9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    sebas

modem casema

Heeft iemand die nieuwe modem van casema al aan de praat onder OS9 of OSX?????
    M’n pa moet volgens casema een andere modem, maar die passen volgens casema niet meer op de mac in zijn gemeente (Boskoop).
    Heeft iemand dit al aan de hand gehad??
    En er een oplossing voor??
    Anders moet ie over naar adsl of zo, met weer het gezeur van kabels trekken.
    Hij heeft een oudere imac met sleuf en OS 9 erop.

groeten,

sebas

Bijdrager
    Zora la rousse

Zet dit berichtje ff bij “Internet en Netwerken”.
    Ik denk dat daar meer mensen zitten die je kunnen helpen.

Bijdrager
    jackgr

He Sebas… Wat merk en type is dat modem?

Bijdrager
    sebas

Dat is een hele goeie vraag

Volgens de site hebben ze een DEMOS-modem, volgens mij heeft m’n pa er ook zo een (denk een oud model) en die heeft denk ik een ps2 aansluiting

De EuoDocsis is een ethernet modem, een kennis heeft er zoeen voor z’n wintel computer.

Veel info vindt ik niet op de site
    ik vraag het nog aan m’n pa of hij informatie heeft gekregen over de modem.

Bijdrager
    Chris Meijburg

Klopt.

Casema wil nu dat iedereen overgaat op een wit Motorola modem, ookwel EuroDOCSIS genoemd. Het probleem is dat deze modems met het zgn. VPN-netwerk werken, en dit wordt (vooralsnog) niet door Mac ondersteund. Ik heb hetzelfde probleem, en Casema blijft volhouden geen ondersteuning voor de Mac te bieden bij dit nieuwe modem!

Als het goed is weet Casema ik jouw geval al dat je een Mac hebt, en is het dus ook hun verantwoording om het geheel werkedn te krijgen (en houden). Zeg ze dus van tevoren nog eens dat je mac hebt!

Bijdrager
    Convicted

Ik weet niet welke OS versie je gebruikt maar misschien biedt een upgrade naar 10.3 de uitkomst.

In 10.3 help staat er het volgende uitgelegd:

Connecting to a Virtual Private Network

You can use Internet Connect to connect to a virtual private network (VPN) using PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) or “L2TP over IPSec” (Layer Two Tunneling Protocol) on an existing Internet connection.

PPTP allows corporations to extend their own corporate network through private “tunnels” over the public Internet.

L2TP is an extension of the Point-to-Point Tunneling Protocol used by Internet service providers to enable a VPN over the Internet.

IPSec (Internet Protocol Security) is a set of security protocols.

Open Internet Connect, located in the Applications folder.
    Click the VPN icon in the toolbar.
    Choose the type of VPN connection, either “L2TP over IPSec” or PPTP.
    Choose a configuration from the Connect pop-up menu, then click Connect.

To create a second VPN configuration, choose File > New VPN Connection.

If there are no configurations in the Connect pop-up menu, choose Edit Configurations and enter settings for your VPN server. If you’re not sure what settings to use, talk to the administrator of the network you want to connect to.

To remove the VPN configuration, open Network preferences and choose Network Port Configurations from the Show pop-up menu. Select the VPN configuration and click Delete.

Hopelijk heb je er wat aan als je moet overstappen naar die nieuwe modem. Anders moet je maar ook de overstap wagen naar een provider die tenminste wel normaal met zijn klanten om kan springen.

Moderator
    Strifer

werkt ADSL ook niet met VPN (en dan over PPTP)?! Ik moet hier VPN Protocol, VPN Username, VPN Password en VPN server adres instellen… en dat op mijn iMac 500 DV SE (sleuf) met OS 9.2.2

Bijdrager
    was frans

ik heb casema via de kabel, heb een zwart (of grijs) modem, COM21.

Werkt via ethernet. Voor os9 heb ik een klein programmatje nodig, Enternet genaamd om verbinding te maken. Voor macosx kan ik gewoon bij netwerken verbinding maken en heb ik niks extra’s nodig. Ook bij mij zeiden ze dat ze de mac niet ondersteunden.

Bijdrager
    Convicted

De zwarte modem werkt heel anders dan de witte casema modem dus dat valt niet te vergelijken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.