4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    gandalf

MobileMe: mail voor je eigen domein i.c.m. gmail!

Ik ben al langere tijd opzoek naar de juiste methode om mail van mijn eigen domein via MobileMe te laten verlopen. De reden hiervoor is natuurlijk de kracht van het push mechanisme en de centrale opslag in “the cloud”. Zo kan ik vrij eenvoudig op mijn iPhone, iMac, Macbook Pro en Windows pc over dezelfde gegevens beschikken. Helaas ondersteunt Apple out-of-the-box geen mail voor eigen domeinen. Dankzij een artikel op internet heb ik het toch voor elkaar gekregen, hieronder een korte uitleg en link naar het oorsponkelijk artikel (waarin een zeer goede uitgebreide uitleg zit):

Mail, calendar en contactpersonen sla je op in MobileMe. Via het concept “the cloud” slaan we alles centraal op en kunnen we middels de synchronisatie middelen van MobileMe (alom bekend, geen nadere uitleg noodzakelijk) op de verschillende devices gebruik maken van de data. Alleen missen we koppelen van email van ons eigen domein, bijvoorbeeld @janssen.nl">jan.janssen@janssen.nl. Mail via MobileMe zal dan b.v. zijn [email protected] en dat willen we nu juist niet.

De truuk zit ‘m in de combinatie met Gmail. Google biedt Google Apps for Domains aan. Hiermee kun je je eigen domein koppelen aan de online applicaties van Google. Gmail is er 1 van en dit is allemaal gratis ook. Google biedt hiervoor de instructies.

Mail ontvangen van je eigen domein op MobileMe doe je door Gmail alle binnenkomende mail te laten doorsturen naar je MobileMe account. Groot voordeel is dat Google dat ook de SPAM afhandeling verzorgt en je dus ook bijna geen SPAM meer ontvangt. Je kunt dan ook meteen aangeven dat de ontvangen bericht door Google gearchiveerd moeten worden, zodat je online bij Gmail er nog altijd bij kunt.

Nu het verzenden. Je wil voorkomen dat mensen [email protected] zien. De truuk is nu om bij de voorkeuren van je mail account in je mail programma (b.v. Apple Mail of MS Outlook) niet de smtp server van MobileMe te gebruiken, maar die van Gmail (smtp.gmail.com). Hiervoor moet je jezelf autoriseren met je geregistreerd account (b.v. @janssen.nl">jan.janssen@janssen.nl). Wat gebeurt er nu? Als je dan mail verstuurt via je mail programma met je MobileMe account, dan verstuurd Gmail deze. Hierbij overschijft Gmail de headers met het bij Gmail geregistreerde account. En voila als afzender staat dus niet meer [email protected], maar @janssen.nl">jan.janssen@janssen.nl!

Het mooiste zou zijn om dit direct via Apple te kunnen laten doen, maar dat kan voorlopig (nog) niet. Aan de andere kant heb je nu een combinatie van een aantal zaken. De integratie van MobileMe met Mac OS X en de iPhone, de SPAM afhandeling door Gmail (je ontvangt zo goed als geen SPAM), mail verzonden en ontvangen van je eigen domein en daarnaast bewaart Google op je Gmail account ook alle berichten. Dus wil je in de toekomst geen MobileMe meer, kun je nog steeds via Google Apps werken.

Let er wel op dat je in dit geval dus gebruik maakt van je agenda van MobileMe en niet die van Google Calendar. Die kun je wel openen en bewerken in iCal, maar zal via MobileMe niet op je iPhone gesynchroniseert worden. Je contacten lijst kun je out-of-the-box via Mac OS X laten synchroniseren met Gmail en MobileMe.

Het volledige artikel:

http://appeddesign.com/2008/8/21/gmailme-a-mashup-of-gmail-and-mobileme

p.s. Het volledige artikel is veel duidelijker uitgelegd als mijn verhaal, dus lees die zeker ook door!

p.s 2: let er wel op dat op je iPhone en via me.com/mail je als afzender wel @me.com krijgt, omdat je daar de smtp server niet kunt wijzigen naar die van Gmail!

Bijdrager
    ajvankesteren
    ”gandalf”

p.s 2: let er wel op dat op je iPhone en via me.com/mail je als afzender wel @me.com krijgt, omdat je daar de smtp server niet kunt wijzigen naar die van Gmail!

Als ik het oorspronkelijke artikel goed lees staat daar dat je ook op een iPhone de SMTP server van Gmail kunt selecteren:

7. Change SMTP server in iPhone
    To Change your iPhone.

Go to Settings
    Then “Mail, Contacts, Calendars”
    Then the MobileMe account
    Hit “Account Info”
    Then SMTP
    Hit “Add Server…”
    Host Name: smtp.gmail.com
    User Name: YOUR GMAIL USERNAME
    Password: YOUR GMAIL PASSWORD
    When you hit save, it should verify the information. Sometimes this takes a little while. It will return you to the SMTP server list.

Select the Gmail account
    Switch the “Server” on
    Hit “SMTP” at the top to go back
    Select the MobileMe account
    Switch the “Server” off
    When you are finished, all SMTP servers should be off (including AT&T’s) and only the Gmail server should be active.

Verder erg goed artikel, lijkt erg op hoe ik het doe, maar doet het zo te zien nog iets beter. Methinks it’s time to change the rules.

Bijdrager
    newoceans

Hey, interessant artikel, precies waarnaar ik op zoek was!:wink:

Heb de instructies gevolgd en werkt prima. Echter een ding niet, en dat is versturen van e-mail via de webapplicatie me.com (online). Als je dat doet, verschijnt nog altijd [email protected] in plaats van @newoceans.nl">marc.bijl@newoceans.nl

Vrees dat hier geen oplossing voor is…

Bijdrager
    jerome

Je kan dit helemaal gratis via Google Apps Standaard doen, inclusief gratis crm pakketten, Google docs, agenda etc, in de cloud !

100% Via eigen domeinnaam incl 7 GB opslag.
    Zie: http://www.google.com/a/cpanel/domain/new

en voor uitleg zie : http://computertotaal.nl/article/1649/een-mailserver-met-google-apps.html voor uitleg en voorbeelden.

Er is ook een enterprise versie, die kost 40,- per user per jaar incl 25 gb opslag. Interessant voor bedrijven, geen dure onhandige microsoft exchange meer nodig. Grote bedrijven als Ahold werken hier ook mee, veilig en top.

Google sites is trouwens ook een geweldige cloud applicatie om zelf online database te maken en in projectteams of bedrijven mee te werken.

Ik heb mijn iPhone, iPad en Macbook helemaal in sync via Apps / Gmail inclusief eigen domein(en).
    Ook Ical synchroniseert (read & write) tussen mijn iphone, ipad en macbook zonder gebruik van Mobile Me of Busysync wat ik eerst gebruikte.

Mis ik iets of loopt ME een beetje achter?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.