8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnsch

(Mockup) QR-Codes scannen met de Camera-app

Na het gebruiken van al die onvriendelijke QR-scanner apps dacht ik, dat moet toch veel simpeler kunnen? Eigenlijk zou het gewoon direct in de Camera-app moeten kunnen. Zonder het installeren van een app, zelfs zonder een foto te nemen! Gewoon je camera op een QR-code richten en er verschijnt een url, telefoonnummer of een bericht in beeld.

In onderstaande mockup is een QR-code te zien met een url.

Als je er op tikt opent de website in Safari. Bij het tikken op een telefoonnummer zou een weergave moeten verschijnen waar je kan kiezen tussen ‘Bel 0612345678’, ‘Stuur bericht’, ‘Maak nieuw contact’, en ‘Zet in bestaand contact’.

Ik vroeg me af hoe jullie hierover dachten?

* PS: Over de link in het plaatje bedacht ik me pas na het maken van de mockup dat het misschien niet zo handig was om die als voorbeeld te gebruiken, het is dan ook niet mijn bedoeling om discussies over de mobiele besturingssystemen uit te lokken...

Bijdrager
    Sascha

Als je het rechtstreeks vanuit de Camera-app wilt doen, moet Apple dit zelf inbouwen… Anders moet je toch andere apps gaan gebruiken denk ik.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik probeer me te herinneren hoe het is met de telefoons in Japan… of je daar de QR code foto maakt met de gewone foto app, of dat er daar een apart appje voor wordt geinstalleerd… *peinst*

En ach, waarom niet? Als Apple gezichtsherkenning in de camera app kan bouwen, waarom dan ook geen detectie voor QR codes? Stuur de suggestie op zou ik zeggen!

Bijdrager
    boerke

Maar wat is het verschil tussen je camera app opstarten
    of de QR app?

Dit werkt toch al lang?

Bijdrager
    Retyro

persoonlijk zou ik het alleen maar vervelend vinden want dan zou je net zo goed ook een bar codescanner kunnen inbouwen en een hoop augmented reality features en dergelijke. Hierdoor zie je op het laatst door de bomen het bos niet meer en kun je niet meer fatsoenlijk een foto maken.

Bijdrager
    martijnsch

Bedankt voor de reacties.:lol: Eens even discuseren…:evil:

Stuur de suggestie op zou ik zeggen!

Ik wacht al op een antwoord van @apple.com">sjobs@apple.com, of is er nog een aparte officiële locatie om suggesties in te sturen?

Als je het rechtstreeks vanuit de Camera-app wilt doen, moet Apple dit zelf inbouwen… Anders moet je toch andere apps gaan gebruiken denk ik.

Ja, dat begrijp ik, dat is ook mijn intentie, maar ik hoor graag hoe anderen er over denken.

Maar wat is het verschil tussen je camera app opstarten
    of de QR app?
    Dit werkt toch al lang?

Ok, dat is dan een nadeel aan iOS 4, met versie 3 kon je nog instellen wat er moest gebeuren als je twee maal op de thuisknop drukte, dus dat hij de Camera-app opent. Dan is het sneller.
    Weet je, als een handige ontwikkelaar een app zou maken die niets meer doet dan het beeld van de camera weergeven (zonder alle camera functies er om heen) en enkel automatisch een knop* laten weergeven als de camera een QR-code word gericht, dan ben ik al blij. Dat zijn namelijk 3 stappen minder dan bij de huidige QR-scanners. Kost het te veel geheugen om de camera continue op QR-Codes te laten scannen? Ik heb daar niet zo veel verstand van.
    *In dat geval mag hij wel wat groter dan in de mockup bovenaan aangezien dat dan de primaire functie is van de app.

Persoonlijk zou ik het alleen maar vervelend vinden want dan zou je net zo goed ook een bar codescanner kunnen inbouwen en een hoop augmented reality features en dergelijke. Hierdoor zie je op het laatst door de bomen het bos niet meer en kun je niet meer fatsoenlijk een foto maken.

Ik begrijp niet zo goed dat je dan ook gelijk een barcode-scanner kan inbouwen, aangezien dat voor totaal andere doeleinden gebruikt wordt. De inhoud van QR-codes kunnen direct gebruikt worden zonder een andere databank te raadplegen terwijl een barcode slechts een nummer is (in de meeste gevallen). Daarnaast zijn QR-codes bedoeld om juist met de camera te scannen terwijl barcodes eigenlijk gemaakt zijn om met een infrarood (?) scanner te scannen.
    Argumented Reality zou ik er inderdaad niet in bouwen omdat je door het bomen het bos niet meer ziet. Maar zoals in mijn mockup zit het toch totaal niet in de weg? Misschien iets verder weg van de ‘Maak foto’-knop. Op het moment dat je een foto wilt maken is de link niet eens aanwezig omdat er geen QR-code wordt gevonden in mijn idee.

Bijdrager
    Ostinato

Ehm ik heb een (gratis) scanner-app ScanMee op m’n 3G. Als je die opent, hoef je alleen maar op het scherm te tikken om de scan te starten. De camera wordt dan gestart en zodra de QR-code wordt herkend, wordt de bijbehorende website geopend. Je hoeft dus geen ‘foto’ te nemen.

Dus: ScanMee openen, scherm tikken, richten.

Jouw oplossing: camera openen, richten, op URL tikken.

Ik zie niet echt een verbetering. Denk niet dat His Royal Jobsness hier aandacht aan gaat besteden.

Bijdrager
    martijnsch

Aha, ScanMee… Dan gaan we dat eens proberen…:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.