken. Oude programma’s doen zelf niets met de e-mail, terwijl nieuwe dat wel doen.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik kan niet goed bedenken wat een mailer met e-mails moet doen afgezien van die ophalen, versturen, sorteren, aan je tonen, en liefst doorzoekbaar maken. Dat soort dingen kon Elm al …

Bijdrager
    whaha

Dat is allemaal best leuk en aardig, maar ik kan dat dus wél. Ik heb dit onderwerp niet aangemaakt met de naam ‘moderne e-mail programma’s’ omdat ik een discussie over die term wilde hebben, maar omdat ik graag gebruikerservaringen wil hebben van mensen die zulke programma’s ook gebruiken. Er zijn er volgens mij al meer dan een dozijn, dus om het onderwerp ‘Spark vs Airmail vs Polymail vs Mail Pilot vs Kiwi for Gmail vs …’ te noemen leek mij een beetje onhandig, maar blijkbaar heb ik mij vergist.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb twee email programma’s draaien. Een programma komen de e-mails binnen van ons domein en het andere programma is voor algemene zaken en reclame zoals van reisbureau en zo. Voor het belangrijkste email programma wil ik zowel als de iPad, telefoon en mac dezelfde programma. Voor de tweede email programma ligt het aan de smaak van de gebruiker en is niet zo belangrijk. Ik zelf vind Spark fijn om te gebruiken

Marcel

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whaha op 04 december 2016

ik kan [bedenken wat een mailer met e-mails moet doen] dus wél.

Dat is allemaal best leuk en aardig, maar als je dat niet ook aan ons uit kunt leggen, wordt het moeilijk om antwoord op je vraag te geven. De enige uitleg die je geeft over wat een „modern” mailprogramma volgens jou doet, is niet „niets met de e-mail” en dat ze altijd online moeten zijn. Daar kan ik niks mee om te beslissen of ik een zinnig antwoord op je vraag kan geven.

Bijdrager
    whaha

Ik zal nog eens een poging doen om uit te leggen wat ik bedoel:

Naast ontvangen, versturen, archiveren, weergeven & markeren kunnen sommige e-mail clients tegenwoordig veel meer.
    Deze programma’s zijn na de opkomst van Mailbox populair geworden. Mailbox introduceerde namelijk ‘snoozen’. Hierbij schuif je één of meerdere e-mails met je vinger naar links of rechts (naar gelang hoe je het instelt) om aan te geven dat je het wil snoozen. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat een e-mail morgenochtend of van het weekend terug komt, maar je kunt ook een specifieke datum of tijd kiezen. Ik meen dat er zelfs programma’s zijn die dit ook nog eens locatie-afhankelijk kunnen doen, maar die ken ik niet. Verscheidene e-mail programma’s voor iOS, zoals Spark, hebben dit overgenomen, maar plugins voor desktop zoals Boomerang ondersteunen dit ook.

Een andere mogelijkheid die je tegenwoordig ziet, is dat je je e-mails later kunt versturen, vooral Polymail ondersteunt die optie sterk, maar ook Boomerang kan dit. Je kunt dan ook instellen dat je een (ouderwetse) ontvangst- & leesbevestiging krijgt, maar je kunt ook notificaties krijgen als iemand niet reageert op een e-mail (binnen een bepaalde tijd).
    Veel van dit soort programma’s hebben de neiging om e-mails voor je te sorteren. Nu doet Gmail dit standaard al een beetje, maar Spark sorteert bij mij bijvoorbeeld op nieuwsbrieven, notificaties en de rest.
    Indertijd was het een ding om je inbox leeg te krijgen, het zogenaamde Mailbox Zero. Daarom zijn er ook tal van toevoegingen die je kunnen helpen om ‘door je e-mail’ heen te komen. Persoonlijk is het me nooit gelukt.
    Er zijn opties om e-mails als ongelezen te markeren terwijl je wél kunt zien dat je ze ooit al eens gelezen hebt.

Je concepten worden bewaard in de Cloud, dus je kunt ze op elk apparaat benaderen (wat met Gmail sowieso kan, maar goed).
    Je kunt makkelijk de bijlages bij e-mails vinden, simpelweg door daar op te sorteren.
    Je kunt e-mails vastpinnen / een ster geven (als ze terug in je inbox komen).
    Je kunt een ‘unified inbox’ hanteren of juist de verschillende e-mail adressen gescheiden houden van elkaar, maar toch makkelijk kunnen wisselen, zonder het programma te verlaten.
    Het e-mail programma kan als standaard e-mail programma worden ingesteld op het apparaat. Vreemd genoeg was dit voorheen niet altijd mogelijk.
    Een optie om te laten zien wat je laatst bekeken e-mails zijn, waar je archief uit bestaat en tot welke datum je gesnoozde e-mails gesnoozed zijn (want die verdwijnen tijdelijk uit je inbox).

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, dit is een beetje om een indruk te geven.

Moderator
    Night

Ik zou eens kijken naar Mailbutler. Voor veel van de zaken die je benoemt kun je met deze plugin voor Apple Mail prima uit de voeten.

Bijdrager
    whaha

Ik gebruik Apple Mail niet. Ik zie het nu van e-mails downloaden in deze tijden niet (meer).

Ik gebruik op mijn iMac Kiwi for Gmail & Spark en op iOS alleen Spark.
    Het idee van dit onderwerp was om verschillen tussen de ‘moderne’ e-mail programma’s weer te geven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.